Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G3 - ingen bild

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en macbook med G3-processor. Den har gått som tåget, men nu blir det ingen bild när jag slår på datorn? Jag hör pipljudet vid på och avstängning, men det händer ingenting med skärmen eller något annat.
Har hårddisken gått eller vad är det för fel? Men om hårddisken skulle rasat, då skulle väl inte det höras något ljud vid på- och avstängning..eller? Är det någon som har någon idé om vad problemet kan vara, så är jag tacksam för råd!

Hälsningar
hasselmac

Senast redigerat 2013-02-08 23:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 14:42

Låter väl mer som grafikkortet om den verkar funka som vanligt men ingen bild.
Har du en annan Mac kan du koppla ihop dem med en FW-kabel, och starta din G3 med T nedtryckt.

Tack för svaret..jag prövade, men det gick inte att ha macbook:en som extra hårddisk. Den tycks inte fungera trots att man hör både startljud och vid stängning. När jag startade macbook med tangent T nere så dök aldrig ikonen upp på den andra mac:ens skärm.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-08 17:21

Ikonen ska komma på den maskinen du håller nere T på.
På den andra maskinen ska hårddisken komma upp, om du har en firewirekabel emellan dem.

Ursprungligen av kenjon:

Ikonen ska komma på den maskinen du håller nere T på.
På den andra maskinen ska hårddisken komma upp, om du har en firewirekabel emellan dem.

Med "ikonen" menade jag hårddiskikonen. Jag kopplade ihop min gamla macbook med min mac pro och startade den senare. Sedan startade jag macbook:en med T nedtryckt och då skulle hårddiskikonen dyka upp på mac pro:s skärm och det gjorde den inte. Jag tror att hårddisken i macbooke:en har gett sig!? Men kommer du på något annat tar jag gärna emot tips.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-08 22:08

Det är nog som du tror

• Medlem
  • 2013-02-09 11:24

Vet ej, men kan hjälpa.. Prova också att ta ur prambatteriet om det är en Gismo du har. Släpp upp tangentbordet och på höger sida bredvid hårddisken har du hållaren. Ryck bara ur anslutningskontakten. Är batterietslut så beter sig burken lite som du skriver. Håll ner alt-äpple-P-R direkt efter du startar. Detta rensa parameter-ram-minnet och återställer burken. Kan göra god nytta det också.. Fungerar inte denna kur så är det sannerligen hårddisken som pensionerat sig..

Ps. om den fungerar, hoppar igång, så kan du köra utan batteriet. Min gamla Pismo har inte haft något på de senaste 8 åren. Enda problemet är bara att klockan och datum tokar sig. Men är man ut på nätet så justerar det sig automatiskt. ds..

1
Bevaka tråden