- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
KERNEL PANIC - bara ordet får mig att bli putt!
Upprepade systemkrascher p.g.a. detta "terminalfel" kan få vemsohelst att gå upp i limningen... Och OS X som inte "kunde krascha"!
Jag skulle vilja att vi under denna rubrik samlade våra erfarenheter och tips hur man kommer tillrätta med detta problem...Den "professionella" support som jag har fått från Apple och andra programtillverkare avslöjar en skrämmande okunskap och förvirring i ämnet, även om problemet i sig är dokumenterat.
Så - HJÄLP!
Skrevs ursprungligen av Clavius
KERNEL PANIC - bara ordet får mig att bli putt!
Upprepade systemkrascher p.g.a. detta "terminalfel" kan få vemsohelst att gå upp i limningen... Och OS X som inte "kunde krascha"!
Jag skulle vilja att vi under denna rubrik samlade våra erfarenheter och tips hur man kommer tillrätta med detta problem...Den "professionella" support som jag har fått från Apple och andra programtillverkare avslöjar en skrämmande okunskap och förvirring i ämnet, även om problemet i sig är dokumenterat.
Så - HJÄLP!
Byt ut de söndriga ramminerna
Jag hade dock ett litet skumt fel på min TiBook, när jag skulle installera jaguar så fick den kernel panic när jag bootade upp med mina säkerhetskopierade jaguar skivor, hur många gånger jag än försökte, men när jag tog orginal skivorna så fungerade det prima, och jag har aldrig haft några kernel panic sedan dess.
vänligen
/P
1. Taskiga minnen!
2. Skrivfel på hårddisken, fast det brukar mer ge kraschande applikationer, systemet brukar klara sig. Kör disc utility regelbundet.
Tillägg: Skumma pre-release, allt från Shareware till Panther. mlMac, sänkte min burk häromveckan, lyckades få igång den hjälpligt men måste nyinstallera när jag får tid...
När jag för en kvart sedan via Programuppdateraren tog hem senaste uppdateringen av iDVD, plus en "Säkerhetsuppdatering" som jag inte kommer ihåg siffrorna på, och enligt anvisningarna startade om, kom en kernel panic.
Det var en märklig panic, för den startade om datorn 2 gånger, efter det att jag "hållit knappen intryckt i flera sekunder":eek:
GTA Vice City PS2 DVD gör att burken går ner efter nån minut.
Skrevs ursprungligen av BitBLT
Agfa skannerdrivrutiner, fungerade fint i 10.1.x, Kernel Panic varje gång man provar i 10.2.x. Agfa's lösning var att sluta med skanners för slutkonsumenter.
Som tur är finns ju VueScan och Silverfast (till vissa scanners) som alternativ.
Jag har inte fått en kernel panic sedan 10.2.2 eller liknande. Då kom den helt omotiverat när jag satt och surfade.
Stabiliteten i OSX är "rätt" hög tycker jag. Det enda är att den fryser i vissa fall om man rycker ut Bluetooth under vila (vilket påtalades tidigare), men den får inte en kernel panic hos mig.
Kanske en dum fråga, men: hur vet man att ett minne är "trasigt" ?!
Det är många här som bl.a. nämner att det kan vara en av orsakerna till
att man får KP...själv har jag drabbats ett tjugotal gånger under ett halvårs tid.
Visst har jag skaffat xtra minnen (756MB totalt), men är det några som är speciellt bättre än andra?!?
Att Norton skulle skapa KP verkar ju lite tossigt - skall inte den motverka d:o ?!?
:rolleyes:
För att testa minnen använder du hårdvarutestskivan som följde med datorn.
Min heter Apple Hardware Test För diagnos av manskinvaruproblem.
Starta från skivan och följ anvisningarna. Det finns två varianter av test, en enkel och en djupare. Kör den djupare.
I nästan två månader har jag kämpat med ett extremt instabilt OS X (Jaguar och iMac 17"). Jag har gjort nästan allt vilket naturligtvis innefattar ett par rena ominstallationer av OS X. Efter varje åtgärd har jag hoppats att mina ständiga låsningar och kernel panics skulle försvinna. Nope..
Men häromdagen drog jag ur kontakten till mina Pro Speakers, problemen är borta, inte en omstart på 3 dygn, men ljudet är förstås burkigt och trist.
Är Pro Speakers kända för att orsaka problem, har någon hört om detta tidigare, finns det något att läsa på Apples sidor?
Skrevs ursprungligen av Olav Rust
I nästan två månader har jag kämpat med ett extremt instabilt OS X (Jaguar och iMac 17"). Jag har gjort nästan allt vilket naturligtvis innefattar ett par rena ominstallationer av OS X. Efter varje åtgärd har jag hoppats att mina ständiga låsningar och kernel panics skulle försvinna. Nope..
Men häromdagen drog jag ur kontakten till mina Pro Speakers, problemen är borta, inte en omstart på 3 dygn, men ljudet är förstås burkigt och trist.
Är Pro Speakers kända för att orsaka problem, har någon hört om detta tidigare, finns det något att läsa på Apples sidor?
Vissa Jaguarversioner har dragits med problem med högtalare och annan utrustning som ansluts på USB, vilket tydligen ofta har kunnat generera KP. Läste själv det på Apple discussions och många skyllde på att Macen inte hanterade USB:en på korrekt sätt. Själv hade jag problem med en USB-ansluten HP-drivis som tenderade att bråka med min maskin. Felet dök upp med Jaguar, rättades av HP, återkom därefter vid nästa systemuppdatering vilket krävde ytterligare en ny drivis från HP....och vad jag förstod från HP:s support var detta inte bara ett HP problem utan att Apple hade någon form av problem med USB i vissa Jaguarversioner.
Kernel panics som jag har upplevt.
1. Norton Utilities och speciellt Track delete. Macen dök när man försökte tömma papperskorgen. Stängde av Track delete och Filesaver i Filesaver programmet och inga problem mer.
2. Apple USB Pro Mouse. USB kabeln hade glapp kontakt efter 6 månaders användning och när man använde USB musen kortslöt den USB bussen och macen dök. Köpte en ny USB mus och inga KP mer.
3. Svänkningar i el nätet. En kompis till mig hade en BW G3 som kraschade titt som tätt. Tog hem Macen till mig och den fungerade utan problem. Provade hemma hos honom igen, samma fel. Kom fram till att det var för många prylar inkopplade och strömmen var för svag.
4. Dåliga minnen och Macar som inte har senaste Firmware uppdaten installerad. Firmware uppdateringen brukar hitta RAM som är dåligt. Vissa RAM minnen kan fixas med DIMM First Aid.
//Rob
Härligt (nåja) att se att det finns fler som har problem med KP; bra att få lite tips! Skall kolla mina minnen...dock har jag inte haft ett KP på flera veckor nu...utan att jag gjort ett dyft åt det ...!!!Det hela är mysko.:confused: