- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
Nu låter säkert rubriken lite galen - but hear me out.
Playstation 4 lanserades igår och är i stort sätt en multi-core x86 PC med dagens high-end komponenter. En vesentlig skillnad är dock att PS4:an kör en integrerat CPU / GPU / MINNE uppsättning som gör den, teoretiskt, väldigt snabb på vissa typer av beräkningar. Eftersom Apple mer och mer går bort från den traditionella, expanderabara, PC:n, vore det inte lämpligt för Apple att anamma något liknande? Eller är prestandavinsterna inte värda den ökade kostnaden?
PS4:an har säkert Sony räknat med att producera i 5-10 år med snarlik hårdvara, Apples maskiner håller på sin höjd 12-18 månader.
Att man på en traditionell PC inte vill integrera CPU, GPU och minne antar jag är av praktiska skäl. Vissa vill ha mycket RAM, andra snabb GPU, andra flear kärnor osv. PC-modellen är tämligen modulär idag. Men ser man PS4:an så har man i stort sätt vad en high-end iMac eller MacMini skulle behöva idag. Apple skulle även kunna ha budget-varianter med 4 istället för 8 kärnor samt en svagare (och billigare GPU). Man kan även på de billigare enheterna gå ner till DDR3 eller 4 minne istället för 5.
Vore ovan något eller är jag helt ute och cyklar?
Vill inte låta som nån besserwisser nu, men PS4 lanserades inte igår utan de gick bara ut och annonserade att det faktiskt ska lansera PS4. Det enda vi fått är lite hardware specs, några glimtar av några spel, tech demos och vi fick se handkontrollen. De har inte ens visat själva konsolen än.
...Eller är prestandavinsterna inte värda den ökade kostnaden?...
Hur stor är prestandavinsten?
Hur stor är kostnadsökningen?
Finns det någon källa på det?
Annars blir det lite väl mycket gissningslek, tycker jag.
Vill inte låta som nån besserwisser nu, men PS4 lanserades inte igår utan de gick bara ut och annonserade att det faktiskt ska lansera PS4. Det enda vi fått är lite hardware specs, några glimtar av några spel, tech demos och vi fick se handkontrollen. De har inte ens visat själva konsolen än.
Synd att det inte finns en "ogilla" knapp.
Maskinen / konceptet lanserades igår eller ska man vara ordbög presenterades. Även om inte det har med tråden att göra.
Hur stor är prestandavinsten?
Hur stor är kostnadsökningen?
Finns det någon källa på det?
Annars blir det lite väl mycket gissningslek, tycker jag.
Korrekt, det blir bara gissningslek just nu. Fördelen blir att CPU och GPU delar på minnet direkt. Nu går CPU via en buss till RAM via en annan buss till GPU som i sin tur har sitt egna minne. Vidare jobbar hela systemet med GDDR-5 minne instället för som många maskiner - speciellt med integrerad grafik - GDDR-3.
Om jag inte har helt fel är väl hela iOS-plattformen en liknande modell. System om a chip så att säga. Dock är inte iOS "high performance" på detta sättet.
Här kan man läsa om PS4:an specs:
http://www.engadget.com/2013/02/20/sony-detai...
…it packs 8GB of unified GDDR5 RAM capable of 176GB/sec of bandwidth…
Tittar man vad DDR-3 minnen klarar idag låter ovan som ungefär 10X snabbare:
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM
Jag är dock ingen expert i sammanhanget. Jag vet bara att internt är en GPU till dess minne extremt snabbt, detsamma gäller för CPU till dess cache. Det låter som en "integrerad" lösning borde öka bandredden rejält likt man verkar göra på PS4:an. Nackdelen är just att man "låser ner sig" mer troligen vilket i många fall inte spelar så stor roll (Laptops, All-in-ones osv).
Spontant, för mig känns inte detta som en produkt som Apple bör skapa. Jag tycker att de bör koncentrera sig på de som de redan har och vidareutveckla dessa. Man skulle ju kunna tänka sig två versioner av en Apple TV, där den ena även ger dessa mer kraftfulla möjligheter som att agera ordentlig spelkonsol.
För övrigt, jag har som hastigast kollat på lite av sakerna de hade som demo från PS4 och jag var inte alls imponerad. Det känns ju som knappt någon skillnad från PS3.
Spontant, för mig känns inte detta som en produkt som Apple bör skapa. Jag tycker att de bör koncentrera sig på de som de redan har och vidareutveckla dessa. Man skulle ju kunna tänka sig två versioner av en Apple TV, där den ena även ger dessa mer kraftfulla möjligheter som att agera ordentlig spelkonsol.
För övrigt, jag har som hastigast kollat på lite av sakerna de hade som demo från PS4 och jag var inte alls imponerad. Det känns ju som knappt någon skillnad från PS3.
PS3:an är värdelös jämfört med en medioker spel-PC idag sett till kvalitén på grafiken. Dock är det sjukt imponerande vad de kan pressa ur maskinen såhär 7 år efter release. PS4:an känns som natt och dag i detta avseende (vi måste sett olika demos ).
Min tanke var inte att Apple skulle göra en PS4 / spelmaskin utan att man bygger sina all-in-one datorer med samma uppbyggnad för att dels öka prestanda, dels ha en "edge" över andra generella PC-burkar. Detta är förstås om det finns ett värde i att göra så.
Flexibiliteten försvinner men det är å andra sidan något Apple verkar sträva efter sett till deras senaste generation maskiner.
Jag har nog inte riktigt förstått vad tråden handlar om...
Handlar tråden om huruvida Apple kan/bör göra ett TV-spel?
Där tror jag svaret mindre handlar om spec på hårdvara och mer hur spelen ska användas, hur företag kan skapa nya spel och hur dessa sedan säljs. Jämför med spel på iOS som klart konkurrerar med klassiska spelkonsoler... Jag tror inte Apple bör göra något som liknar PS4 i användning för den "finns" ju redan...
Eller handlar tråden om ifall Apple kan/bör integrera mer i laptops/Mac Mini/iPad/iPhone?
Definitivt! Här har Apple mycket större frihetsgrader med ARM-chipet eftersom de kan integrera vad de vill. De har de (hittills) inte kunnat göra med intel x86 chip. Men det kanske är på väg att ändras? AMD kanske tvingar fram det (så som de tvingade fram x86-64)? Det vore en spännande utveckling eftersom man kan få stora prestandavinster med att integrera mera.
PS3:an är värdelös jämfört med en medioker spel-PC idag sett till kvalitén på grafiken. Dock är det sjukt imponerande vad de kan pressa ur maskinen såhär 7 år efter release. PS4:an känns som natt och dag i detta avseende (vi måste sett olika demos ).
Min tanke var inte att Apple skulle göra en PS4 / spelmaskin utan att man bygger sina all-in-one datorer med samma uppbyggnad för att dels öka prestanda, dels ha en "edge" över andra generella PC-burkar. Detta är förstås om det finns ett värde i att göra så.
Flexibiliteten försvinner men det är å andra sidan något Apple verkar sträva efter sett till deras senaste generation maskiner.
Skulle du kunna länka till ett eller flera demon som visar på förträffligheten på kommande PS4 kontra PS3? Jag kan ärligt säga att jag gäspade till de PS4 demon jag har sett.
Skulle du kunna länka till ett eller flera demon som visar på förträffligheten på kommande PS4 kontra PS3? Jag kan ärligt säga att jag gäspade till de PS4 demon jag har sett.
Visa mig ett PS3 spel som ser så bra ut.
…handlar tråden om ifall Apple kan/bör integrera mer i laptops/Mac Mini/iPad/iPhone?
Definitivt! Här har Apple mycket större frihetsgrader med ARM-chipet eftersom de kan integrera vad de vill. De har de (hittills) inte kunnat göra med intel x86 chip. Men det kanske är på väg att ändras? AMD kanske tvingar fram det (så som de tvingade fram x86-64)? Det vore en spännande utveckling eftersom man kan få stora prestandavinster med att integrera mera.
Exakt min tanke! Ett mer integrerat x86-chip för ökad prestanda. Visst, man förlorar eventuellt flexibiliteten / uppgraderbarheten men en "good enough" bas-enehet av dator kommer man klara sig långt på. Nej, jag vill inte att man går över på ARM på sina Mac-maskiner (om inte prestandan är exponentiellt bättre) utan bara en smartare x86-arkitektur.
Sure, det ser bra ut men inte den skillnaden mot PS3 som jag anser bör finnas med tanke på hur länge sedan det var som PS3 kom ut och som ska kunna försvara spelkonsolens framtid.
Sedan är jag inte hundra på att det verkligen motsvarar "in game" när spelet verkligen når konsumenten.
Nu vet vi ganska lite om PS4:an och kommer nog inte veta något konkret förrän kanske E3 i vår, men PS3:an kör de flesta spelen kring / under 720p utan anti-aliasing. De flesta spelen där uppfattas som lågupplösta idag - speciellt om du spelar motsvarigheten på PC. Jag skulle tro att PS4:an kommer köra full HD samt någon form av AA som standard utan problem och med mycket fler detaljer.
Jag vet inte, prestandamässigt, vad mer som kan krävas. Den kommer ligga on-par eller bättre än en upper-end PC idag. Eftersom det är en väldigt specialiserad plattform leder även det till en mycket mer optimerad miljö.
Det ser som sagt mycket lovande ut. Men om det faktiskt blir så pass bra "in-game" lär vi som sagt inte veta förrän om ett tag. Tråden handlar egentligen mer om inte Apple kan nyttja samma typ av "modell" för att bygga sina allt mer låsta datorer och då få en prestandavinst.
Nu låter säkert rubriken lite galen - but hear me out.
Playstation 4 lanserades igår och är i stort sätt en multi-core x86 PC med dagens high-end komponenter. En vesentlig skillnad är dock att PS4:an kör en integrerat CPU / GPU / MINNE uppsättning som gör den, teoretiskt, väldigt snabb på vissa typer av beräkningar. Eftersom Apple mer och mer går bort från den traditionella, expanderabara, PC:n, vore det inte lämpligt för Apple att anamma något liknande? Eller är prestandavinsterna inte värda den ökade kostnaden?
PS4:an har säkert Sony räknat med att producera i 5-10 år med snarlik hårdvara, Apples maskiner håller på sin höjd 12-18 månader.
Att man på en traditionell PC inte vill integrera CPU, GPU och minne antar jag är av praktiska skäl. Vissa vill ha mycket RAM, andra snabb GPU, andra flear kärnor osv. PC-modellen är tämligen modulär idag. Men ser man PS4:an så har man i stort sätt vad en high-end iMac eller MacMini skulle behöva idag. Apple skulle även kunna ha budget-varianter med 4 istället för 8 kärnor samt en svagare (och billigare GPU). Man kan även på de billigare enheterna gå ner till DDR3 eller 4 minne istället för 5.
Vore ovan något eller är jag helt ute och cyklar?
Varför jag tror att det inte skulle fungera för Apple med en liknande lösning är att konkurrensen är helt annorlunda på PC/datormarknaden. Här släpps säkert(helt taget ur luften) 10 olika modeller av datorer om dagen, 365 dagar om året, spelkonsoler, vilka konkurrerar med Sony släpps just vart 7-10 år. Även fast Apple inte alls har samma hets på just prestanda utan mer på upplevelsen så finns den absolut där, mer och mer iallafall.
Bara min lilla tanke om det hela.
Varför jag tror att det inte skulle fungera för Apple med en liknande lösning är att konkurrensen är helt annorlunda på PC/datormarknaden. Här släpps säkert(helt taget ur luften) 10 olika modeller av datorer om dagen, 365 dagar om året, spelkonsoler, vilka konkurrerar med Sony släpps just vart 7-10 år. Även fast Apple inte alls har samma hets på just prestanda utan mer på upplevelsen så finns den absolut där, mer och mer iallafall.
Bara min lilla tanke om det hela.
Sant, dock håller Apple sig ofta till en uppsättning hårdvara i uppåt 12-18 månader. MacBook Pro Retina höll endast 6 månader men det är ganska extremt snabb uppdateringstakt.
Men visst, det är mycket lättre att ha hårdvaran som nu och enkelt byta / uppgradera delar av den utan att större apparat krävs.
I genomsnitt gäller följande för Apples modeller:
MacMini: 381 dagar / modell
iMac: 335 dagar / modell
MacBook Air: 322 dagar / modell
MacBook Pro: 267 dagar / modell
MacBook Retina: 124 dagar / modell
Alltså generellt 1 modell kommer ut per kategori och år. Jag förstår PS4:ans hårdvarumodell inte fungerar för PC-industrin generellt sätt men skulle det fungera för en datortillverkare likt Apple som har ganska få produkt-releaser per år?
Men att bygga ett "SoC" för en PC lik MacMini med allt det innebär av specialisering osv skulle ju vara enormt. Men fråga är om det är det extremt dyrt att uppdatera varje år, och dom kan inte använda en enda komponent från hyllan som varje år släpps av halvledartillverkarna. Jag pratar om att göra tex MBP med GDDR5, delat med en GPU, det skulle vara en prestanda som inte nånsin funnits i en bärbar. Men, var hittar man en processor till det? Tror det är en minst sagt snårig sak att skaka fram från grunden med tanke på mängden patent Intel sitter på. Men man kan ju drömma. Det fungerar ju på ARM och mobila enheter, och dom uppdateras dagligen känns det som när man läser Swedroid.
Men att bygga ett "SoC" för en PC lik MacMini med allt det innebär av specialisering osv skulle ju vara enormt. Men fråga är om det är det extremt dyrt att uppdatera varje år, och dom kan inte använda en enda komponent från hyllan som varje år släpps av halvledartillverkarna. Jag pratar om att göra tex MBP med GDDR5, delat med en GPU, det skulle vara en prestanda som inte nånsin funnits i en bärbar. Men, var hittar man en processor till det? Tror det är en minst sagt snårig sak att skaka fram från grunden med tanke på mängden patent Intel sitter på. Men man kan ju drömma. Det fungerar ju på ARM och mobila enheter, och dom uppdateras dagligen känns det som när man läser Swedroid.
PS4:an bygger på en 8-core AMD/x86-lösning så det går ju att lösa. Men det kanske är som du säger ohållbart att uppdatera årligen. Men just maskiner som MacMini, iMac och MacBooks borde kunna ta nytta av det.
Detta har de redan gjort, eller om man skall säga att det efterapning på andra hållet. Det får ni själva välja.
Du kan inte byta något i en iMac 21 tum. Och iMac 27 tum går det bara att byta RAM (vilket iofs alltid har varit fallet tidigare).
I PS3 är det bara hårddisken du kan byta och detsamma förväntar jag mig när det kommer till PS4.
Detta har de redan gjort, eller om man skall säga att det efterapning på andra hållet. Det får ni själva välja.
Du kan inte byta något i en iMac 21 tum. Och iMac 27 tum går det bara att byta RAM (vilket iofs alltid har varit fallet tidigare).
I PS3 är det bara hårddisken du kan byta och detsamma förväntar jag mig när det kommer till PS4.
Ja, men det är väl snarare en fråga om tillverkning av skalet till datorn och ihopsättningen av den va jag förstått. Själva innanmätet är helt vanliga komponenter. Det vi pratar om är att Apple själva ska kunna uppdatera sina modeller var 9/12:e månad.
Och när man tänker efter lite mer så är det helt och hållet otänkbart med tanke på hur liten Mac-försäljningen faktiskt är. En helt annan sak att utveckla en helt egen arkitektur och design till en produkt som säljer 5 miljoner första helgen i ett enda land. Det skulle nog vara väldigt svårt att räkna hem den investeringen, tror jag ska tilläggas. Jag vet inte vad det kostar att utveckla ett helt eget sätt att göra persondatorer.
Detta har de redan gjort, eller om man skall säga att det efterapning på andra hållet. Det får ni själva välja.
Du kan inte byta något i en iMac 21 tum. Och iMac 27 tum går det bara att byta RAM (vilket iofs alltid har varit fallet tidigare).
I PS3 är det bara hårddisken du kan byta och detsamma förväntar jag mig när det kommer till PS4.
Nja, alla Macar är idag fortfarande i stort sätt en vanlig PC. De har inte tagit detta något längre än att de kanske beställt moderkort med FireWire som inte alltid är standard, eller nu Thunderbolt som dock Intel backar. Vad jag menar, och vad Sony gjort tillsammans med AMD, är att integrera CPU, GPU och RAM till en "modul". Inte som i en vanlig PC eller Mac idag där dessa är egna komponenter. I/O mellan CPU och RAM är runt 1/10 så snabbt som I/O mellan GPU och VRAM. PS4:an har istället delat minne för VRAM / RAM men inte begränsningen en Mac eller PC har idag med att gå via en slö buss och till ett mycket slöare minne än vad man normalt hittar på en GPU.
Men ja, som du säger har Apple begränsat uppgraderingsförmågan hos många av deras maskiner. Därav borde detta vara en möjlighet.
Relativt en spelkonsol säljer inte Macar så dåligt tror jag inte. De säljer inte som iOS-enheter. Vad spelkonsolerna gör är att sälja fler enheter över tid. Men över tid har generellt sätt även konsollerna uppdaterats 2-3 gånger om inte mer.
Jag måste erkänna att jag är väldigt förvirrad. Vad lanserades igår egentligen? När jag läser mina amerikanska nyhetskällor (kommentatorer) så är de i allmänhet väldigt negativa.
Visade man någonting eller var det "vaporware" för att möta ett tänkt Xboxhot?
During the 140-minute event, which started at 6 p.m. in New York, the press reactions started with impatience in the first hour, gradually rising to frustration in the second hour and finally, in the third hour, a combination of disbelief and disappointment when the show concluded with no price tag, no shipping date, and not even a prototype or a picture of the PlayStation 4 revealed. Left without a box to review, the press turned on Sony instead.
Jag måste erkänna att jag är väldigt förvirrad. Vad lanserades igår egentligen? När jag läser mina amerikanska nyhetskällor (kommentatorer) så är de i allmänhet väldigt negativa.
Visade man någonting eller var det "vaporware" för att möta ett tänkt Xboxhot?
Det är bara att titta på det och få en egen uppfattning om vad som presenterades.