Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
1

Hej!

Jag har en Macbook från 2007/2008 som har börjat krånglat. Jag stängde av min dator för att damma av den lite, alltså ingen vattenskada eller dylikt, men när jag starta upp den igen så fungerade inte tangentbordet alls?

Jag har försökt att hålla in skift när jag startar den men det fungerar inte i felsäkert läge heller. Jag har testat att återställa SMC och då kom jag så långt att det fungerar men skriver siffror och symboler istället för bokstäver. Har kollat inställningarna för tangentbordet och det verkar va som de ska.

Har någon nån idé? Tacksam för alla idéer och tips!

MVH Sandra

Senast redigerat 2013-02-19 18:48

Vilka symboler skriver den? Om du t.ex. trycker på "A", skriver den då  (äpple) eller vad?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Vilka symboler skriver den? Om du t.ex. trycker på "A", skriver den då  (äpple) eller vad?

Ja om jag öppnar skärmtangentbordet så är a-tangenten äpplet, w är ett ohm-tecken, 1:an är copyright-tecknet osv. Några idéer?

• Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-19 22:03

Datorn tror att alt-knappen är intryckt. Hur det löses är en fråga att fundera på.

Har du provat en ny omstart efter att krånglet uppstod?

Ursprungligen av filuren:

Datorn tror att alt-knappen är intryckt. Hur det löses är en fråga att fundera på.

Har du provat en ny omstart efter att krånglet uppstod?

Jag testade att installera om datorn. Problemt består så nu kommer jag ingen vart i installationen istället...:( Verkar vara kört. Tack för alla svar! Ska köpa ett externt tagentbord sålänge. Vet någon va de kostar att byta tangentbord på en Macbook? En modell från 2007/2008? Är de värt?

• Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-21 00:11

Jag gissar att en helt fungerande maskin på beg.marknaden är värd kanske högst två tusen. Jag skulle personligen inte lägga pengar på en reparation, (såvida jag inte sprang på något begagnat tangentbord för ett par hundralappar och därefter försöka byta själv).

Med ett externt tangentbord kan den kanske användas som stationär istället?

Och alt-knappen har helt enkelt inte bara fastnat i nertryckt läge enligt filurens slutsats ovan? Provat att smätta loss den, ta bort ev smuts och sätta tillbaka?

Ursprungligen av johan_tanying:

Och alt-knappen har helt enkelt inte bara fastnat i nertryckt läge enligt filurens slutsats ovan? Provat att smätta loss den, ta bort ev smuts och sätta tillbaka?

Jag testade det innan ominstalleringen men de hjälpte inte. Nu har jag köpt ett externt tangentbord och då fungerar den! Ledset nog hade jag bara en trött Tigerskiva hemma.. Lättast/billigaste sättet att få tag på snowleopard i dagsläget? Vill ha en fungerande version. Inget mer krångel:)

Och åter tack till alla tips! Dom har alla vart till stor hjälp:)

Ursprungligen av Sindras:

...Lättast/billigaste sättet att få tag på snowleopard i dagsläget?...

Ring AppleStore (online-butiken alltså, inte någon fysisk butik).
eller
Ebay/Tradera/Blocket/osv.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ring AppleStore (online-butiken alltså, inte någon fysisk butik).
eller
Ebay/Tradera/Blocket/osv.

Okej, kollar upp det med en gång. Tack så mycket!
Mvh Sandra

Jag glömde att Snow Leopard faktiskt finns att beställa "på vanligt sätt" igen. Så man behöver inte ringa och göra en specialbeställning.

http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-o...

Senast redigerat 2013-02-21 23:48
1
Bevaka tråden