Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fullstor Ipad eller Macbook Air 11?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Olej. Jag ger dig rätt i sak med ändå inte helt. Men jag förstår att du gärna argumenterar för användarens ofrihet. Du vill helt enkelt inte att jag själv ska få bestämma vad som passar mig bäst.

Nej precis. Du ska precis som alla andra falla in i ledet, tiga och le.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-17 00:56
Ursprungligen av grenhall:

Vilken kategori faller den in i då? iPad, Nexus 7, Galaxy Tab osv. är tablets, översatt av svenska journalister till surfplatta.

Pad är ett bättre ord Surfplatta antyder att man bara surfar med sin iPad men det gör man ju inte bara, Finns miljoner människor som använder iPad i sitt arbete där tangentbord och stylus definitivt höjer användbarheten rejält i vissa fall.

Ursprungligen av grenhall:

Jag har inte sagt att det inte kan öka användarvänligheten i vissa fall. Däremot är det inte speciellt användarvänligt att släpa med sig tangentbord, mus och pennor överallt. Då kan man lika gärna ha en lätt bärbar med sig. Om man nu inte specifikt MÅSTE jobba med en penna. Det tar bort den enda anledningen till iPad och det är mobilitet, att snabbt kunna ta med sig sin iPad utan en arsenal med tillbehör är ju en av dess USP:ar.

Ett litet tangenbord och stylus eller mus till iPad väger inte så mycket och tar inte särskilt mycket plats så man kan lätt ta med sig det om och när man behöver.

Senast redigerat 2013-01-17 01:09
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-17 00:57
Ursprungligen av Gordy:

Pad är ett nättre ord Surfplatta antyder att man bara surfar med sin iPad men det gör man ju inte bara, Finns miljoner människor som använder iPad i sitt arbete där tangentbord och stylus definitivt höjer användbarheten rejält i vissa fall.

Ett litet tangenbord och stylus eller mus till iPad väger inte så mycket att maninte lätt kan få med sig det om och när man behöver.

Exakt det håller jag med om.

Ursprungligen av Gordy:

Pad är ett bättre ord Surfplatta antyder att man bara surfar med sin iPad men det gör man ju inte bara, Finns miljoner människor som använder iPad i sitt arbete där tangentbord och stylus definitivt höjer användbarheten rejält i vissa fall.

Ett litet tangenbord och stylus eller mus till iPad väger inte så mycket och tar inte särskilt mycket plats så man kan lätt ta med sig det om och när man behöver.

Pad är inget svenskt ord dessutom kan du ju då lika gärna kalla dom tablets. Själv använder jag produktnamnen när jag talar om produkterna. Men var och en får göra som dom själva vill.

Nej det har du helt rätt i. Men ju mer saker man måste ta med sig desto mindre mobilt blir det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-17 00:14
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Har svårt att förstå hur du menar om jag ska vara ärlig. För dig verkar kategorin "surfplatta" vara ungefär lika bergsfast som en gråsten - evig och oföränderlig! Frågan som ändå bör besvaras är; Men varför är enheten omöjlig att utveckla?=) Jag tycker det är hur självklart som helst att surfplatta + tangentbord och mus skulle kunna vara hur användarvänligt som helst rent potentiellt.

Utveckla till vad? Till en MBA? Är det inte bättre att köpa en sådan direkt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Fler enheter för olika sysslor är inte bättre i min värld.

Jo för att en iPad´s syfte är inte att ersätta en dator.

Än en gång varför ställer du frågor som du inte vill ha svar på?

Ursprungligen av lappen71:

Utveckla till vad? Till en MBA? Är det inte bättre att köpa en sådan direkt.

Jo för att en iPad´s syfte är inte att ersätta en dator.

Än en gång varför ställer du frågor som du inte vill ha svar på?

Jag förstår Mycket väl fördelarna med Air. Vad jag däremot inte förstår att ni upphöjer användarens ofrihet till kadenaldygd.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-17 00:22
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag förstår Mycket väl fördelarna med Air. Vad jag däremot inte förstår att ni upphöjer användarens ofrihet till kadenaldygd.

Jag försöker inte göra iPad till något den inte är utan inser dess syfte och användningsområde.

Ursprungligen av lappen71:

Jag försöker inte göra iPad till något den inte är utan inser dess syfte och användningsområde.

Enligt vem kan inte iPad klassas som en dator? Den har ju precis alla komponenter som en dator normalt har. Trots begränsningarna. Och vem är det som en gång för alla har slagit fast att iPad omöjligen kan ersätta en "dator"?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-17 00:33
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Enligt vem kan inte iPad klassas som en dator? Den har ju precis alla komponenter som en dator normalt har. Trots begränsningarna. Och vem är det som en gång för alla har slagit fast att iPad omöjligen kan ersätta en "dator"?

Stön.....om du vill förändra iPad så är det nog bästa att du söker jobb på Apple och börjar jobba.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nejdå. Så långt ska vi nog inte gå. Men jag förstår inte varför det skulle vara omöjligt att utveckla ipad i den riktningen. Krassa marknadsmässiga argument är väl inte viktigare än användarvänlighet?

iPads användarvänlighet och storhet ligger i att det inte finns något tangentbord eller mus och istället ett toch gränssnitt. Jag förstår inte varför du ska försöka göra en MacBook Air av en iPad istället för att köra just en MacBook Air.

Ursprungligen av Christian Å:

iPads användarvänlighet och storhet ligger i att det inte finns något tangentbord eller mus och istället ett toch gränssnitt. Jag förstår inte varför du ska försöka göra en MacBook Air av en iPad istället för att köra just en MacBook Air.

Jag tror det här är individuellt; Mina händer vill ha fysiskt tangentbord. Tyvärr...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag tror det här är individuellt; Mina händer vill ha fysiskt tangentbord. Tyvärr...

Köp ett! Det finns massor av tangentbord som fungerar ihop med iPad.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Man kan ju hoppas att iOS öppnas lite (är det att hoppas för mycket på att få ta del av filsystemet?) i framtida uppdateringar.

Det är bara att glömma. Filsystemet har, för de flesta av användarna, blivit en obegriplig plats där det möjligen bor drakar, så om något så går utvecklingen allt mer mot att vi har allt mindre direkta interaktioner med filsystemet även på våra Macar.

Jag hoppas dock på bättre möjligheter för appar att dela på filer (för det är väl därför man skulle vilja ha direktåtkomst till filsystemet).

Citat:

Och att Office kommer till iOS.

Det vore något. Med tanke på att Microsoft inte är kapabla ens till att fixa Office med touch-gränssnitt för sitt eget OS så är jag lite pessimistisk bara.

Citat:

Jag hoppas att Apple ser utvecklingspotential när det gäller att använda ipad mera som en dator. Visst, det innebär inbördes konkurrens för Apples produkter. Men företaget säljer betydligt fler ipads än Macbook Air.

Varje gång jag läser sånt här minns jag den där jätteroliga tråden om mus till iPad (kortversion: "jag vill göra min iPad till en laptop, dumma Apple som inte förstår vilken stor visionär jag är"), och då blir jag alldeles glad inombords. Jag ids inte dra hela den argumentationen igen, men här är tråden: http://www.99mac.se/iphone-ipad/283268-mus-till-ipad.html

Ursprungligen av Samuel K:

Det är bara att glömma. Filsystemet har, för de flesta av användarna, blivit en obegriplig plats där det möjligen bor drakar, så om något så går utvecklingen allt mer mot att vi har allt mindre direkta interaktioner med filsystemet även på våra Macar.

Det betvivlar jag. Flertalet av dem som jag känner använder sig dagligen av traditionell filhantering. Varken dem eller jag skulle kunna gå över helt till hur Apple har valt att hantera detta i iOS. Det är helt enkelt inte tillräckligt praktiskt.

Förhoppningsvis så kommer även Apple att förstå detta inom en snar framtid.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-01-17 00:20

Något sent inlägg:
Att skriva text på en iPad går jättebra, speciellt med ett externt tangentbord. Att redigera samma text går inte alls lika bra som på en MacBook Air. Jag har båda enheterna och har oftast bara med mig iPaden och trivs med det, den är bra. Men blir det mer avancerade prylar måste jag ha en MacBook. Dock löser jag fler och fler grejer via fjärrstyrning, typ TeamViewer. Allas behov är unika så det finns givetvis inget rätt svar på denna frågan.

Glöm inte våra regler. Var trevliga nu.

Mvh

...och om tre år sitter vi här och förundras över hur Apple än en gång lyckats utveckla användargränssnittet mot något vi inte trodde vi behövde men genast inser att vi måste ha. Vi kan väl bara hoppas att dessa diskussioner om vem som använder gränssnittet på sin dator/surfplatta på rätt sätt idag sedan länge är glömda då. Personligen förstår jag inte var "rätt" och "fel" kommer in. Alls.

Vi får nog acceptera att vi tycker olika Någon skrev tidigare att "skriva text går bra på iPad men att redigera text är mer osmidigt än på en MBA" (inte ordagrant citerat). Jag har iPad o PC men använder nästan bara iPad, men det beror på att jag nästan aldrig skriver långa texter utanför jobbet. Mail, surf, spotify - här tycker jag iPad är perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-17 09:49

Eftersom detta blev en diffus diskussion om "vad skulle iPad kunna vara" så bör du se till hur Apple gjort och tänkt än så länge på iOS nu sådär efter man haft produkterna publika i 5 år.

- Enkelhet
- Säkerheter / instängdhet framför öppenhet
- Fokus på detaljer kontra revolutioner varje år

Ovan tre behöver inte vara dåliga saker. Öppenheten hos andra stora OS som Android och Windows har gjort dem väldigt schizofrena gällande användarupplevelsen. Man har ex. inte alls försökt göra iPad mer till en "dator" än en iPhone även om jag förstår folk som ställer sig dessa frågor. Varför kan man inte ha Widgets på iPad? Varför är hemskärmen en gigantisk dum bild? Varför kan jag inte lägga till program X i share-menyn och på så vis få mycket smartare lösningar?

Apple håller sin iOS-plattform till super simple och jag har svårt att se detta kommer ändras snart.

OSX å andra sidan försöker man göra ett lager av "simple" men OS i sig är lika kraftfullt och funktionellt som det alltid varit och är väldigt öppet för användaren att göra till "sin" miljö. Detta behöver däremot inte alltid vara bättre. Själv har jag ex. blivit förvånad över hur bra Swedbanks app är jämfört med upplevelsen på webben. Varför är det så? Troligen för att utvecklaren får en / ett par tydliga uppgifter att lösa, det finns en handfull olika enheter som ska hantera uppgifter så det blir väldigt tydligt fokus på hur man ska lösa saker. I bagaget finns även en tydlig linje "så här är användare vana att iOS fungera". På webben råder fullständig anarki på gott och ont gällande GUI och human interface design.

Fördelen med Apples tänk är just att man inte hamnar i ett förvirrat mellanläge. "Är det en laptop? Är det en padda?" i stil med Microsofts satsningar. Ett vanligt OS drivs fruktansvärt dåligt med touch. Nackdelen är att jag tror man får leva med att Apple kommer hålla saker "enklare". Jag hoppas verkligen de börjar öppna upp OS:et lite mer men jag tvivlar starkt på det. Jag tror även majoriteten av användaren gillar hur saker är nu (till viss del för att de inte vet bättre).

Om man vill något så enkelt som att få liiite mer funktionalitet och mus till ipad är man tydligen direkt stämplad som oförstående som egentligen bäst bör gå över till Pc och Andriod direkt.

Högljudda renläriga Pc-människor går att vifta bort i en handvändning. De fattar ju aldrig någoting ändå! De kan sitta där med sitt virus och sina plastiga fula skärmar. Men en potentiell avfälling?! Därmed basta!

Senast redigerat 2013-01-17 23:12
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-17 23:05
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om man vill något så enkelt som att få liiite mer funktionalitet och mus till ipad är man tydligen direkt stämplad som oförstående som egentligen bäst bör gå över till Pc och Andriod direkt.

Högljuda renläriga Pc-människor går att vifta bort i en handvändning. De fattar ju aldrig någoting ändå! De kan sitta där med sitt virus och sina plastiga fula skärmar. Men än potentiell avfälling?! Därmed basta!

Titta du fattade tillslut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-18 00:24
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om man vill något så enkelt som att få liiite mer funktionalitet och mus till ipad är man tydligen direkt stämplad som oförstående som egentligen bäst bör gå över till Pc och Andriod direkt.

Högljudda renläriga Pc-människor går att vifta bort i en handvändning. De fattar ju aldrig någoting ändå! De kan sitta där med sitt virus och sina plastiga fula skärmar. Men en potentiell avfälling?! Därmed basta!

Mus och iPad låter fruktansvärt långsökt. Jag hörde även Apple tittade på att integrera en "SNES Cartridge lösning" för kommande iPad också…

  • Medlem
  • 2013-01-18 00:10

En iPad måste man i regel hålla för att få en bra läsvinkel. Skärmen blir kladdig av allt fingrande. Min macbook retina ligger i knät när jag är i soffan/sängen etc. Jag får en bekväm vinkel för att skriva med tangentbordet nedåt. Jag ställer lätt in en bekväm vinkel att läsa.
Enda paddan som lockar är en mini-retina när den kommer för att den är så liten och lätt att den trivs i fickan. Som komplement!

Det blir en Macbook Air 11! Jag har erkänt för mig själv att en ipad inte kan ersätta en dator. Men jag väntar på nästa uppdatering. Är detta att hoppas på för mycket;

IPS-panel
256gb som standard i den dyrare konfigurationen.
8gb ram
Bättre batteri (7h användande).
Haswell

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Är detta att hoppas på för mycket;

IPS-panel
256gb som standard i den dyrare konfigurationen.
8gb ram
Bättre batteri (7h användande).
Haswell

Jag tror det där är ganska spot-on. 256 GB SSD och 8 GB minne kan du ju få redan idag, även om basvarianten har mindre. Jag skulle gissa att 256 blir standard väldigt snart, men jag gissar att 4 GB kommer att finnas kvar åtminstone något år till. Haswell är ju också givet, och iom att den ska vara rätt strömsnål så är det inte omöjligt att batteritiden får sig en skjuts. Däremot drar ju skärm mm rätt mycket kräm också, så frågan är hur stor skillnad det gör. Vi får vänta och se IPS vore trevligt, men jag är tveksam till att vi får se uppgraderad panel. Apple brukar vara lite snåla på sånt på budgetvarianterna.

Själv ser jag fram emot haswells GPU, som ska vara ett stort steg frammåt uppenbarligen. Nog för att HD4000 är helt ok, men snabbare är alltid bättre - man märker att det laggar vid scroll på extern monitor, spel kunde få gå några FPS snabbare osv. Bättre panel vore som sagt trevligt, men den största förbättringen jag tycker dom kan göra är att ha mindre bezel (kant runt skärmen). Har sett tunna skärmar med bara någon millimeters kant, om apple hade lyckats med nåt sånt hade man kunnat få in en skärm på iaf 12" i en Air med 11":arens mått.

Ursprungligen av Kermit:

Jag tror det där är ganska spot-on. 256 GB SSD och 8 GB minne kan du ju få redan idag, även om basvarianten har mindre. Jag skulle gissa att 256 blir standard väldigt snart, men jag gissar att 4 GB kommer att finnas kvar åtminstone något år till. Haswell är ju också givet, och iom att den ska vara rätt strömsnål så är det inte omöjligt att batteritiden får sig en skjuts. Däremot drar ju skärm mm rätt mycket kräm också, så frågan är hur stor skillnad det gör. Vi får vänta och se IPS vore trevligt, men jag är tveksam till att vi får se uppgraderad panel. Apple brukar vara lite snåla på sånt på budgetvarianterna.

Själv ser jag fram emot haswells GPU, som ska vara ett stort steg frammåt uppenbarligen. Nog för att HD4000 är helt ok, men snabbare är alltid bättre - man märker att det laggar vid scroll på extern monitor, spel kunde få gå några FPS snabbare osv. Bättre panel vore som sagt trevligt, men den största förbättringen jag tycker dom kan göra är att ha mindre bezel (kant runt skärmen). Har sett tunna skärmar med bara någon millimeters kant, om apple hade lyckats med nåt sånt hade man kunnat få in en skärm på iaf 12" i en Air med 11":arens mått.

Jo. Men jag menar 8gb och 256gb som standard. Vore bra om man själv kan uppgradera till 16 gb. Sen skulle jag åtminstone vilja ha en likvärdig skäm som den i macbook pro 13/15. Sen instämmer jag med GPUn. Det är främst därför jag väntar lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-17 19:00

@Kermit: Apple kör väl IPS-paneler i alla sina maskiner?

Ursprungligen av Erik.dv:

@Kermit: Apple kör väl IPS-paneler i alla sina maskiner?

Näpp, i Air kör dom TN-paneler. Visserligen bland dom bästa icke-IPS som finns, men ändå betydligt sämre.

Jag har tänkt lite på macbook pro retina. Men jag bär med mig datorn varje dag så den bör kännas för stor. Eller "känns" skillnaden mellan Air 11 och macbook pro retina i praktiken? Det är inte så stor viktskillnad.

En MBPr 13" är _rejält_ mycket klumpigare än både MBA 11" och 13"... Gå in i en affär och kläm.

Sedan blev jag personligen också väldigt underwhelmed av retina på MBPr 13".

Bevaka tråden