Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra aqua-program som root

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 18:00

Hur bär man sig åt för att köra aqua-program som superuser? Helst utan att aktivera root-användaren.
Det specifika fallet lyder som följer:
Jag vill göra en backup på hela min hemmapp med hjälp av Stuffit (DropStuff), detta för att kunna ha kvar alla resource fork-grejer. Den packade filen ska sedan läggas på en linuxserver. Men halvvägs genom packningen bölar Stuffit om att det har "insufficient privilieges" för att fortsätta.
Jag inbillar mig att om man körde Stuffit med sudorättigheter så borde det väl lösa sig.
Eller finns det något CLI-alternativ som gör samma sak (och får med ALLA filer och delar av dem)?

prova:
sudo open /[sökväg till mappen som dropstuff ligger i]/DropStuff.app

Om du hade haft Stuffit Delux installerat skulle raden se ut så här:
sudo open "/Applications/StuffIt Deluxe 7.0/StuffIt Drag and Drop/DropStuff.app"

edit: slängde på citationstecken, eftersom terminalen annars vill ha en massa \ före mellanslagen för att allt ska funka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 20:37

Testade att köra det från terminalen. Själva uppstarten funkade bra, men det verkar som att felet kvarstår:

Finns det något annat sätt att skapa en identisk kopia av hemmappen? Måste man göra det från OS9?

Tack på förhand...

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-19 21:05

Carbon Copy Cloner.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Testade att köra det från terminalen. Själva uppstarten funkade bra, men det verkar som att felet kvarstår:

Finns det något annat sätt att skapa en identisk kopia av hemmappen? Måste man göra det från OS9?

Tack på förhand...

• Oregistrerad
  • 2003-07-20 03:22

Om du har Stuffit Deluxe 7 så kommer den med 2 terminal program som du kan köra direkt i terminalen.

//Rob

1
Bevaka tråden