- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
Ja, för att iPad Mini är en ny produkt. Du skrev…
Apple valde att satsa nästan allt krut på att lansera iPad mini. Hade de väntat med att lansera 4:an så hade den troligen sålt bättre.
…vilket jag inte tror på och hade varit sämre för iOS ekosystemet (iPhone och iPad ligger snarlika i prestanda på high-end sidan). Vidare var man tvungen att införa lightningkontakter över allt.
Trenden är väl att persondatorer fasas ut…
För Apple har det dock inte varit så alls. Mac-försäljningen har gått stadigt uppåt där man nu senaste kvartalet hade problem att leverera iMac. Det tror jag påverkat siffrorna enormt. Sedan tror jag inte flera modeller och tätare uppdateringar alltid är lösningen. Det är viktigt med tydliga produkter och tydliga uppdateringar (därav en anledning Apple troligen aldrig kommer göra en traditionell "desktop"). En ny iPhone däremot ("iPhone Cheap") skulle vara en idé men å andra sidan vet jag inte hur många som fråga efter en mindre telefon än iPhone 4 och dessa modeller är redan idag relativt billiga.
Apple har väl inte märkt av det "stora" tappet ännu men min tanke och erfarenhet säger mig att det bara är en tidsfråga.
På PC-sidan har persondatorförsäljningen redan börjat minska radikalt, mycket tack vare läsplattornas inträde och större smartphones förbättrade mail och surf möjligheter.
Jag personligen har som macanvändare en iPhone i bakfickan, en iPad i ena handen och en MacBook Air i knät det är min erfarenhet någon som känner igen sig i det användandet ? Någon
En stationär arbetsstation i hemmet är inte så självklart längre, och behoven har förändrats senaste åren pågrund av ökad prestanda hos läsplattor och smartphones.
Visst är iMac så fina, särskilt den nya modellen och kommer säkert inte att försvinna i första taget men vi människor är föränderliga Så är det väl mycket en kostnadsfråga för många familjer, iMacarna är väl inte helt billiga kontra läsplattornas pris.
Apple har väl inte märkt av det "stora" tappet ännu men min tanke och erfarenhet säger mig att det bara är en tidsfråga.
På PC-sidan har persondatorförsäljningen redan börjat minska radikalt, mycket tack vare läsplattornas inträde och större smartphones förbättrade mail och surf möjligheter.
Jag personligen har som macanvändare en iPhone i bakfickan, en iPad i ena handen och en MacBook Air i knät det är min erfarenhet någon som känner igen sig i det användandet ? Någon
En stationär arbetsstation i hemmet är inte så självklart längre, och behoven har förändrats senaste åren pågrund av ökad prestanda hos läsplattor och smartphones.
Visst är iMac så fina, särskilt den nya modellen och kommer säkert inte att försvinna i första taget men vi människor är föränderliga Så är det väl mycket en kostnadsfråga för många familjer, iMacarna är väl inte helt billiga kontra läsplattornas pris.
Varför " skall Apple känna av det stora tappet" över huvud taget. När det gäller Apple har man pratat om det från dag 1 i princip.
Vad är det som säger att inte just Apple kommer med " den stora nyheten som förändrar världen" - igen...
Aktien upp och ned - ganska ointressant för oss användare och konsumenter. Snarare ett spel på Wall Street för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Köpa billigt sälja dyrt. Oftast den enda anledningen. Framtiden och Apple - den är där emot mycket intressant för oss användare. Stora investeringar framöver - visst men det har man råd med och mer därtill. Marknaden i Kina är dessutom bara "skummad på ytan" av Apple. Det kommer mera.
För att återgår till ämnet så tycker jag inte att iPhone 5 är en flopp på något vis, för tidigt att uttala sig för den delen också.
Närmare 48 miljoner sålda iPhone enheter totalt sista kvartalet 2012 om jag inte fattat fel, är ju fantastiskt bra med så få iPhone modeller. Ingen kan säga något annat utan att hyckla. Hur många av dom 48 miljoner iPhones som var enbart nya iPhone 5 har jag missat, kanske någon vet ?
Apple har ju sin iPad Mini nu och den är säkert här för att stanna, så tveksamt om man vill och behöver släppa större iPhone modeller uppemot 5 tum, man diskuterar säkert fram och tillbaks internt hos Apple hur man ska skapa tillväxt och samtidigt behålla den höga lönsamheten för varje såld enhet.
Men Apple kan väl inte blunda för Samsung Galaxys S3 efterfrågan och försäljningsframgång, sen kan vi tycka vad vi vill om den telefonen. Inte min personliga favorit för det priset och den material kvaliteten.
Ska Apple inte täppa till och ta upp konkurrensen med Samsung i det kundsegmentet som efterfrågar större skärmar på sina smartphones, det är frågan ? Verkar ju vara ett stort kundsegment där som Apple riskerar att missa långsiktigt.
Smartphone användandet utvecklas hela tiden inte bara mail nuförtiden, man betalar sina räkningar, lämnar in sina spel ATG mm, då blir ju surfupplevelsen lite trevligare med en större skärm tycker nog många med mig, inte alla det har jag inte sagt.
Man är samtidigt ofta trådlös med headset vid vanliga telefonsamtal så hanterandet med en hand spelar väl också ut sitt behov på lite sikt när man får ordning på Siri som effektivt kan sköta lite av basservicen, som tex uppringning av samtal och informationsök på nätet, då ökar kanske behovet av en större skärmyta.
En ganska bra sammanställning för den som inte orkar läsa rapporter:
Under julkvartalet såldes 3,7 miljoner exemplar av iPhone per vecka, vilket är en ökning med 39 procent på årsbasis.
Under julkvartalet såldes 1,7 miljoner exemplar av iPad per vecka, vilket är en ökning med 60 procent på årsbasis.
Under julkvartalet såldes det tio iOS-enheter per sekund.
Det totala antalet sålda iOS-enheter överstiger nu 500 miljoner.
iPhone 5 säljs nu i fler än 100 länder.
Trots minskad iPod-försäljning har Apple fortfarande över 70 procent av marknaden för mp3-spelare.
Antalet tillgängliga låtar på iTunes Store överstiger nu 20 miljoner.
Apple har nu 396 egna butiker. Under julkvartalet hade dessa 121 miljoner besökare sammanlagt.
Apples omsättning i Kina (inklusive Hong Kong och Taiwan) har ökat med 67 procent på årsbasis.
Citat från MacWorld idag.
Eftersom iPhone säljer så bra och att iPhone 5 bevisligen säljer bäst av ALLA telefoner förstår jag inte var "iPhone 5 = flopp" kommer ifrån.
Flopp kan ha många innebörder. För min del tycker jag det är en flopp då den inte levt upp till mina förväntningar.
Att det är en försäljnings-succé är inte riktigt samma sak.
Flopp kan ha många innebörder. För min del tycker jag det är en flopp då den inte levt upp till mina förväntningar.
Vad hade du för förväntningar? Vad saknar du?
Framförallt trodde jag att uppgraderingen i hårdvara skulle vara påtagligare.
Jag förväntade mig framförallt en bättre finish på skalet (inte färg som lossnar efter en vecka)
Sen att touch-skärmen inte är lika responsiv som tidigare är ett störmoment utan dess like (testa spela fruitninja).
Jag förväntade mig framförallt en bättre finish på skalet (inte färg som lossnar efter en vecka)
Sen att touch-skärmen inte är lika responsiv som tidigare är ett störmoment utan dess like (testa spela fruitninja).
Min färg lossnar inte, och skärmen känns minst lika responsiv som på andra modeller.
Min färg lossnar inte, och skärmen känns minst lika responsiv som på andra modeller.
Min färg har lossnat lite men det är inte så konstigt med tanke på att jag tappat den några gånger
Min färg har lossnat lite men det är inte så konstigt med tanke på att jag tappat den några gånger
Jag jobbar hårt för att få min svarta att se ut så här innan det är dags att byta till iPhone 6/5S senare i år. Men den är satan så motståndskraftig och jag har bara lyckats få en mikroskopisk strimma ren metall att lysa igenom på ett par ställen längs de skarpa kanterna.
Admiring the beauty of an iPhone 'Aged to Perfection' | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Jag jobbar hårt för att få min svarta att se ut så här innan det är dags att byta till iPhone 6/5S senare i år. Men den är satan så motståndskraftig och jag har bara lyckats få en mikroskopisk strimma ren metall att lysa igenom på ett par ställen längs de skarpa kanterna.
Admiring the beauty of an iPhone 'Aged to Perfection' | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Ja det där var verkligen en väl använd iPhone
Är lite mer rädd om grejerna än så där så min kommer inte vara i närheten så sliten.
Det där med touchen låter ju inte alls bra, kan någon mer bekräfta det, jag har inte köpt någon iPhone 5 ännu.
Så 5 ans touch är så mycket sämre än 4 ans ?
Inte?
Flopp är ett vanligt slanguttryck för 'misslyckande'.
Så nej iPhone 5 är inte en flopp. Ford Edsel däremot är en flopp
Apple misslyckades uppfylla mina förväntningar. För mig är det en flopp helt enkelt!
Nu tolkar jag frågan på det sättet att den inte riktar sig på personlig preferens utan vad marknaden tycker.
Och går man efter hur många som köpt den är det ingen flopp så ditt argument att försäljningsstatistik inte spelar roll håller inte.
Men enligt dig så kan man tydligen sälja en produkt i 1 ex och det är en flipp tydligen.
Apple misslyckades uppfylla mina förväntningar. För mig är det en flopp helt enkelt!
Kanske är dig som "marknaden" citerat då.........:cool:
Exakt. Likt lappen förstår jag fortfarande inte vad som är problemet med iPhone 5. Sedan första telefonen har vi sett en stadig utveckling. Möjligt att Retina-skärm var ett stort generations-hopp men annars känns det inte som revision A, B eller C är "fenomenala" jämfört tidigare.
Samma "missnöje" fanns med 4S och jag förstod lika lite varför där.
Gott att höra då duger den säker för mig också, och jag spelar inte så mycket fruitninja
Ska snart förlänga mitt abonnemang hos telia och då tar man väl ut Apples senaste monsterphone. Håller tummarna
för en snabb lansering av en Iphone 5S så kanske jag hinner med den
Kan det där med touchen bero på att Apple tog bort glaset över touchen, när dom gjorde iPhone 5 tunnare jämfört med iPhone 4 ?
ibland händer det att markeringen på skärmen ligger någon mm åt sidan. Ungefär som tekniken är från den gamla mindre skärmen - och inte blivit anpassad till nya storleken. Då blir ju responsen lite lidande. Inget som stör mig jättemycket - men det händer.
Apropå flopp eller inte, vad tyst det har blivit om Apples kartor i ios6
Hoppas dom lägger riktigt krut nästa gång för att få ordning på kartorna . Hur ska man tolka Apples Vd:s rekommendation till google Maps, har Apple kastat in handduken när det gäller kartorna, knappast eller ?
Blev dom brända för gott när det gäller kartorna ?