Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini late 2012 med OS X 10.8 käkar upp emot 16 GB ram

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-10 20:12

Hej!

Jag har precis installerat 16GB ist för 4GB i min Mini.
Allt funkar grymt och den är som en blixt. Däremot är det något som spökar.

Idag, när jag satte mig vid datorn hade den en uptime på strax över 3 dagar. CPUn låg snällt på runt 3% och jag hade 85 MB ram ledigt. Megabyte.
Reagerade såklart över detta så jag startade om datorn. Började på 14 GB ledigt, men det blev snabbt 13 GB.
De enda processerna som ligger igång är OS X Server (drar 77mb), geektools (drar 112mb) samt ett 10-tal processer som drar 45mb eller mindre. Resten är bara mindre siffror.
Max 30 processer totalt.

Datorn har nu varit igång i snart 2 timmar och 40min. Jag har 8,3 GB av 16 GB ledigt i ram, och jag gör absolut ingenting på den (detta skrivs till och med på en annan dator).
Jag kan se att det är det inaktiva minnet som hela tiden växer, och därmed blir mitt lediga minne mindre. Resident ligger stilla på 1.7 GB och aktivt på 1.32 GB.

Kan någon hjälpa mig att hitta varför allt mitt minne äts upp på detta sättet?

Tack på förhand!

Antar att du inte hade detta problem innan du bytte RAM? Har du testat att plocka ut en RAM-modul och se om problemet försvinner(uteslutningsmetoden)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-10 20:31

Nope, hade inte detta problemet innan.
Det är precis rätt modell av RAM så inget fishy där..Tänkte avvakta med hårdvaruingrepp och se om det är något i OS X som spökar istället.

Minne finns där för att användas.
Kör på bara.

Ursprungligen av kladda:

Nope, hade inte detta problemet innan.
Det är precis rätt modell av RAM så inget fishy där..Tänkte avvakta med hårdvaruingrepp och se om det är något i OS X som spökar istället.

Svårt att se vad som skulle kunna vara knas i OSX. Uppstod problemet när du stoppade in nya RAM så är det mest troligt de nya RAM-modulerna som det är fel på.

Bara för att det är rätt modell så behöver de inte fungera som de ska.

EDIT: Byta/ta ut RAM i Mac Mini är inte svårt eller omständigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-10 20:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Bara för att det är rätt modell så behöver de inte fungera som de ska.

EDIT: Byta/ta ut RAM i Mac Mini är inte svårt eller omständigt.

1. Nej, det är jag också medveten om. Ville bara lämna informationen innan någon frågade om det.
Att detta problemet inte fanns innan var nog att jag alltid då låg på 90% utnyttjande och inte kunde lämna plats för något inaktivt.

2. Nej, detta är jag också medveten om då jag installerade det nya för 4 dagar sedan.

3.
Efter en massa google och några andra forum påstås det att inaktivt minne är ledigt. I det inaktiva minnet ligger bl.a program kvar efter avslut för att kunna snabbstartas igen och att det inaktiva börjar förbrukas när det lediga minnet är slut.

Någon som känner igen detta?

Äh.. körde purge efter 3 timmars uptime så får vi se hur fort det inaktiva bygger upp nu. Börjar rycka i klossarna om den fortsätter att envisas.

Ursprungligen av kladda:

Hej!

Jag har precis installerat 16GB ist för 4GB i min Mini.
Allt funkar grymt och den är som en blixt. Däremot är det något som spökar.

Idag, när jag satte mig vid datorn hade den en uptime på strax över 3 dagar. CPUn låg snällt på runt 3% och jag hade 85 MB ram ledigt. Megabyte.
Reagerade såklart över detta så jag startade om datorn. Började på 14 GB ledigt, men det blev snabbt 13 GB.
De enda processerna som ligger igång är OS X Server (drar 77mb), geektools (drar 112mb) samt ett 10-tal processer som drar 45mb eller mindre. Resten är bara mindre siffror.
Max 30 processer totalt.

Datorn har nu varit igång i snart 2 timmar och 40min. Jag har 8,3 GB av 16 GB ledigt i ram, och jag gör absolut ingenting på den (detta skrivs till och med på en annan dator).
Jag kan se att det är det inaktiva minnet som hela tiden växer, och därmed blir mitt lediga minne mindre. Resident ligger stilla på 1.7 GB och aktivt på 1.32 GB.

Kan någon hjälpa mig att hitta varför allt mitt minne äts upp på detta sättet?

Tack på förhand!

Om man kör OS X med 64-bit kärna så tar den allt minne den kan få. Så länge du inte har abnormt mycket reserverat minne är det ingen fara.

Har samma beteende på min Mac mini server 2011 med 16 GB minne. På min MacBook air med snow leopard (32-bit kärna) och 4 GB minne har jag oftast mer ledigt minne och den kär ändå oftast fler program samtidigt.

Oroa dig inte - kör på i godan ro.

Kör Rember så bör du se om det är fel på minnena eller inte. 10.8 käkar rätt mycket överlag tycker jag.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2013-02-11 07:02

På UNIX så används ledigt minne till diskcache. Starta datorn och i terminal/X11

cat Movies/* > /dev/null

Så kommer du se att minnet blir upptaget (om du har några filmer liggandes där).

"man purge" säger detta "purge -- force disk cache to be purged (flushed and emptied)" alltså går datorn långsammare efter purge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 07:42

Inaktivt minne är lika tillgängligt som ledigt minne. Du har inga problem. Allt är som det ska. Så här fungerar UNIX (oavsett 32 eller 64 bits kärna).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 08:16

Först och främst är det som andra redan har sagt, det inaktiva minnet kommer användas när OS X behöver det. Det är bara att köra på.

Ursprungligen av kladda:

Började på 14 GB ledigt, men det blev snabbt 13 GB.
De enda processerna som ligger igång är OS X Server (drar 77mb), geektools (drar 112mb) samt ett 10-tal processer som drar 45mb eller mindre. Resten är bara mindre siffror.
Max 30 processer totalt.

Endast 30 processer? Knappast. Har du kollat "Alla processer" och inte bara "Mina processer"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 08:59
Ursprungligen av kladda:

Äh.. körde purge efter 3 timmars uptime så får vi se hur fort det inaktiva bygger upp nu. Börjar rycka i klossarna om den fortsätter att envisas.

Om du kör purge så gör du din dator långsammare
Ledigt minne är minne vars innehåll inte används alls. Det kunde lika gärna inte vara installerat i datorn. Det utnyttjas inte.
Ledigt minne är "dåligt".

Inaktivt minne används inte just nu men har ett innehåll som datorn vet vad det är och som snabbt kan användas igen om det behövs. Vill någon process ha mer minne till något annat kan man snabbt använda inaktivt minne.
Inaktivt minne är "bra".

Gör du purge så förstör du all kunskap om vad det inaktiva minnet innehåller. Datorn måste då hämta innehållet från disk igen om det behövs vilket är seeeeegt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-11 09:46

Okej, tack för alla svar!
Jag låter datorn rulla på som vanligt. Blev bara väldigt fundersam när det stod att jag bara hade typ 80 MB ledigt..haha

ha de gott alla!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-11 10:04

Min 2011 mini med 10.8.2 + server har 28 dagars uptime.
1.54GB wired
3.62GB active
1.01GB inactive
9.83GB free

Det händer att minnesanvändningen sticker iväg, men jag tror aldrig jag sett mindre än ett par GB ledigt.

Är det min mini som fungerar konstigt?

1
Bevaka tråden