- RolexJocke
- Medlem ●
- Norrköping
Hej.
Min första post här.
Jag har en AppleTV Gen3 med senaste programvaran som är kopplad till TV'n. Jag var tvungen att trådbinda
den för att avståndet till min router var för stort och vid tex körning med Netflix så laggade den och ljudsynka
taskigt. Efter att ha trådbundit den så funkar det perfekt.
Problemet kommer när jag vill streama tex SVT Play med min Ipad3, då finns det ingen Air Play symbol längre.
Om jag rycker ur nätverkskabeln från AppleTV'n så fungerar det med Air Play igen från Ipaden klanderfritt.
Är det så att man inte kan ha nätverkskabeln i samtidigt som man kör trådlöst? Eller går det att ställa in på något sätt?
Tacksam för all hjälp.
Jocke
Hej.
Min första post här.
Jag har en AppleTV Gen3 med senaste programvaran som är kopplad till TV'n. Jag var tvungen att trådbinda
den för att avståndet till min router var för stort och vid tex körning med Netflix så laggade den och ljudsynka
taskigt. Efter att ha trådbundit den så funkar det perfekt.
Problemet kommer när jag vill streama tex SVT Play med min Ipad3, då finns det ingen Air Play symbol längre.
Om jag rycker ur nätverkskabeln från AppleTV'n så fungerar det med Air Play igen från Ipaden klanderfritt.
Är det så att man inte kan ha nätverkskabeln i samtidigt som man kör trådlöst? Eller går det att ställa in på något sätt?
Tacksam för all hjälp.
Jocke
Det ska funka att streama från din iPad även om ATV kör trådat. Troligtvis är det din router som inte vidarebefordrar trafiken rätt mellan det trådade och det trådlösa. Vad har du för nätverksutrustning?
Det ska funka att streama från din iPad även om ATV kör trådat. Troligtvis är det din router som inte vidarebefordrar trafiken rätt mellan det trådade och det trådlösa. Vad har du för nätverksutrustning?
Hej.
Tack för input.
Jag har inte kopplat ihop mitt nätverk som man bör skulle jag tro för om jag går genom routern så fungerar
inte min digital TV. Jag ska försöka mig på att förklara hu mitt nätverk ser ut.
Jag startar med 100 mbit fiber från BBB i väggen till en switch där jag då även har två kablar till två datorer
en kabel till routern som jag endast kör WiFi med och har IP telefon inkopplad i. Vidare har jag en kabel
som går till en ny switch där jag har decodern, AppleTV och smartTV.
Jag antar att man skulle kopplat genom routern först men gör jag det så får jag inte decodern att fungera.
Är jag helt ute och reser eller borde det fungera? Som sagt allt funkar utom AirPlay men det funkar om jag
tar ur näteverkskabeln ur AppleTV'n.
Tack på förhand.
Jocke
Kabeln till switch nummer två måste vara i routern. Annars är du inte på samma nätverk, men det är du när du kopplar trådlöst eftersom både din ipad och apple tv då kommer åt nätverket från samma plats - routern.
Jag hade kopplat såhär:
Fiber-> switch -> kabel till saker som behöver direkt åtkomst till nätet t.ex. dekoder + en sladd till routern
Router -> datorerna du tidigare kopplade i switchen + switch nummer två med apple tv och smart-tv
Ett alternativ (om routern stödjer det) är att sätta dekoderns IP fast (via MAC-adress filtrering) och sätta den IPn som DMZ host. Då har den fri åtkomst till nätet trots att den sitter i routern. Bäst är naturligtvis att vidarebefordra de portar den kräver för sin funktion, men då gäller det att man vet vilka de är.
Kabeln till switch nummer två måste vara i routern. Annars är du inte på samma nätverk, men det är du när du kopplar trådlöst eftersom både din ipad och apple tv då kommer åt nätverket från samma plats - routern.
Jag hade kopplat såhär:
Fiber-> switch -> kabel till saker som behöver direkt åtkomst till nätet t.ex. dekoder + en sladd till routern
Router -> datorerna du tidigare kopplade i switchen + switch nummer två med apple tv och smart-tv
Ett alternativ (om routern stödjer det) är att sätta dekoderns IP fast (via MAC-adress filtrering) och sätta den IPn som DMZ host. Då har den fri åtkomst till nätet trots att den sitter i routern. Bäst är naturligtvis att vidarebefordra de portar den kräver för sin funktion, men då gäller det att man vet vilka de är.
Tackar och bugar. Provar lite i helgen och återkommer med resultatet.
Jocke
Tackar och bugar, nu fungerar allting som det ska.
Jag provade en massa inställningar och det slutade med att BBB fick hjälpa mig med att få igång routerns portar som
var helt döda. Så nu kör jag fiber till router & router till dekoder direkt & router till switch 1 & switch 1 till switch 2 och
då fungerar allting precis som jag önskar.
Tack för hjälpen.
Jocke
Tjena.
Det blev lite mera strul när jag tappade enheter lite då och då. Ringde BBB igen och de sa att
man endast hade 5 IP adresser som standard. Nu har jag fått ett knippe IP adresser till och nu
äntligen funkar allt som det ska.
Så nu är det bara att skapa sig nya bekymmer, för det är väl inte meningen att allt ska funka? :):)
Tack än en gång.
Jocke
Vore intressant att se ett diagram hur du har ditt nätverk kopplat om du lyckas göra slut på 5 externa IP-adresser.
Skulle du kunna skissa upp det?
Ett tappert försök till förklaring.
Med andra ord gör inte din router sitt jobb då NAT är avstängt.
Jag är inte så insatt i det hela, men nu fungerar allting som det ska iallafall. Kan jag göra någon ändring
eller förbättring? Eller är det bara att köra på? Fördel/nackdel med att koppla som jag gjort?
Tack på förhand.
Jocke
Jag är inte så insatt i det hela, men nu fungerar allting som det ska iallafall. Kan jag göra någon ändring
eller förbättring? Eller är det bara att köra på? Fördel/nackdel med att koppla som jag gjort?
Tack på förhand.
Jocke
Funkar allt som det skall nu så rör inget om du inte är helt säker på vad du gör.
Funkar allt som det skall nu så rör inget om du inte är helt säker på vad du gör.
Det var precis min tanke.
Ritade ihop mitt lite snabbt, så här ser det ut.
Med detta används 4 IP-adresser från BBB (IP-tele / BBB Router / Router / TV).
Hade jag valt att köra med endast BBB Router, så hade 3st från BBB utnyttjats.
Jag kan inte se varför fyra st skarpa IP:n från BBB ska nyttjas i ditt fall. Varför skulle IP-telefonen ha ett skarp IP? Den får väl ett lokalt insides-IP från BBB-routern den är kopplad till?
Jag kan inte se varför fyra st skarpa IP:n från BBB ska nyttjas i ditt fall. Varför skulle IP-telefonen ha ett skarp IP? Den får väl ett lokalt insides-IP från BBB-routern den är kopplad till?
Det var vad BBB sa när jag kopplade ihop allt och kollade hur många som användes för ett par år sen, kan hända så hade BBB fel.
Det är inget jag kan kolla själv.
Nu kanske det inte spelar någon roll egentligen men på kul kan vi ju analysera kring det
Med utgångspunkt från ditt inlägg längre upp så borde du ha tre skarpa IP:n in. Ett till din egen router, ett till din BBB-router och ett till TVn. Allt annat får lokala IP:n innanför din egen router, likaså dina WLAN-anslutna enheter.
Jag vet inte om det stämde att jag använde mera än 5 IP adresser utan det var vad de sa till mig på supporten.
Sen ser jag att jag missade att AppleTV'n går ju på Wi-Fi'n också, inte bara på kabel.
Sen ser jag att jag missade att AppleTV'n går ju på Wi-Fi'n också, inte bara på kabel.
Om du har kabel inkopplad i apple tv, kommer den att använda den anslutningen, trådlöst inaktiveras då.
Om du har kabel inkopplad i apple tv, kommer den att använda den anslutningen, trådlöst inaktiveras då.
Det stämmer bra det för då fungerear ju Netflix perfekt. Det var bara så att AirPlay inte fungerade tidigare från
Iphone/Ipad utan att man kopplade ur nätverkskabeln vilket det gör nu. Om det sen hade med IP adresserna
att göra vet inte jag.
Just nu är jag helnöjd när allt fungerar.
Förutom att en router med NAT funkar lite som en brandvägg. Nu ligger alla trådlösa enheter direkt ute på Nätet istället för bakom routern.
Har det någon betydelse säkerhetsmässigt? Är det avancerat att aktivera NAT? Eller ska man bara låta det vara?
Mycket nya saker som man får lära sig som en normal användare som man är.
Tackar.
Har det någon betydelse säkerhetsmässigt? Är det avancerat att aktivera NAT? Eller ska man bara låta det vara?
Mycket nya saker som man får lära sig som en normal användare som man är.
Tackar.
Du har fler enheter än 5 som du ritat upp.
Om det är så att alla kan surfa samtidigt så är NAT aktiverat i routern i dagsläget.
Men innan samtalet till din leverantör och diskussionen om att de plockat alla 5 IP-adresser kanske det ej var igång.
Ibland får man ju inte korrekt info från dessa bolag, det är ju lättare att dra till med något som
låter logiskt och fixa till ett fel som inte borde varit. Jag vet förr fick man ringa sin mobiltelefon
leverantör när telefonen strejkade och då sa de att det var bara att starta om den så skulle den
funka igen. Det var bara det att det hade man redan gjort flera gånger utan framgång, men då
nollställde de något och allt fungerade och man trodde det var fel på sin telefon och inte hos
leverantören.
Så det kan ju vara något liknande här kanske, det är ju bättre för dem om det ser ut som om
kunden gjort något fel och när han sen får hjälp så blir han helnöjd. Då blir det ju inget gnäll
att man förstört en lördag på felsökning i onödan.