Hej!
Jag har köpt en iPad Mini som jag ska fylla med serier och dyl. och skicka till min flickvän på Nya Zeeland. Jag har hittills använt mig av Handbrake och presetinställningen "iPad" när jag konverterar mina MKV-filer, jag får då grym kvalité i H.264. Jag är dock villig att offra i kvalité för att få plats med mer, kan någon tipsa om vilka inställningar jag ska ha för att få ännu hårdare komprimering?
Givetvis kan jag prova mig fram i Handbrake, men det tar lång tid att konvertera en fil så om någon har tips och råd mottar jag gärna dessa:)
Konvertering är egentligen bara matte. Du behöver ta reda på hur många Kbit/s du ska hålla dig under. Nu vet jag inte hur långt ett Homelandavsnitt är, men kanske 45 minuter?
Räkna baklänges:
45 min avsnitt ska bli 400 MByte.
Gångra 400 MB med 8 (omvandla från enheten byte till bit).
400 * 8 = 3 200 Mbit = 3 200 000 Kbit
Nu delar du totala antalet Kbit i så många sekunder ett avsnitt är, 45 min / 60 = 2 700 sekunder.
3 200 000 / 2 700 = 1 185 Kbit/sekund
För att få en fil som väger 400 MB måste du alltså hålla dina inställningar under 1 185 Kbit/s. Ljudet kan du ställa till 128 Kbit/s, och då har du ca 1 000 Kbit/s kvar att lägga på bilden.
Med reservation för att ha räknat helt fel...