- Baron
- Medlem ●
Så här: Jag vill inte ha formula bar som ett flytande fönster "ovanpå" Excel, utan som en integrerad del av fönstret.
I bilden nedan (och ovan) ser man att formelfältet inte flyter, utan det är på samma nivå i fönstret som resten av verktygen.
"Pivot table field list" till höger tycks flyta ovanpå, men den är jag inte intresserad av.
Jag har aldrig sett det vara på något annat sätt en så som du visar.
Och har även kollat nu på Excel 2010, 2013 på Windows och 2011 i OS X.
Har du en screenshot på hur det ser ut?
Det är inte bara att det är expanderat?
Då är det bara att klicka på pilen till höger så blir det på en rad igen.
Googlade lite, verkar vara en "feature" i 2008.
The only part of the Formula Bar that can readily/consistently be used for repositioning it is the 'tab' @ the extreme left end. Trying to use other areas of it can be rather frustrating but it can be done. The pointer position needs to be quite precise if you attempt to use any other part of the Bar.
Drag it slowly toward the bottom edge of the Menu Bar until it 'snaps' into position. If a workbook window is open it will move when the Bar locks into place.
Jag (företaget) har licens för 2011, så det kanske är enklast att bara uppgradera och gå vidare.
Men jag drar mig lite för det…
Do it!
Jag får det inte att fungera trots att jag hasar omkring panelen en mikropixel i taget. Men som sagt, jag uppgraderar bort denna feature i stället.
Så ja. Efter 45 dialogrutor (faktiskt) är jag nu igenom installation och uppdatering av MS Office 2011.
Formelfältet ligger där det ska.
Jag uppdaterade just min Office 2011 och uppdateringen ville nog bara prata med mig 12-13 ggr.
Jag uppdaterade just min Office 2011 och uppdateringen ville nog bara prata med mig 12-13 ggr.
Här är mitt:
http://www.99mac.se/forum/p/2143913
För mig har det blivit helskumt. Jag anger att jag vill se formelfält men när det dyker upp så skrivs det bara i stående och läggs mitt på arket, jag vill se texten liggande, helst i anknytning till menyn.. Hur gör man? Har Excel 2008 Version 12.1.3.
Osäker om bifogade skärmdump kommer att synas. Hur gör man det i detta forum?
/Users/ulfsjoberg/Desktop/Skärmavbild 2013-03-17 kl. 11.44.16.png
@keptang, tack. Naturligtvis!!! Men hur får jag denna formelkotroll att flytta på sig. Jag vill att den ska ligga i överkant och inte som nu mit i arket. Prövar med pilen lite överallt men inget får den att flytta på sig.
Det är nog det som inte funkar som man vill i 2008.
@baron; tack. Just den lilla listen missade jag. Nu går den att flytta. Undrar varför inte hela kan vara "markerad"?
Man har verkligen lärst sig att excel inte är intuitivt och att det inte räcker med att bara vara inne då och då. Det gäller att få kommandon in i ryggmärgen!