Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Son spillt ca 2-5cl påskmust

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-29 13:57

Hej, grabben min hällde ca 2-5cl påsmust över tangentbordet på min MacBook PRO.

Det mesta kom vid sidan om trackpaden vilket inte är någon fara men det kan ha hänt att de kom över tangenterna med.
Är osäker på den delen som jag bara reagerade i panik.

Kommer inte exakt ihåg faktiskt jag reagerade bara på instinkt och hämtade först papper och tog bort allt sen en fuktig trasa och torkade.

Sen stängde jag av den, skruvade av baksidan, tog ur hdd och minne.

Nu står den upp och ner med skärmen utfälld och med öppen baksida så att luften skall cirkulera.

Den har stått sedan ca 9 i morse så.

Kan man testa sätta igång den ikväll?

Senast redigerat 2013-03-30 09:05
Ursprungligen av devos:

Hej, grabben min hällde ca 2-5cl påsmust över tangentbordet på min MacBook PRO.

Det mesta kom vid sidan om trackpaden vilket inte är någon fara men det kan ha hänt att de kom över tangenterna med.
Är osäker på den delen som jag bara reagerade i panik.

Kommer inte exakt ihåg faktiskt jag reagerade bara på instinkt och hämtade först papper och tog bort allt sen en fuktig trasa och torkade.

Sen stängde jag av den, skruvade av baksidan, tog ur hdd och minne.

Nu står den upp och ner med skärmen utfälld och med öppen baksida så att luften skall cirkulera.

Den har stått sedan ca 9 i morse så.

Kan man testa sätta igång den ikväll?

Känn på tangenterna. Är dem klibbiga vid nedtryck så har vätskan torkat. Är dem inte alls klibbiga så är du mest troligt home safe. Man behöver spilla bra mycket rakt ner över tangentbordet för att skada logikkortet.

  • Medlem
  • 2013-03-29 14:23
Ursprungligen av grenhall:

Känn på tangenterna. Är dem klibbiga vid nedtryck så har vätskan torkat. Är dem inte alls klibbiga så är du mest troligt home safe. Man behöver spilla bra mycket rakt ner över tangentbordet för att skada logikkortet.

Okej, testade trycka ner alla och tror inte någon klibbade.
Väntar till ca 21 när jag lär jobba med att skruva ihop den och sätta på den utfall att.

Den har fått mycket stryk bl.a. Ett fritt fall på ca 1,5m som gjorde att ena sidan utav skärmen är ca 5mm utanför när man stänger ihop den.

Det är en late 2011 så skulle va tråkigt att behöva köpa en ny som att den håller måttet iaf 3år till.

Och försäkringsbolagen värderar dom inte högt så.

Ursprungligen av devos:

Okej, testade trycka ner alla och tror inte någon klibbade.
Väntar till ca 21 när jag lär jobba med att skruva ihop den och sätta på den utfall att.

Den har fått mycket stryk bl.a. Ett fritt fall på ca 1,5m som gjorde att ena sidan utav skärmen är ca 5mm utanför när man stänger ihop den.

Det är en late 2011 så skulle va tråkigt att behöva köpa en ny som att den håller måttet iaf 3år till.

Och försäkringsbolagen värderar dom inte högt så.

Skärmen kan du ställa med hjälp av gångjärnen på höger/vänster sida. Om inte skärmen(locket) är snett.

Tror nog att du klarat dig. De tål ganska mkt stryk.

Ursprungligen av devos:

Den har stått sedan ca 9 i morse så.

Kan man testa sätta igång den ikväll?

Jag skulle vänta ett par dagar innan jag startade upp den
koppla även ur batteriet om du inte gjort det

  • Medlem
  • 2013-03-29 14:36
Ursprungligen av disktant:

Jag skulle vänta ett par dagar innan jag startade upp den
koppla även ur batteriet om du inte gjort det

Det låter lite överdrivet eller?
Va ju så lite vätska den torkar ju på några timmar.
Om de kom ner till logic board dvs.

  • Medlem
  • 2013-03-29 14:36
Ursprungligen av grenhall:

Skärmen kan du ställa med hjälp av gångjärnen på höger/vänster sida. Om inte skärmen(locket) är snett.

Tror nog att du klarat dig. De tål ganska mkt stryk.

Hittar inga gångjärn, sitter dom på insidan?

Ursprungligen av devos:

Hittar inga gångjärn, sitter dom på insidan?

Ja insidan under tangetbordsplattan. Kolla ifixit.

  • Medlem
  • 2013-03-29 15:06
Ursprungligen av grenhall:

Ja insidan under tangetbordsplattan. Kolla ifixit.

Har kollat men hittar ingen spec bild på just gångjärnen.
Är det bara att skruva åt dessa eller?

Tror de är gångjärnen då skärmen knarrar när jag stänger locket så att säga.

Ursprungligen av devos:

Har kollat men hittar ingen spec bild på just gångjärnen.
Är det bara att skruva åt dessa eller?

Tror de är gångjärnen då skärmen knarrar när jag stänger locket så att säga.

Du kommer bara se en sida av gångjärnen. Det du gör är att lossa på skruvarna sedan "jämnar" du till så skärmen är rak runt kanterna mot "bottenplattan" sedan skruvar du åt igen.

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBoo...

  • Medlem
  • 2013-03-29 16:38
Ursprungligen av grenhall:

Du kommer bara se en sida av gångjärnen. Det du gör är att lossa på skruvarna sedan "jämnar" du till så skärmen är rak runt kanterna mot "bottenplattan" sedan skruvar du åt igen.

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBoo...

Det där verkar ju vara ett tämligen stort ingrepp för att endast flytta skärmen lite.

Inspekterade innuti min nu, som ni kan se på bilden nedan så är vissa "silver" pluppar missfärgade är detta normalt?
Detta är iofs inget som kan ha orsakats utav påskmusten då detta är borta vid "laddningsporten".

Ursprungligen av devos:

Det där verkar ju vara ett tämligen stort ingrepp för att endast flytta skärmen lite.

Inspekterade innuti min nu, som ni kan se på bilden nedan så är vissa "silver" pluppar missfärgade är detta normalt?
Detta är iofs inget som kan ha orsakats utav påskmusten då detta är borta vid "laddningsporten".

http://forumbilder.se/CDNEK/bild.JPG

Det är inget konstigt. Datorn är ju inte helt ny.

  • Medlem
  • 2013-03-29 19:49

Datorn fungerar utan problem än så länge, så verkar inte ha hänt något kanske inte kom in något till logicboard m.m.

Ursprungligen av devos:

Datorn fungerar utan problem än så länge, så verkar inte ha hänt något kanske inte kom in något till logicboard m.m.

Fördelen med att ha en dator gjord ur ett aluminiumblock.

  • Medlem
  • 2013-03-29 20:19
Ursprungligen av grenhall:

Fördelen med att ha en dator gjord ur ett aluminiumblock.

Kan jag lova, va lite svettig där ett tag, har tänkt att ha denna iaf i 2-3år till då den duger för mina ändamål.

1
Bevaka tråden