Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem knycker mitt svenska tgb?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder 9.2.2 på en Pismo.

Ibland slutar svenska tecken på tangentbordet att fungera. Det enda som hjälper är omstart. Det blir alltså ; istf ö osv.

Märk väl att jag kan kopiera och klistra in tecknen som vanligt. Det verkar alltså vara själva tangentbordet som blir osvenskt.

Någon som känner igen det här?

Det kan ju finnas en massa förklaringar, men hur letar man???

mvh

Henke

Microsofts program kan ibland lägga in engelska varianter av typsnitt som skapar problemet och sedan har vi historien om tillägget Teckenkonvertering som kan vara orsaken.

Sök efter lite äldre trådar så hittar du säkert många förslag på lösningar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Jag använder 9.2.2 på en Pismo.

Ibland slutar svenska tecken på tangentbordet att fungera. Det enda som hjälper är omstart. Det blir alltså ; istf ö osv.

Märk väl att jag kan kopiera och klistra in tecknen som vanligt. Det verkar alltså vara själva tangentbordet som blir osvenskt.

Någon som känner igen det här?

Det kan ju finnas en massa förklaringar, men hur letar man???

mvh

Henke

Apple support på webben där hittar du ditt svar. var nogrann med frågan bara!

Tack för tipsen!

Produkter från Microsnot brukar jag regelmässigt hålla borta från mina diskar om det går, så IE åker ju ut direkt när systemet är installerat, men man vet aldrig säkert om någon skräpfil blitt kvar i ngt hörn...

Jag har dock bestämt mig för att lösa problemet ordentligt istället och stoppa en Jaguar i maskinen...

mvh

Henrik

  • Medlem
  • 2003-07-26 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Jag använder 9.2.2 på en Pismo.

Ibland slutar svenska tecken på tangentbordet att fungera. Det enda som hjälper är omstart. Det blir alltså ; istf ö osv.

[snip]

Det kan ju finnas en massa förklaringar, men hur letar man???

Nästa gång det händer, så kan du kolla under inställningar --> teckenuppsättning att maskinen fortfarande är inställd på svensk eller svensk-pro teckenuppsättning. Det finns ett elakt litet kortkommando (Äpple + mellanslag? Äpple + alt + mellanslag? Någon som vet? Det är rätt länge sedan jag körde nian senast ... ) som brukar vara ganska lätt att komma åt, och som växlar till andra teckenuppsättningar ...

Å andra sidan verkar det lite skumt att det fixar sig med en omstart, så kanske vi ska skylla problemet på installerade microsoftprylar i alla fall

/s-o

Lite inspirerad av dina tankar om kortkommandon kom jag mig f;r att... Jamen jag startade ju om nyss!

N[ja, nu f[r det g[ med de h'r konstigheterna.

Jag startade programmet Tangentbord och kollade.

n'r jag trycker p[ tangenterna blir det som det ni ser h'r, men n'r jag tryckte med muspekaren p[ bilden av de svenska tecknen, som allts[ fortfarande var r'tt, s[ blev det r'tt tecken.

det 'r f;rresten inte bara de svenska som 'r utbytta, det 'r 'ven
> kolon
* v'nsterparentes
( h;gerparentes HUH!
@ citattecken

Suck! :rolleyes:

Dags att starta om igen d[...

Mvh

Henrik

1
Bevaka tråden