Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbletter i kalendern

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I itunes står det så här: "Dina kalendrar synkroniseras trådlöst. Kalendrarna synkroniseras även direkt med den här datorn. Det kan leda till att dubblettinformation visas på enheten." Och mycket riktigt finns i min iphone-kalender (Ical, iphone 4, ios 5.1.1) minst två poster av ALLT. Uppenbarligen vet Apple om att det blir så. Och att ta bort dem med något specialprogram hjälper ju inte eftersom de kommer tillbaka direkt vid nästa synkronisering.
Vet någon om det är möjligt att använda Ical utan att få dessa dubbletter? Eller ska man vara tvungen att byta kalender?

Om du klickar ur att du ska synka kalendrar i iTunes? I engelsk iTunes hittar man det under XXX's iPhone -> Info -> Sync Calendars. Klicka ur den eller de kalendrar som du får dubletter från...

Sorry, men jag förstår inte. Jag har självklart kollat gamla frågor, men där rekommenderas att man ska ta bort dubbletterna med ett program. Men när det är gjort kommer de ju direkt tillbaka. Och tipset om att inte synkronisera kalendrarna leder väl till att kalendrarna inte blir synkade, och det vill jag ju att de ska vara. Är det alltså så att om man vill använda Icloud så MÅSTE man få dubbletter i mobilen?

Synkroniserar du din kalender i iTunes samtidigt som du synkroniserar den mot iCloud så får du dubbletter. Vad händer om du gör som suddgummi föreslår?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 01:30

@cfjohansson: I Kalenderprogrammet i din iPhone klickar du längst upp till vänster "Kalendrar". Sedan klickar du bort allt utom "Allt iCloud". Då har du bara en post av varje.

Problemet är att man kan skapa/spara kalendrar/poster antingen i iCloud eller på enheten (iPhone eller datorn). Använder man bara iCloud på alla enheter får du inte problemet. Men troligen har du i datorn matat in kalenderposter i datorns "egna kalendrar" istället för i iCloud från början. Du kan plocka bort den dubbla visningen i datorn på samma sätt.

När du är nöjd med att allt funkar och du har alla kalenderposter i iCloud kan du radera de "egna kalendrarna" på datorn. Vid nästa synk försvinner de från iPhone också.

Något liknande hände mig men förmodligen inte av samma anledning. Jag installerade Mountain Lion på en MacBook Air och öppnade kalender appen. La till några händelser. Men plötsligt hände något och alla poster blev dubblerade. Även tidigare manuellt inlagda.

Jag raderade helt sonika dubletter från så många månader framåt och bakåt jag orkade och tänkte inte så mycket mer på det. Men sedan när jag öppnade iCal på mina huvudsakliga datorer (Snow Leopard på Mac Pro, Mac Book Pro) var allt raderat. Dubletten var tydligen bara skenbar eller något. Mountain Lion lurade mig. Morr!

Vet inte hur det kan ha gått till. Har inga iOS-enheter, synkning via Google.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 17:54

Har man fått dubletter gäller det ju att se vilken Kalender det ligger i, under den egna enheten, eller i iCloud, så man raderar rätt aktivitet.

Försöker förstå det här men fattar inte riktigt. Kan bero på att jag numer upplever kaos i synkroniseringarna. Framförallt i telefonboken.
Fyllt med dubletter och gammalt. Vad betyder alla kontakter som nu börjar med ett semikolon ;??????

Vilket synkroniseras med vad? Ibland skriver jag in nytt på iphonen, ibland på MacBooken.

Jag antar att för att detta ska funka måste iCloud vara gränssnittet, men hur får jag bort allt annat? Ytterligare komplikation, min dotters telefon är ansluten till samma apple-id. Hur får jag bort hennes!

Ursprungligen av tuffpuff:

Försöker förstå det här men fattar inte riktigt. Kan bero på att jag numer upplever kaos i synkroniseringarna. Framförallt i telefonboken.
Fyllt med dubletter och gammalt. Vad betyder alla kontakter som nu börjar med ett semikolon ;??????

Vilket synkroniseras med vad? Ibland skriver jag in nytt på iphonen, ibland på MacBooken.

Jag antar att för att detta ska funka måste iCloud vara gränssnittet, men hur får jag bort allt annat? Ytterligare komplikation, min dotters telefon är ansluten till samma apple-id. Hur får jag bort hennes!

Du kan skapa ett nytt iCloud på din dotters mobil som bara är hennes så slipper ni dela kalendrar, e-post och kontakter. På hennes mobil, gå in i Inställningar -> iCloud och längst ner väljer du Radera konto. Sen kan du välja att skapa ett nytt iCloud till henne. Se bara till att ni har backup på hennes kontakter innan ni raderar iCloud från telefonen. Ni kan fortfarande använda samma Apple-ID i AppStore.

Tusen tack för tips. Skall ordnas genast, men förlåt dum fråga – hur ordnar jag backup av kontot från telefonen? Räcker det med att synka med hennes dator.

Visste inte att jag kunde ha flera icloudkonton under samma apple-id!

Ursprungligen av tuffpuff:

Tusen tack för tips. Skall ordnas genast, men förlåt dum fråga – hur ordnar jag backup av kontot från telefonen? Räcker det med att synka med hennes dator.

Visste inte att jag kunde ha flera icloudkonton under samma apple-id!

Det kan du inte, men du kan ha separata Apple-ID för iCloud och AppStore/iTunes.
Ta för säkerhets skull en backup av adressboken på datorn som hennes telefon synkar till nu. Det hittar du i Adressboken -> Arkiv -> Exportera -> Kontakter-arkiv. Sen kan du bara kopiera över den filen till hennes dator. Då lägger ni lämpligen in hennes iCloud på den datorn också så det synkar via molnet.

1
Bevaka tråden