Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foto och upphovsrätt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-03-23 20:49

Om jag har tagit en bild och lagt upp den på en hemsida. Kan vem som helst ta den bilden och lägga upp en på sin hemsida och kanske till och med påstå att de har tagit fotot?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-23 20:58

Nej.

Ursprungligen av KOL:

Om jag har tagit en bild och lagt upp den på en hemsida. Kan vem som helst ta den bilden och lägga upp en på sin hemsida och kanske till och med påstå att de har tagit fotot?

Om du har tillräckligt med pengar för att driva en juridisk process - nej. Om du inte har det - ja.

• Medlem
  • Luleå
  • 2013-03-23 23:48

Men hur ska jag kunna bevisa att det är jag som tagit bilden? Den som har kopierat bilden från min sida och som hävdar att det är hon/han som tagit fotot kanske hävdar att det visst det är hon/han som tagit bilden. Bilden blir uppmärksammad och den som "tagit fotot" får jättemycket media, pengar och priser för mitt foto. Hemska tanke.
Så igen, hur ska jag kunna bevisa att det är jag som tagit bilden?

Ursprungligen av KOL:

Men hur ska jag kunna bevisa att det är jag som tagit bilden? Den som har kopierat bilden från min sida och som hävdar att det är hon/han som tagit fotot kanske hävdar att det visst det är hon/han som tagit bilden. Bilden blir uppmärksammad och den som "tagit fotot" får jättemycket media, pengar och priser för mitt foto. Hemska tanke.
Så igen, hur ska jag kunna bevisa att det är jag som tagit bilden?

En bild avsedd för webbpublicering skulle aldrig passera som original, du bör vara den enda som har råfiler/negativ och resterande bilder i serien etc. etc. så att bevisa att du tog den bör inte vara några problem, men om det går så långt så kan det ändå bli svårt och kostsamt att rätta misstaget. Om det är ett reellt problem så kanske du bara borde lägga en vattenstämpel på bilderna, men då riskerar du att irritera dina vanliga besökare istället.

1
Bevaka tråden