Startat med ALT nedtryckt och valt Recovery? Den raderar inte dina filer, lägger bara in OSX igen ovanpå det gamla.
Det går inte heller. Håller jag nere ALT vid uppstart kan jag välja startskiva: Macintosh HD / Återställning 10.8
Tar jag återställning kommer jag efter språkval till valmöjligheterna mellan Time Machineåterskapning /Installera om OSX / Få hjälp på nätet /Skivverktyg
Testar jag skivverktyg med "Apple SSD TS128C Media" markerat så är både "kontroll" och "reparera skiva" felfria. Markerar jag däremot Macintosh HD och kör "kontrollera skiva" så säger den att enheten inte kunde kontrolleras fullständigt och "Fel: den här skivan behöver repareras. Klicka på reparera skiva.". Gör jag det så tar det typ en sekund och i huvudfönstret står det: Ogiltig nyckellängd. Enheten MCHD kunde inte kontrolleras fullständigt... I ett övre felmeddelandefönster står att läsa att Skivverktyg slutade reparera MCHD och uppmanar mig att säkerhetskopiera så många filer som möjligt, vilket är småsvårt eftersom jag inte kommer åt filerna.
Vid kontroll av Mac OS X Base system så "verkar vara felfri"
Väljer jag istället installera om OS X så hamnar jag till slut i meddelandet att skivan som jag vill installera om på är låst. Det finns tydligen 5,28 GB ledigt på Macintosh HD, men det går inte att komma vidare.
Var inne på Digital Inn och de sa att man ev kunde komma åt filerna via en Thunderboltkabel (500:-) och isf kunde jag koppla ihop den med min iMac som också kör Mountain Lion. Har ingen annan nytta av en sådan kabel så slipper gärna den utgiften.
Kan det vara en variant att skapa en bootbar kopia av Mountain Lion på ett USB-minne? Om man kunde få igång datorn så att den startar upp och det går att komma åt filerna och sedan koppla in en extern HD för att tanka över de filer man vill ha kvar innan man blåser allt?