Laddade nyligen ner Diablo III på min MacBook Pro 2.2 GHz Intel Core 2 Duo (från typ 2009, om jag inte missminner mig) med 4 GB ram. Betan var bedrövligt att spela, men nu när jag kör fullversionen på Mountain Lion så flyter det faktiskt på riktigt bra i perioder. Visserligen på lägsta inställningarna, men ändå helt klart spelbart.
Problemet jag upplever är att grafiken då och då segar ner sig i någon sekund eller två, för att sedan återgå till att flyta jättemjukt i några sekunder till. Sedan går detta i perioder. Spelet går i slow-motion i några sekunder, sedan "spolar" grafiken jättesnabbt fram till att det går mjukt igen. Jag upplever det inte som att grafiken laggar. Det känns mer som någon annan hårdvara tar stryk under den korta "slow-motion-stunden". Det är svårt att förklara, men grafiken är verkligen jättemjuk när det återgår till det normala. Jag kan stå och fightas med säkert 30 st fiender utan att fps:en går ner.
Har det här med ramen att göra? Jag upplever det som mer frekvent under partier där banan är större. Får en känsla av att spelet laddar in övriga banan när spelet segar ner. Eller har det att göra med att processorn hanterar både grafik och övrig information samtidigt, i och med att jag har ett integrerat grafikkort. Skulle det hjälpa att köpa mer ram?