Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbereda datorn för eventuell stöld/förlust

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av korthoga:

Den här tråden gillar jag. Får nog ta och köpa Undercover till mina tre macs här hemma. Det där med FileVault. Slöar det ned datorn eller man märker ingen skillnad?

Märker inte någon skillnad med FileVault 2. Har Undercover till min gamla MBP, men ser inte någon mening att köpa till min nya iom Find My Mac i iCloud.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-04 11:22
Ursprungligen av pmarriott:

Märker inte någon skillnad med FileVault 2. Har Undercover till min gamla MBP, men ser inte någon mening att köpa till min nya iom Find My Mac i iCloud.

En möjlig fördel är att Find My Mac är standard och därmed det första som bovarna lär sig leta efter och inaktivera. Kanske, kanske att Undercover kan vara en lite mer obskyr säkerhetslösning. (Men, jag vet, security through obscurity är ingen ideal lösning).

Jag köpte en gång i tiden en familjelicens av Undercover, så en till dator kostar inget extra. Det får gå in på alla nya maccar tills vidare.

Ursprungligen av alamode:

En möjlig fördel är att Find My Mac är standard och därmed det första som bovarna lär sig leta efter och inaktivera. Kanske, kanske att Undercover kan vara en lite mer obskyr säkerhetslösning. (Men, jag vet, security through obscurity är ingen ideal lösning).

Jag köpte en gång i tiden en familjelicens av Undercover, så en till dator kostar inget extra. Det får gå in på alla nya maccar tills vidare.

Och sen på Find My Mac får du bara upp var datorn finns. Du får inte upp bilder på förrövaren och du får inte upp bilder på sidor som denne är inne på. Låt oss säga att du hittar datorn inom ett område på cirka 100 hus med Find My Mac. Hur går du då vidare? Då blir det inte så lätt att hitta boven. Har du Undercover får du, om du har tur ett namn via Facebook eller liknande och kan på så vis få fram den exakta adressen. Du får också en bild på den som använder datorn vilket kan vara bra att överlämna till polisen.

  • Medlem
  • 2012-02-11 21:48

Men ärligt, vad ska man med bild, namn och adress till när polisen bara lägger ner fallet så fort du stegar in på stationen? Även om du kan bevisa vem som tagit datorn och var han finns är det långt ifrån säkert att du får hjälp av Farbror Blå. Sjukt men sant.

Ursprungligen av Dalle:

Men ärligt, vad ska man med bild, namn och adress till när polisen bara lägger ner fallet så fort du stegar in på stationen? Även om du kan bevisa vem som tagit datorn och var han finns är det långt ifrån säkert att du får hjälp av Farbror Blå. Sjukt men sant.

Har svårt att tro att de skulle lägga ned en sådan sak när det enda de behöver göra är att gå till personen och hämta datorn. Låt oss sen säga att polisen skulle lägga ned fallet. Om du vet vem som har din dator och var denne bor. Vad gör du då?
Jag vet i alla fall att jag knackat på, visat alla bevis och hotat om stryk samt polisen om jag inte fick tillbaka datorn direkt.

Ursprungligen av Dalle:

Men ärligt, vad ska man med bild, namn och adress till när polisen bara lägger ner fallet så fort du stegar in på stationen? Även om du kan bevisa vem som tagit datorn och var han finns är det långt ifrån säkert att du får hjälp av Farbror Blå. Sjukt men sant.

Har svårt att tro att de skulle lägga ned en sådan sak när det enda de behöver göra är att gå till personen och hämta datorn. Låt oss sen säga att polisen skulle lägga ned fallet. Om du vet vem som har din dator och var denne bor. Vad gör du då?
Jag vet i alla fall att jag knackat på, visat alla bevis och hotat om stryk samt polisen om jag inte fick tillbaka datorn direkt.

Ursprungligen av korthoga:

Har svårt att tro att de skulle lägga ned en sådan sak när det enda de behöver göra är att gå till personen och hämta datorn. Låt oss sen säga att polisen skulle lägga ned fallet. Om du vet vem som har din dator och var denne bor. Vad gör du då?
Jag vet i alla fall att jag knackat på, visat alla bevis och hotat om stryk samt polisen om jag inte fick tillbaka datorn direkt.

Finns ju ett par exempel på folk som fått saker stulna och lyckats spåra dem till en adress, men om det är lägenheter så kan polisen inte göra något eftersom det är ett antal bostäder som kan vara aktuella.
Kan dra ett exempel. Där vi bodde förut fanns en familj på 1 vån som hade en son med diverse problem. En dag var det inbrott i förråden. Alla visste att han varit framme och från ett grannhus kunde man se stöldgodset på balkongen till deras lägenhet. Polis tillkallades, men eftersom man vägrade öppna fick polisen snällt åka därifrån med oförättat ärende, ty man kunde inte göra något om man inte blev insläppta i lägenheten.

Ursprungligen av pmarriott:

Finns ju ett par exempel på folk som fått saker stulna och lyckats spåra dem till en adress, men om det är lägenheter så kan polisen inte göra något eftersom det är ett antal bostäder som kan vara aktuella.
Kan dra ett exempel. Där vi bodde förut fanns en familj på 1 vån som hade en son med diverse problem. En dag var det inbrott i förråden. Alla visste att han varit framme och från ett grannhus kunde man se stöldgodset på balkongen till deras lägenhet. Polis tillkallades, men eftersom man vägrade öppna fick polisen snällt åka därifrån med oförättat ärende, ty man kunde inte göra något om man inte blev insläppta i lägenheten.

Polisen kan inget göra om dörren inte öppnas, i alla fall om de inte tar fram en husrannsakan. Tycker det är märkligt att de inte gjorde det med tanke på att ni kunde se stöldgodset liggandes på balkongen.
Visst är det så, polisen kan inte gå och knacka dörr i ett lägenhetshus. Men får du fram information med IP-adress, bild på förövaren och en ungefärlig eller exakt position så tror jag inte att polisen lägger ned det. Jag hoppas att de inte gör det. Jag skulle tappa allt förtroende för dem om de inte kan göra en sån enkel sak som att knacka på hemma hos en person och ta tillbaka det som tillhör någon annan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 15:25
Ursprungligen av Dalle:

Men ärligt, vad ska man med bild, namn och adress till när polisen bara lägger ner fallet så fort du stegar in på stationen? Även om du kan bevisa vem som tagit datorn och var han finns är det långt ifrån säkert att du får hjälp av Farbror Blå. Sjukt men sant.

Inte alla poliser lägger ned alla fall direkt. Orbicule, som säljer UnderCover, har åtminstone ett exempel på en svensk polisstation som tydligen brydde sig.

Bärbar? Jag hade lossat bottenplåten och skrivit mitt namn, personnummer etc innanför plåten.
Fota av det. Skriv namn nummer på den sida av batteriet som ej syns.

Fotografera det du gjort och ha utskrifter av bilderna. Då kan du mkt lätt visa att datorn
är din även för en polis som kanske inte är datorproffs.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-13 22:32
Ursprungligen av Dalle:

Men ärligt, vad ska man med bild, namn och adress till när polisen bara lägger ner fallet så fort du stegar in på stationen? Även om du kan bevisa vem som tagit datorn och var han finns är det långt ifrån säkert att du får hjälp av Farbror Blå. Sjukt men sant.

Har man tillgång till bild, namn, adress m.m. så lär du få hjälp.

Någon som har en bra anledning till att ha UnderCover istället för Prey?

Ursprungligen av zappee:

Har man tillgång till bild, namn, adress m.m. så lär du få hjälp.

Någon som har en bra anledning till att ha UnderCover istället för Prey?

Jag har UC, men har inte jämfört med Prey. Fick tips om OC och tyckte det såg bra ut så jag petade in det.

wow. I didn't know there were a lot ways to secure your computer from loss/theft. I've learned a lot from this thread

Bevaka tråden