Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Händerna upp i luften

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För teknikintresserade är Apples produkter antingen för enkla, för inlåsta eller precis lagom smarta för att få jobbet gjort. Den här krönikan handlar inte om dem.

Läs hela artikeln här

Kul krönika!

Tummen upp.

  • Medlem
  • 2013-02-18 14:28

Fast det där sista med dammsugaren har Apple också tagit hand om...

http://theothernews.co.nz/apple-release-revolutionary-vacuum-cleaner/

Så känns det hemma också. Jag "slängde" till sist ut min frus Windowsburk och köpte en Macbook åt henne för att få hela hemmiljön att lira ihop. Och nu kör hon AirPlay från SvT Play via telefonen till AppleTV:n utan att jag behöver rycka in och förklara varje gång.

Det går givetvis att fixa på andra sätt men det är smidigt och enkelt, vilket ger mig tid till annat såsom att slappa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 14:35

Kul krönika men stämmer den i verkligheten? I din verklighet ja, men i "allas"?

Jag har ex. lagt in Spotify på en MacMini som jag styr med Spot Remote i min iPhone / iPad. Vidare styr jag AirPlay via Reemote igen på min iPhone / iPad via MacMinin. När något strular (vilket inte är helt ovanligt att det gör även med Apple egna Remote-app) vore det långt från en "enkel" lösning för ex. min flickvän att felsöka detta.

Men just ja, Spotify hör ju inte hemma i Apples lilla verklighet nej så där får jag väl skylla mig själv. Och att Remote-appen strular ibland är väl bara något man får leva med antar jag…

Sanningen i ovan är att skulle Apple öppna upp AirPlay mer och ex. tillåta multi-room playback från en iOS-enhet eller via AppleTV skulle ovan bli en enkel dröm för många. Idag är det långt ifrån så. För mig som har hyfsad koll på tekniken kan jag få det att fungera, ganska snyggt, nästan som jag vill. För någon annan… Nja… Vi har inte riktigt där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 14:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Så känns det hemma också. Jag "slängde" till sist ut min frus Windowsburk och köpte en Macbook åt henne för att få hela hemmiljön att lira ihop. Och nu kör hon AirPlay från SvT Play via telefonen till AppleTV:n utan att jag behöver rycka in och förklara varje gång.

Det går givetvis att fixa på andra sätt men det är smidigt och enkelt, vilket ger mig tid till annat såsom att slappa

"Problemet" är just allt som inte fungerar.

- "Kan du inte få upp CMore på stora TV:n älskling?" Ehm, ja, nja, nej inte enkelt.
- "Varför fungerar inte vissa saker i play app X att skicka till TV:n från din iPad älskling?" Teknisk förklaring leder till att användaren går och gör något annat.

Är Ovan Apples fel? Nej, men lirar gör det inte allt alls så bra som det borde göra. Jag tycker man allt för ofta stöter på dumma begränsningar. En dator kopplad till TV:n däremot - då fungerar allting. Ingen tjafs mer än att interface:et inte alls är tänkt att nyttjas på 5 meters avstånd på en 46" skärm.

iOS skärmdeling som många verkar väldigt glada över tycker jag är ganska risigt (inte så konstigt heller). Skärmdelning över WiFi via, troligen, en H264 codec i realtid kommer bli bajs på ett eller annat vis. Good enough för många uppenbarligen men bra, mja…

iOS AirPlay delning för ex. Spotify fungerar klockrent "per rum" eller "per enhet". Vilken knäppskalle som helst förstår sig på det. Så borde "allt" vara, bild och ljud, en till många platser. Där är vi inte idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 14:43

Förlåt för bitterheten men artikeln fick saker låta som så mycket "bättre" än de är i min verklighet!

Ursprungligen av Erik.dv:

Kul krönika men stämmer den i verkligheten? I din verklighet ja, men i "allas"?

Jag har ex. lagt in Spotify på en MacMini som jag styr med Spot Remote i min iPhone / iPad. Vidare styr jag AirPlay via Reemote igen på min iPhone / iPad via MacMinin. När något strular (vilket inte är helt ovanligt att det gör även med Apple egna Remote-app) vore det långt från en "enkel" lösning för ex. min flickvän att felsöka detta.

Men just ja, Spotify hör ju inte hemma i Apples lilla verklighet nej så där får jag väl skylla mig själv. Och att Remote-appen strular ibland är väl bara något man får leva med antar jag…

Sanningen i ovan är att skulle Apple öppna upp AirPlay mer och ex. tillåta multi-room playback från en iOS-enhet eller via AppleTV skulle ovan bli en enkel dröm för många. Idag är det långt ifrån så. För mig som har hyfsad koll på tekniken kan jag få det att fungera, ganska snyggt, nästan som jag vill. För någon annan… Nja… Vi har inte riktigt där.

Spotify hade onekligen varit trevligt. Jag labbade med lite olika lösningar för sådant men det föll på att det inte var smidigt nog utifrån den miljö jag byggt upp hemma. Fjärrstyra datorn som har Spotify installerat och samtidigt spelar upp musiken i högtalare runt om i huset via Airfoil var lite för bökigt för att det skulle fungera i praktiken.

Ursprungligen av Erik.dv:

Förlåt för bitterheten men artikeln fick saker låta som så mycket "bättre" än de är i min verklighet!

Jag har fått göra massor av val som har begränsat våra valmöjligheter. Men samtidigt har det också gjort det enklare att hantera det hela i vardagen. Det är The Apple Way or the highway men så länge jag slipper ägna kvällarna åt "användarsupport" är jag nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 14:56
Ursprungligen av Joacim Melin:

Spotify hade onekligen varit trevligt. Jag labbade med lite olika lösningar för sådant men det föll på att det inte var smidigt nog utifrån den miljö jag byggt upp hemma. Fjärrstyra datorn som har Spotify installerat och samtidigt spelar upp musiken i högtalare runt om i huset via Airfoil var lite för bökigt för att det skulle fungera i praktiken.

Som sagt fungerar det ganska bra med programmen Spot Remote och Reemote.

- Spot Remote är en Spotify-player för iOS som styr en OSX dator på remote att spela upp det du vill.
- Reemote är en iOS app som gör att du kan styra AirPlay output från en OSX dator som har AirFoil.

På värd-datorn får du sedan ställa in så Spotify går ut via AirFoil.

Beroende på vad man vill göra så blir det lite fler komponenter. För min del blir det i stort sätt…

- Spotify på dator eller iOS-enheten för ett rum, i mitt fall kök, sovrum, vardagsrum
- Spotify via Spot Remote på iOS-enheten för fler än ett rum

Jag kan sedan via Reemote på iOS-enheten ta bort en zon om jag ex. vill befria sovrummet från musiken i resten av lägenheten. Eftersom musiken spelas remote av min MacMini så kan folk ringa utan att det dödar musiken.

Smidigare skulle det dock kunna ha varit som sagt med native stöd för multi-zone i iOS. Och helt smidigt är det inte att ex. sänka volymen i köket när någon ringer.

Länkar
- Reemote: http://reemoteapp.com/airfoil/
- Spot Remote: http://www.spotremote.com

Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt fungerar det ganska bra med programmen Spot Remote och Reemote.

- Spot Remote är en Spotify-player för iOS som styr en OSX dator på remote att spela upp det du vill.
- Reemote är en iOS app som gör att du kan styra AirPlay output från en OSX dator som har AirFoil.

På värd-datorn får du sedan ställa in så Spotify går ut via AirFoil.

Beroende på vad man vill göra så blir det lite fler komponenter. För min del blir det i stort sätt…

- Spotify på dator eller iOS-enheten för ett rum, i mitt fall kök, sovrum, vardagsrum
- Spotify via Spot Remote på iOS-enheten för fler än ett rum

Jag kan sedan via Reemote på iOS-enheten ta bort en zon om jag ex. vill befria sovrummet från musiken i resten av lägenheten. Eftersom musiken spelas remote av min MacMini så kan folk ringa utan att det dödar musiken.

Smidigare skulle det dock kunna ha varit som sagt med native stöd för multi-zone i iOS. Och helt smidigt är det inte att ex. sänka volymen i köket när någon ringer.

Länkar
- Reemote: http://reemoteapp.com/airfoil/
- Spot Remote: http://www.spotremote.com

Jag har inte kollat på detta på ganska länge vilket säkert märks. Bra tips dock - ska kolla på detta och se om det faller resten av familjen i smaken. Har testat grejer tidigare och sen har reaktionen varit "Coolt!" och ingen använt dem så jag tar det pö om pö så att säga.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-18 15:28
Ursprungligen av Erik.dv:

En dator kopplad till TV:n däremot - då fungerar allting.

Tills du vill ha surround-ljud från netflix...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 15:35
Ursprungligen av Json_81:

Tills du vill ha surround-ljud från netflix...

Ah, du ser! Saker är långt ifrån "amazing" men bitar här och där börjar falla på plats.

För Netflix så är det väl AppleTV eller PS3 som gäller. Om ni inte Netflix är så värdelöst att man bara sänder ut 2.0 ljud.

Edit: Man verkar få 5.1 ljud via PS3 men ingen annan enhet. Bra jobbat…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 15:36
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag har inte kollat på detta på ganska länge vilket säkert märks. Bra tips dock - ska kolla på detta och se om det faller resten av familjen i smaken. Har testat grejer tidigare och sen har reaktionen varit "Coolt!" och ingen använt dem så jag tar det pö om pö så att säga.

En begränsning här är att du nyttjar Spotify på datorn vilket gör att Spotify-kontot "blockas" från att användas på andra enheter. Detta fungerar således eventuellt mindre bra i ett "fleranvändarsystem" så att säga.

Kul artikel.
Hur har ni löst inköp av musiken? Får barnen fritt handla eller läggs det beställningar så du får sitta där och handla?
Tycker streamingtjänster ala sportify och netflix lösgjort mer tid än tekniskt strul

Ursprungligen av mendezzz:

Kul artikel.
Hur har ni löst inköp av musiken? Får barnen fritt handla eller läggs det beställningar så du får sitta där och handla?
Tycker streamingtjänster ala sportify och netflix lösgjort mer tid än tekniskt strul

Jag godkänner alla inköp, annars hade vi haft väldigt mycket Hitz 4 Kidz och väldigt lite pengar på mitt konto...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-02-18 16:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Ah, du ser! Saker är långt ifrån "amazing" men bitar här och där börjar falla på plats.

För Netflix så är det väl AppleTV eller PS3 som gäller. Om ni inte Netflix är så värdelöst att man bara sänder ut 2.0 ljud.

Edit: Man verkar få 5.1 ljud via PS3 men ingen annan enhet. Bra jobbat…

Fast hemma verkar det vara något fel med ljudet från Netflix genom ATV, det skickas ut något som heter "Dolby D" enligt receivern och jag får ducka hela tiden...för allt som kommer bakifrån...;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 16:23
Ursprungligen av Hjopek:

Fast hemma verkar det vara något fel med ljudet från Netflix genom ATV, det skickas ut något som heter "Dolby D" enligt receivern och jag får ducka hela tiden...för allt som kommer bakifrån...;D

Det kan vara Dolby Digital 2.0 som fuskas till 5.0 / 5.1 av din förstärkare, eller att man löst 5.1 ljud i AppleTV på sistone. Deras hemsida är extremt begränsad.

Senast redigerat 2013-02-18 16:36
  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-02-18 18:08

Jag skojade bara, jag får ut 5.1 från Netflix genom min Denon, precis som när SVT sänder Dolby Digital i sina program.
Dolby D står även för 5.1.
Det här med 5.1 ljud i ATV har väl funnits hela tiden:
http://support.netflix.com/sv/node/4681#gsc.t...
eller snarare: " Dolby Digital 5.1 surround sound pass-through" alltså om källan har 5.1 så får man det i receivern också.
fakta från Apple:
http://support.apple.com/kb/index?page=search...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 18:45
Ursprungligen av Hjopek:

Jag skojade bara, jag får ut 5.1 från Netflix genom min Denon, precis som när SVT sänder Dolby Digital i sina program.
Dolby D står även för 5.1.
Det här med 5.1 ljud i ATV har väl funnits hela tiden:
http://support.netflix.com/sv/node/4681#gsc.t...
eller snarare: " Dolby Digital 5.1 surround sound pass-through" alltså om källan har 5.1 så får man det i receivern också.
fakta från Apple:
http://support.apple.com/kb/index?page=search...

Men man får det inte i OSX-klienten?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-02-18 19:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Men man får det inte i OSX-klienten?

Troligen inte, har för mig att jag läst någonstans att man inte får det i webbversionen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-18 19:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Förlåt för bitterheten men artikeln fick saker låta som så mycket "bättre" än de är i min verklighet!

Fungerar allt med de "andra"? I bland verkar det som att om man skall använda Apple så måste allt fungera precis som man vill ha det, inga kompromisser. Fungerar det inte så som man vill ha det, då är Apple skit, inlåst och allt är fel.

Vad jag har märkt med denna teknik är att jag kan inte få allt precis som jag vill genom att endast använda Apples produkter (gäller även andra märken, i lika stor eller större utsträckning). Om det nu är jätteviktigt att jag får det precis som jag vill, då skulle jag kanske kunna få det genom att köra flera parallella system som jag tar gäddan ur. Men jag tycker inte att det är så viktigt med dessa saker som Apple saknar, att jag är beredd att sitta dagar eller veckor och leta fram system som passar, och sedan lägga ännu mera tid på det av testningar för att få det att kanske fungera.

Då är det bättre med ett system som ger mig nästan allt jag vill ha. Bra hårdvara, snyggt förpackat och smidigt att använda och som, oftast och nästan hela tiden, fungerar mycket bra. För att inte säga nästan perfekt. Där tycker jag Apple är ojämförligt bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 22:20

@MatsOlov: Absolut. Apple är bra på att ta oss 80% av vägen ofta med 20% av arbetsbördan. Men som ex en "vanlig" sak många vill kunna göra - strömma Spotify smidigt - då måste man sy ihop fler trådar som "nästan" fungerar så bra som man vill. Här är det nog mest frustrerande att se lösningen så nära men att Apple inte vill, får eller orkar lösa problemet/en mer generellt.

Jag kör primärt "Apple" system där det går då de är relativt användarvänliga och snygga. Dock gömmer Apple ibland ganska risiga lösningar (OSX Server ex) bakom polerade GUI:n vilket är missvisande.

Angående Spotify så kör jag nästan uteslutande iOS-klienter som streamas till en ATV. Varför ta omvägen via datorn? Pga multiroom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 08:34
Ursprungligen av Brandylf:

Angående Spotify så kör jag nästan uteslutande iOS-klienter som streamas till en ATV. Varför ta omvägen via datorn? Pga multiroom?

Multiroom primärt, vara beroende av en "batteridriven enhet" också, kan vara dumt att ha ex. ens telefon som spelare om det ringer osv.

Hade bara AppleTV haft app-stöd så…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-19 08:59

@Erik.dv Jag håller med i mycket av det du skriver men det känns som om du gärna hoppar över, eller iaf inte lägger tillräckligt stor tyngd på, följande :

Ursprungligen av Joacim Melin:

Ja – man måste spela efter Apples regler, använda ett fåtal filformat och leva med DRM-skydd och för vissa är det oacceptabelt. Men för mig som har fyra barn och en hustru som gärna konsumerar media i ganska stora mängder är detta en helt godtagbar kompromiss.

Den biten är viktig och avgörande för mig också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-19 09:00

PS. Känns som funktionen som ska peka mot en användare efter man använder "@" inte funkar så bra om man har en punkt i sitt användarnamn. Erik, du skulle kört "The Apple Way"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 09:32
Ursprungligen av zinned:

PS. Känns som funktionen som ska peka mot en användare efter man använder "@" inte funkar så bra om man har en punkt i sitt användarnamn. Erik, du skulle kört "The Apple Way"

Ha! Bugg!

Ursprungligen av Erik.dv:

Ha! Bugg!

Vi tillåter inte längre skiljetecken i användarnamn. Svarstaggarna använder sig för tillfället av samma format, för att undvika att tolka saker som inte är avsedda som svar, vilket leder till att vissa importerade namn fortfarande måste citeras som vanligt för att bli notifierade om svar i forumet. Orsaken till detta är bland annat att man måste kunna blanda namn och skiljetecken i text utan att dessa läses in som del av mottagaren: @namn, @namn: ska inte inkludera komma eller kolon. Det är möjligt att vi slappnar av den här begränsningen för just svarstaggen genom att tillåta det i citerade strängar, som @"namn efternamn", men jag har inte hunnit se över det närmare än.

Ursprungligen av Erik.dv:

Multiroom primärt, vara beroende av en "batteridriven enhet" också, kan vara dumt att ha ex. ens telefon som spelare om det ringer osv.

Hade bara AppleTV haft app-stöd så…

Ja, appar till ATV är long overdue!

Bevaka tråden