Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT Play + Airplay + AppleTV3?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra fungerar SVT Play via Airplay till en AppleTV3?
För Macminin som jag har vid TVn idag tycker inte det är någon bra idé.
Det hackar mest. På den kör jag Airserver.

Så frågan är hur bra det funkar med "äkta" Airplay.
Någon som testat och vet?

Jag använder det ganska mycket när jag vill se något från SVT Play och det fungerar hur bra som helst. Men man hoppas ju att SVT Play kommer till Apple TV snart.

Skönt att höra! Blir nog till att investera i en AppleTV för att få fart på Airplay ordentligt.

Det tycker jag, Apple TV gör livet mycket trevligare. Funderar på att skaffa en till Apple TV och en till TV så jag kan se på Plex och allt i sovrummet med hjälp av Airplay. Nu när allt på SVT dessutom sänds via SVT Play behöver man inte dra in nån antennsladd.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-12 03:12

Ehh...SvtPlay på AppleTV? Hur då?

Ursprungligen av onnyt:

Ehh...SvtPlay på AppleTV? Hur då?

Via Airplay!

• Medlem
  • 2013-02-12 12:37
Ursprungligen av eriohm:

Via Airplay!

Jag förstår inte hur man gör för att kunna titta på SVT. SVT finns ju inte med någon stans när man startar Apple TV.

Ursprungligen av onnyt:

Jag förstår inte hur man gör för att kunna titta på SVT. SVT finns ju inte med någon stans när man startar Apple TV.

Alltså du använder SVT Play appen på din iOS enhet och med hjälp av Airplay skickar signalen till din Apple TV.

Jag hoppas dock att någon gång i framtiden kommer SVT Play finnas som en app i Apple TV.

• Medlem
  • 2013-02-12 12:50

OK Tack: Nu är jag med

• Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-12 12:57
Ursprungligen av onnyt:

Du får titta på iphone/ipad och sen välja airplay till apple-tv.

Jag har både appletv och en mini med airserver. Har inte testat just svt, men rent generellt är airserver skakigt.
Musik/ljud fungerar nästan alltid bra, men video är varierande resultat.
Har däremot aldrig varit med om några problem till appletv.

Ursprungligen av onnyt:

OK Tack: Nu är jag med

Toppen!

Jag hoppas att Apple gör AirPlay tekniken mer intelligent:
Ta t.ex. YouTube på iPaden.
Du hittar en film du vill visa och klickar på AirPlay ikonen.
IPadens iOS undersöker om det finns en lämplig app på ATV som kan spela upp youtube filmer. (iPad: youtube content? ATV: yes / iPad: youtube content? ATV: no)
Om ja, skicka signal till ATV att YouTube appen skall startas och länken skickas till youtube Appen och spela upp youtube filmen.
Om nej, strömma innehållet till ATV. (Så fungerar AirPlay idag)

Då skulle vi få mycket bättre kvalitet på film, musik, osv., där apparna finns installerade – särskilt där ATV är kopplad till internet via tråd.

Ursprungligen av The Real Viking:

IPadens iOS undersöker om det finns en lämplig app på ATV som kan spela upp youtube filmer. (iPad: youtube content? ATV: yes / iPad: youtube content? ATV: no)
Om ja, skicka signal till ATV att YouTube appen skall startas och länken skickas till youtube Appen och spela upp youtube filmen.
Om nej, strömma innehållet till ATV.

Då skulle vi få mycket bättre kvalitet på film, musik, osv., där apparna finns installerade – särskilt där ATV är kopplad till internet via tråd.

Den där tankegången är det nog inte många som förstår. Eller så är det bara jag.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-12 17:41

Om man har "samma" app på ATV (t ex Youtube-appen) är det klockrent. Men att hitta en app som kan spela youtubeklipp tror jag blir svårt, då måste alla appar registrera sej och vilka dokument de stödjer...

Ursprungligen av kenjon:

Om man har "samma" app på ATV (t ex Youtube-appen) är det klockrent. Men att hitta en app som kan spela youtubeklipp tror jag blir svårt, då måste alla appar registrera sej och vilka dokument de stödjer...

Det var i första hand för de befintliga apparna i dagens ATV. Youtube app finns faktiskt på ATV! Om Apple i framtiden expanderar sin iOS App tjänst att möjliggöra installation av tredjepartens appar på ATV, t.ex SVT Play, så måste man bygga upp ett litet register, men det kunde automatiskt ske vid installation av appar.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-12 19:44

Och hur gör man för att youtube appen på ATV inte ska starta?
Om jag startar ett klipp på youtube på min iPad (och nu behöver man inte trycka på AirPlay ikonen varje gång utan har man valt den en gång så kommer den ihåg det tills man ändrar) så kanske jag vill att den ska streama och inte starta appen på ATV.
För mig låter det som det blir många steg som ska utföras ifall man vill gör en sak och det låter inte intelligent.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-12 20:03

Ser inte varför kvaliten skulle bli bättre. Ett normalt wlan klarar utan problem att streama mp3/ digital video.
1080p med riktigt hög bitrate / bluray kan väl bli problem men det spelar man väl normalt ändå inte upp den vägen?

Ursprungligen av Json_81:

Ser inte varför kvaliten skulle bli bättre. Ett normalt wlan klarar utan problem att streama mp3/ digital video.
1080p med riktigt hög bitrate / bluray kan väl bli problem men det spelar man väl normalt ändå inte upp den vägen?

Det finns betydligt fler flaskhalsar än mellan iPad och ATV. Kommunikationen mellan dem sker via en basstation och inte direkt, vilket innebär att om basstationen står i ett annat rum kan man ändå ha bra hastighet för att läsa mail och surfa, men inte för strömmar, dessutom går strömmarna två gånger över basstationen (1:a gången: innehållet strömmas via basstationen från internet till iPaden, 2:a gången: innehållet strömmas via basstationen från iPaden till ATV via AirPlay). – Man kan dock (tvinga) koppla iPad och ATV direkt via adhoc nätverket (men då har man ingen internet, eftersom iPad kan bara vara kopplad till en basstation i taget. Osäker om AirPlay använder WiFi direct), men det är nog lite för tekniskt för de flesta användare, tror jag.

Inte alla kan ha basstationen av flera olika skäl i samma rum som ATV. Det flesta ATV är kopplade till ethernet kabel. Det kostar ju oss användarna inget eftersom det är mjukvarugrej som är lätt att fixa. Tror att Samsung mobil och smartTV fungerar så – i såfall finns det risk att tekniken är patentskyddad.

Youtube-applikationens stöd eller inte stöd för Airplay är upp till Google att implementera nu för tiden då det är de som utvecklar appen. Stödet finns inbyggt i operativsystemet och finns där för alla appar att nyttja om de så önskar.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Youtube-applikationens stöd eller inte stöd för Airplay är upp till Google att implementera nu för tiden då det är de som utvecklar appen. Stödet finns inbyggt i operativsystemet och finns där för alla appar att nyttja om de så önskar.

YouTube applikationen har faktiskt stöd för AirPlay!

Min idé handlar om intelligent styrning av strömmande material. I dag strömmas allt via iPad eller via iPhone och basstationen genom AirPlay tekniken när du vill visa materialet på TVn. Det jag menar är att tekniken skall kunna avgöra om den kan styra strömmarna så att det kan strömmas direkt till ATV, annars strömmar det via iPad/iPhone som det funkar idag. Användaren skall överhuvudtaget inte märka någon skillnad i handhavande, däremot kan kvaliteten på strömmande bli högre om den kan strömmas direkt till ATV, som oftast är "kablad" till internet. Detta bli särkilt märkbart om man har bastationer i annat rum än där ATV står, om man har klena basstationer eller redan mycket trafik genom WiFi. Visst skall det finnas en option för att stänga av denna finess, för dem som så önskar.

Detta förutsätter att YouTube appen på ATV, YouTube på iPad/iPhone samt iOS (AirPlay) på ATV och iPad/iPhone får några rader kod till. Men det måste ske först i iOS, sedan kan tredjeplatsen haka på…

YouTube applikationen har faktiskt stöd för AirPlay!

Min idé handlar om intelligent styrning av strömmande material. I dag strömmas allt via iPad eller via iPhone och basstationen genom AirPlay tekniken när du vill visa materialet på TVn. Det jag menar är att tekniken skall kunna avgöra om den kan styra strömmarna så att det kan strömmas direkt till ATV, annars strömmar det via iPad/iPhone som det funkar idag. Användaren skall överhuvudtaget inte märka någon skillnad i handhavande, däremot kan kvaliteten på strömmande bli högre om den kan strömmas direkt till ATV, som oftast är "kablad" till internet. Detta bli särkilt märkbart om man har bastationer i annat rum än där ATV står, om man har klena basstationer eller redan mycket trafik genom WiFi. Visst skall det finnas en option för att stänga av denna finess, för dem som så önskar.

Detta förutsätter att YouTube appen på ATV, YouTube på iPad/iPhone samt iOS (AirPlay) på ATV och iPad/iPhone får några rader kod till. Men det måste ske först i iOS, sedan kan tredjeplatsen haka på…

Intressant ide men om Apple TV:n redan används av någon annan i familjen och min Ipad automatiskt bestämmer sig för att den ska visa material på samma Apple TV lär det bli ganska intressanta diskussioner om det. Jag tror på att få välja den typen av saker själv och inte att IOS eller innehållsleverantören ska göra det åt mig.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-13 21:43

Min idé handlar om intelligent styrning av strömmande material. I dag strömmas allt via iPad eller via iPhone och basstationen genom AirPlay tekniken när du vill visa materialet på TVn. Det jag menar är att tekniken skall kunna avgöra om den kan styra strömmarna så att det kan strömmas direkt till ATV...

Det fungerar redan så.

http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subacti...

Citat:

When using internet sources for watching video (such as YouTube) or listening to music (such as Pandora, Spotify or any internet radio service) something else happens when using AirPlay. When streaming from an internet source and pressing the AirPlay button on your iOS device, your AirPlay-enabled music system or Apple TV box will open a direct connection to the internet source. The AirPlay receiver (for example Apple TV, AirPort Express, or systems with built-in AirPlay) is being authorized to access the internet source and no streaming occurs between the iOS device and the AirPlay receiver, thus no loss of quality.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Intressant ide men om Apple TV:n redan används av någon annan i familjen och min Ipad automatiskt bestämmer sig för att den ska visa material på samma Apple TV lär det bli ganska intressanta diskussioner om det. Jag tror på att få välja den typen av saker själv och inte att IOS eller innehållsleverantören ska göra det åt mig.

Idén är tänkt att fungera exakt på samma sätt som AirPlay fungerar idag. Du väljer själv vilken ATV som skall vara mottagare av strömmen. Om du inte längre vill se strömmen på TV klickar du på AirPlay ikonen. Om du vill se strömmen på ATV, klickar du på AirPlay ikonen, väljer sedan mottagaren av strömmen, t.e.x ATV. Den enda skillnaden är att framtida iOS frågar, efter att du valt mottagare av strömmen, om mottagaren kan ta emot strömmen direkt från internet eller ej (dvs att det finns en App, t.ex. YouTube app. Om inte så tar AirPlay mottagaren emot strömmen från iPaden (som dagens AirPlay fungerar). Om ja, så skickar iPaden URL-info och mottagaren (ATV) startar programmet och tar emot strömmen med hjälp av URL-info. Allt detta sker transparant för användaren.

Användaren märker inte skillnaden, eftersom denne gör på exakt samma sätt som idag med sin iPad.

Ursprungligen av Vassius:

Jasså, det har jag inte hört förut. Borde vara lätt att testa...
1) Så fort jag strömmar YouTube till min ATV, skall jag dra ut ethernet sladden till min ATV och se om filmen stannar eller störs (den kan kanske byta och ta emot data ifrån iPaden). Men fortsätter filmen att spela utan störning är tekniken inte installerad i iOS (eftersom strömmen heltiden kom från iPaden)!
2) Så fort jag strömmar YouTube till min ATV, skall jag stänga av min basstation och se om filmen stannar eller störs (den kan kanske byta och ta emot data ifrån internet). Men fortsätter filmen att spela är tekniken installerad i iOS (eftersom ingen ström kan komma från iPaden, då basstationen är avstängd)!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-14 13:56

Eller att stänga av iPhonen/iPaden efter att strömmen startats.

Funkar ganska bra, får lite lagg ibland med det vara bara några sekunder och händer inte så ofta

1
Bevaka tråden