- grenhall
- Medlem ●
- Lund
- 2013-03-19 19:38
Några av er har säkert läst om min jakt på den perfekta uppkopplingen, nåja i alla fall 4G-uppkoppling. Detta har lett till att jag tvingat mig själv att inse vissa saker. Första saken var att jag inte kan bo på Lilla Kafferosteriet i centrala Malmö för att få LTE-uppkoppling på min Iphone 5. Slutsatsen var att jag alltså fick börja snegla på andra system som kunde erbjuda mig det Iphone 5 inte kan, nämligen 4G LTE!
Personligen hade jag hellre klätt av mig naken, satt mig på ett krattskaft och väntat på att glida ner än att frivilligt köpa en telefon med Windows Phone på. BlackBerry OS är nytt, fräscht och verkar väldigt trevligt men ganska oanvändbart om man tittar på applikationsutbud. Det som återstår är såklart Android. IOS ärkefiende nummer ett. Jag hade inte testat Android sedan jag fick en Sony Ericsson Xperia 10 Mini och version 2.2. Man kan säga att det har hänt en hel del på den tiden.
Jag kontaktade en av mina kompisar på mobiloperatören 3 som snabbt försedde mig med en LG Optimus G (samma telefon som Nexus 4 utan Vanilla Android men med 4G aktiverat) till ett riktigt bra pris. Vidare höll jag mig i skinnet tills jag kom hem och drog igång telefonen med sin 4,7'' True IPS skärm. Telefonen är byggd i plast, usch, med Gorillaglass® både på fram och baksida. Det bidrar till en "viss" kvalitetskänsla men givetvis inte i närheten av Apples prylar.
Det första som slog mig var att det gick snabbt att komma igång med Android. Uppstartsguiden var enkel och allt fokus ligger på Google-kontot där man lagrar allt från backup till mail och köpta applikationer. Än så länge har det inte varit något som stuckit ut från IOS förutom utseendet då. Konfigurerar upp mina mailkonto men märker såklart att det inte går att sätta upp mina gratis Google Apps på denna enheten då det inte stödjs längre. Trist. Eftersom jag inte kan lägga in mina Apps-konto som exchange så får jag inte heller använda den inbyggda mailklienten utan förvisas till Gmails webbapp-klient(?) som är allt annat än bra. Jag har kanske satt ribban för högt med tanke på att mail-appen i IOS är en av mina bästa vänner.
Väl igångsatt så flyter operativsystemet på som jag aldrig sett förut. Inser snabbt att jag är ganska imponerad över LG's UI 3.0. Det går fort. Det är lätt att hitta bland alla inställningar även om dom det finns inställningar för precis vad som helst. LG Optimus G saknar helt fysiska "bakåt, hem och meny"-knappar men det är lätt att vänja sig vid.
Nu har jag rabblat en hel massa onödiga saker så nu passar det väl att vi djupdyker in i Android OS. Vad är det som folk tycker är så förbaskat bra i jämförelse med IOS? Jag vet inte. Men jag kan lista ett par saker jag gillar med operativet.
Det är snyggare än någonsin tidigare
Widgets! Jag älskar dom! Enkel överskådlig information istället för bara en massa ikoner till appar som kan visa samma information
Många många bra funktioner
Exempel på bra funktioner:
Ansiktsupplåsning av telefonen, supercoolt, praktiskt och fungerar extremt bra
Tangentborden, Swype är en funktion som gör att man bara drar fingret mellan bokstäverna för att bilda ordet man vill. Grymt smart. Delat tangentbord, enhandsanpassat tangentbord samt skrivstilstangentbord. Enormt bra.
Google har många bra implementationer såsom Google Now, Google Navigation, Google Chrome osv.
Telefonboken som är integrerad med onlinesökning efter telefonnummer
Vet inte om kamerafunktioner är Android eller LG's egen implementation men telefonen kan ta bilder genom att man säger nyckelord t.ex. "cheese", "whiskey" eller "LG". Praktiskt om man vill vara med på bilden.
Widgets, widgets och widgets! Finns för alla tänkbara saker och praktiska situationer
Vad är dåligt med Android då?
Först och främst ska man ha klart för sig att oavsett vilken Terahertz-processor som sitter i telefonen så kommer känslan aldrig, jag poängterar aldrig, att nå upp till IOS. Visst apparna startar snabbt men det känns nästan som att Android är programmerat med stopp i flytet. Om ni har svårt att förstå vad jag menar så är det enkelt förklarat såhär. När man scrollar ner för en webbsida så känns det nästan som att sidan stannar till och hackar lite med jämna mellanrum. Till skillnad mot IOS som bara flyter på. Så funkar det i alla applikationer jag testat också.
Anledningen till detta är att Android renderar om hela vyn varje gång något i den ändras och IOS renderar om det nytillkomna objektet och inte hela vyn. Så "lagg" kommer aldrig att kunna förhindras. Tyvärr. Applikationerna som finns för IOS tenderar att kännas ofärdiga på grund av flytet som man väntar på aldrig infinner sig.
Slutsats
Det måste komma nyheter, innovativa lösningar från Cupertino snart. Väldigt snart. Android börjar komma ikapp och i vissa avseende har det gått om IOS. Inte i känsla men i förmåga. Bristen på nyheter i IOS börjar bli överhängande och man kan inte bara släppa ett nytt OS för utvecklarnas skull. Visst alla behöver verkligen inte 4G, NFC, MiraCast, DLNA-möjligheter, Ansiktsigenkänning och praktiska tangentbord. Men det är just den innoviteten som Apple saknat i sina senaste IOS-uppdateringar som får folk att snegla på konkurrenterna. Skillnaden är att Apple kommer med funktionerna i efterhand och har förfinat dem så pass att dom är användbara för många fler användare. Men frågan är om det kommer försent.
Sist men inte minst, berör telefonen i sig, men det är en stor jävla telefon.