Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme, bra eller inte>>

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.

Jag har skaffat en Airport Extreme som jag tänkte ha med so rese router när jag reser
i länder som endast har trådbundet nätverk på hotell och liknande.

Då kom jag på att man kanske kan ha den till något hemma när man inte är på resande
fot. Idag kör jag en vanlig trådlös router och trådbunden Apple TV. Jag har läst att Airporten
eventuellt skulle ge ett snabbare Internet än den vanliga routern. Kanske man kan använda den
som accesspunkt för att utöka räckvidden på det system jag har.

Vad använder ni er Airport till? Alla tips emottages tacksamt om va man kan ha denna lilla låda till.

Tack på förhand.

Jocke

Ursprungligen av RolexJocke:

...skaffat en Airport Extreme som jag tänkte ha med so rese router...

Om den ska användas på resa så hade jag skaffat en Airport Express i stället - helt enkelt för att den är mindre.

...Jag har läst att Airporten eventuellt skulle ge ett snabbare Internet än den vanliga routern...

Nja, det beror ju på vad den "vanliga routern" är.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den ska användas på resa så hade jag skaffat en Airport Express i stället - helt enkelt för att den är mindre.

Nja, det beror ju på vad den "vanliga routern" är.

Tackar.

Jag har en ZyXel router från BBB och läste någonstans att en Airport skulle fungera bättre. Jag har inte
kopplat in den än så jag får väl helt enkelt jämföra när det är gjort. En tanke är ju att Apple's produkter
kanske jobbar bättre ihop med varann?

Jocke

Tackar.

Jag har en ZyXel router från BBB och läste någonstans att en Airport skulle fungera bättre. Jag har inte
kopplat in den än så jag får väl helt enkelt jämföra när det är gjort. En tanke är ju att Apple's produkter
kanske jobbar bättre ihop med varann?

Jocke

Snabbare internet får du inte men du lär få ett tämligen snabbare internt nätverk. AEBS kör dualband trådlöst vilket jag inte tror att din ZyXel gör. Så på det viset kommer din bredbandsupplevelse förbättras.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-03-10 12:43

Tjena.

Jag har skaffat en Airport Extreme som jag tänkte ha med so rese router när jag reser
i länder som endast har trådbundet nätverk på hotell och liknande.

Då kom jag på att man kanske kan ha den till något hemma när man inte är på resande
fot. Idag kör jag en vanlig trådlös router och trådbunden Apple TV. Jag har läst att Airporten
eventuellt skulle ge ett snabbare Internet än den vanliga routern. Kanske man kan använda den
som accesspunkt för att utöka räckvidden på det system jag har.

Vad använder ni er Airport till? Alla tips emottages tacksamt om va man kan ha denna lilla låda till.

Tack på förhand.

Jocke

Använder Extreme hemma och Express hemma/resa. Är väldigt nöjd, särskilt att dessa två har hållit sedan 2006 ca. De andra märkena jag hade innan Airport fick jag byta flera gånger.

Har även kvar den första Airport basstationen som kom, och den fungerar

Håller med. Min AirPort Extreme har 6 års trogen tjänst bakom sig nu, funkar fortfarande hur bra som helst. Snabb, krånglar aldrig. Enda som stör mig är att det försvann några power user-finesser när de gjorde om AirPort-verktyget. Inte för att det var något jag använde, men ändå…

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-12 09:05

ver 5.6 finns väl att ladda ner fortfarande?
Den senaste versionen tycker jag verkar ganska komplett, den har blivit betydligt bättre än den första som knappt hade några inställningar.

Tackar för svar.

Ska snart installera min Airport Extreme men det fanns ingen CD med, enligt den svenska manualen
på Apples sida så skulle det medfölja en sådan. Jag köpte min enhet privat i obruten förpackning så
jag antar att den inte levereras med CD längre. Tittade på Apples nedladdningssida och ser då att den
senaste är 6.2 för Mac och 5.6.1 för Win. Jag kör Win så jag antar att det är 5.6.1 som gäller. Den bör
jag väl ha på datorn innan jag ger mig på installationen av enheten?

Jocke

Tackar för svar.

Ska snart installera min Airport Extreme men det fanns ingen CD med, enligt den svenska manualen
på Apples sida så skulle det medfölja en sådan. Jag köpte min enhet privat i obruten förpackning så
jag antar att den inte levereras med CD längre. Tittade på Apples nedladdningssida och ser då att den
senaste är 6.2 för Mac och 5.6.1 för Win. Jag kör Win så jag antar att det är 5.6.1 som gäller. Den bör
jag väl ha på datorn innan jag ger mig på installationen av enheten?

Jocke

Korrekt! Det är genom airport Utility du konfigurerar din airport.

1
Bevaka tråden