Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATV 3 = Surroundljud?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu en setup utav Apple Tv 3 + en stationär PC med ett mediabibliotek i iTunes. ATV3 är kopplad trådburen till min router, och en hdmi till min receiver.

Jag konverterar mina .mkv filmer i mkvtomp4 för att få ett kompatibelt format, även infogas subtitles. Att spela upp på min plasma fungerar klockrent i form av bild och användarupplevelse. Hursomhelst! Jag får inte något 5.1 ljud - trots att mina filer är kodade i AAC 5.1.

Är detta lösbart? I så fall hur?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2013-02-06 12:45

Jag har haft problem med 5.1 fast jag använder optisk kabel till min receiver och HDMI till TVn. För att få ut surroundljud i detta läge måste jag välja att tvinga ATVn att skicka surrond. Annars känner den av TVn och skickar tvåkanalsljud. Det borde inte vara ditt problem, men kan det vara så att du har surround avstängt i inställningarna? I vilket fall kan du ju välja att alltid ha det på.

Har bockat i Dolby Digital på och inte auto. Löste inte problemet...

Men det ska fungera rent tekniskt alltså? Att ATV3 kan ta emot en AAC 5.1 signal och skicka till receivern?

Uppdatering! Jag kodade ju om detta enligt mkvtomp4 grundinställningar - vilket är AAC 5.1 - och kunde på så vis få filmen spelad på min iPad/iTunes osv. (använder nämligen iPaden en hel del offline vilket gör det essentiellt att jag kan överföra filmer till den, och ha ett uppspelningsbart ljud och bild).

Nåväl - jag kodade om källmaterialet till AC3 5.1 istället - och inget AAC 5.1 - vilket medförde att jag kan visserligen öppna filmfilen iPaden (men jag får inget ljud...) den goda nyheten är att om jag kör samma film via ATV3 så känner förstärkaren av ett 5.1ljud och ger mig surround. Succe!

Hur gör jag nu för att få det bästa av världar? Kodar jag om mitt bibliotek till AC3 så får jag surround via min ATV3 - men inte spelbart på min iPAD. Och vice versa!?

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 15:02
Ursprungligen av alexeliasson:

Uppdatering! Jag kodade ju om detta enligt mkvtomp4 grundinställningar - vilket är AAC 5.1 - och kunde på så vis få filmen spelad på min iPad/iTunes osv. (använder nämligen iPaden en hel del offline vilket gör det essentiellt att jag kan överföra filmer till den, och ha ett uppspelningsbart ljud och bild).

Nåväl - jag kodade om källmaterialet till AC3 5.1 istället - och inget AAC 5.1 - vilket medförde att jag kan visserligen öppna filmfilen iPaden (men jag får inget ljud...) den goda nyheten är att om jag kör samma film via ATV3 så känner förstärkaren av ett 5.1ljud och ger mig surround. Succe!

Hur gör jag nu för att få det bästa av världar? Kodar jag om mitt bibliotek till AC3 så får jag surround via min ATV3 - men inte spelbart på min iPAD. Och vice versa!?

Enkelt löst, du ser till att filen innehåller två ljudspår. Ett tvåkanaligt som du spelar upp med video när du kör den på iOS och det flerkanaliga när du spelar upp det på din surrounndförstärkare.

@alexeliasson, det finns ingen app i App Store som kan spela video med AC3-spår tyvärr (ingen utvecklare vill betala pengar för licensen).

Man kanske kan ha dubbla ljudspår? Jag har inte testat om iOS har stöd för det, men någon annan kanske gjort det.

Superhyggligt för den snabba återkopplingen!

Om vi betänker att jag är på en PC och vill konvertera en video att innehålla AAC samt AC3 enligt era rekommendationer - vilken mjukvara är att föreslå? Jag har kommit att börja uppskatta mkvtomp4, men här upplever jag att man bara kan välja ett ljudspår.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 15:18

Superhyggligt för den snabba återkopplingen!

Om vi betänker att jag är på en PC och vill konvertera en video att innehålla AAC samt AC3 enligt era rekommendationer - vilken mjukvara är att föreslå? Jag har kommit att börja uppskatta mkvtomp4, men här upplever jag att man bara kan välja ett ljudspår.

Handbrake, no doubt. I alla lägen där just konvertering är nödvändig.

Som zinned säger, Handbrake.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 15:20

Damn it keptang, du är hopplöst efter två gånger i rad!

Får motvilligt följa era råd! Använde Handbrake i början och kvalitén blev konsekvent sämre än via mkvtomp4...

Handlar väl säkert om någon dold inställning

Om vi går tillbaka till mitt ursprungsproblem: jag erhåller inget 5.1 ljud via AAC. Är det min receiver som är flaskhalsen eller har ATV3 helt enkelt ingen möjlighet att skicka vidare 5.1? Är nämligen i tankarna om att uppdatera min receiver, så det kanske hade varit en morot..

Enligt spec så ska den klara det; http://blog.xctechs.com/vlogs/?p=331

"HE-AAC (V1), AAC (16 to 320 Kbps), protected AAC (from iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3, and 4), Apple Lossless, AIFF, and WAV; Dolby Digital 5.1 surround sound pass-through"

Kör min ATV3 i sovrummet bara så kan tyvärr inte testa själv.

edit: Det här hittade jag på en annan sida; "When Dolby Digital is set to auto, the Apple TV will play AAC stereo when the source video contains both Dolby Digital 5.1 and AAC stereo audio."

"The Apple TV can pass through 5.1 AC-3 to a receiver if you set up the file correctly. Apple has the full details in a knowledge base article, but basically you need to set up your mp4/m4v file with a stereo AAC as the default audio track, then put your AC-3 track after it, disabled. On the Apple TV, you need to enable it by turning on Dolby Digital Out in the Audio Settings."

Apple TV klarar bara DD 5.1 out of the box (men AAC stereo).
Om det är H.264 du har i dina MKVs så är handbrake inte så smart då den alltid kodar om filen. IFlicks på mac gör precis det du vill, men jag tror inte det finns till Windows?

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 16:29
Ursprungligen av Mactastic:

IFlicks på mac gör precis det du vill, men jag tror inte det finns till Windows?

Mac only.

Tackar! Har en hel del omkodande med hanbrake framöver således....

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 17:27

Tackar! Har en hel del omkodande med hanbrake framöver således....

...eller så köper du en Mac och gör dig själv en tjänst

Ursprungligen av zinned:

...eller så köper du en Mac och gör dig själv en tjänst

Haha! Tro mig, utbytet går sakta men säkert; iPad, ATV3 och iPhone.

Jag trilskades ju en del när ni rekommenderade Handbrake. Jag har nu ett dussintals 'färdiga' mp4 filmer i formatet x264 och AAC 5.1. Vad som 'fattas' är således en omkodning/tillägning av ett AC3 5.1 spår.

Öppnar jag HB och väljer ATV 3 som standardspecar, och sen lägger till det önskvärda ljudspåret - så hamnar vi på en omkodningstid på ca. 1.5h.

En process som tog knappt 5min med MKVTOMP4 (fast åt andra hållet...)

Finns det någon lösning att göra så den inte kodar om filmen och andra tidsödande aspekter? För det borde väl inte behövas med dessa filmer som alla redan är spelbara i itunes/atv/ipad? Bara ljudet som behöver svängas om AAC 5.1 -> AC3 5.1 + AAC 2.0

1
Bevaka tråden