Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sapphire släpper HD 7950 Mac Edition

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sapphires nya grafikkort HD 7950 Mac Edition visades på årets Cebit-mässa för första gången. Nu släpps kortet till marknaden och i Sverige går det att köpa i slutet på denna månad.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 08:51

http://www.barefeats.com/gpu7950.html

Aningen oregelbunden prestanda, fortfarande snabbt.

Skall vi sätta detta kortet Mac Pro som har utgått?
eller är det för de som har en gammal burk och behöver nyare hårdvara?

eller är detta ett tecken på att det kommer en NY till sommaren/hösten?

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Skall vi sätta detta kortet Mac Pro som har utgått?
eller är det för de som har en gammal burk och behöver nyare hårdvara?

eller är detta ett tecken på att det kommer en NY till sommaren/hösten?

Jag tror svaret på alla dina frågor är: ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-21 17:38

Köpte kortet idag! Har jag tur så får jag det i morgon! (Företagspaket)
Men jag kom på mig själv strax efter jag la beställningen... Funkar kortet med 10.7?...

**edit...

Jo det fungerar med 10.7 också! Ska bli spännande! Anledningen till köp är grymt långsamma viewports i 3d-program. Vramen äts upp påtok för fort med många polygoner i de olika vyerna!

Senast redigerat 2013-03-21 18:17

Magic!
Nu sitter det nya kortet i min MacPro 4.1 2009!
Alla drivrutiner finns med i OS 10.8.3, inga krångel, inga installationer eller omstarter krävs!
Vilken skillnad mot min tidigare HD 4870!
Spel i Windows Boot Camp känns som helt nya spel!
Det låter mer jämfört med HD 4870.

Thank you, Sapphire! Det var en lång väntan!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-25 19:15

Fick kortet idag och skulle installera... tvärvägrar! Datorn bootar inte. Sitter i safemode (i osx) nu funderar var felet kan ligga.
Jag sitter med en MacPro 2010 12 core med 32gb ram, 10.7.5 som ska funka men jag kommer till där loginnen ska vara men det är bara vit, inget händer. Kollar jag sysinfo i safe mode står det tydligt att det är rätt kort i men att cinema displayen dyker upp som: spdisplays_display.

Xotabych - gick din installation smärtfritt? Jag har avinstallerat och installerat drivrutinerna 2 gånger nu, så fort drivrutinerna är borta så bootar datorn om normalt, det står 7950 men drivrutiner saknas så allt går löjligt långsamt. Installerar jag drivrutinerna och bootar om så fastnar jag på samma ställe igen!

härligt härligt...

Länken i manualen för att ladda ner "nyare" drivrutiner leder till vanliga nedladdningssidan vilket är bra... problemet är bara att OSX inte ens finns som ett val för vilken version av drivrutinerna man vill ladda ner!

Någon med ett par idéer? hehe...

Ursprungligen av Kenneth M:

Fick kortet idag och skulle installera... tvärvägrar! Datorn bootar inte. Sitter i safemode (i osx) nu funderar var felet kan ligga.
Jag sitter med en MacPro 2010 12 core med 32gb ram, 10.7.5 som ska funka men jag kommer till där loginnen ska vara men det är bara vit, inget händer. Kollar jag sysinfo i safe mode står det tydligt att det är rätt kort i men att cinema displayen dyker upp som: spdisplays_display.

Xotabych - gick din installation smärtfritt? Jag har avinstallerat och installerat drivrutinerna 2 gånger nu, så fort drivrutinerna är borta så bootar datorn om normalt, det står 7950 men drivrutiner saknas så allt går löjligt långsamt. Installerar jag drivrutinerna och bootar om så fastnar jag på samma ställe igen!

härligt härligt...

Länken i manualen för att ladda ner "nyare" drivrutiner leder till vanliga nedladdningssidan vilket är bra... problemet är bara att OSX inte ens finns som ett val för vilken version av drivrutinerna man vill ladda ner!

Någon med ett par idéer? hehe...

Du kan väl alltid kontakta Sapphire och snacka med dom?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-25 20:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan väl alltid kontakta Sapphire och snacka med dom?

Redan skickat en ticket till Sapphire. I stundens hetta efter att jag testat allt jag känner till så tryckte jag på köp-knappen för 10.8. Jobbiga nu är om jag i huvetaget kommer kunna installera 10.8 från 10.7.5 safemode... Risken är stor (antar jag) att jag pajar den ännu mer haha... Någon som provat installera ett annat system från safemode läge tidigare?

Även fast jag inte fått igång kortet så måste jag säga att jag upplever kortet mycket tystare än det äldre 5870.

Eftersom jag sitter på en av Sveriges just nu sämsta bredband får jag återkomma om c:a 3 timmar när 10.8 är nedladdat....

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-25 22:35

Nästan 3 timmar senare, 10.8.3 installerat och datorn boota normalt. Härligt! (installation/uppgradering av operativsystem i safemode funkade utmärkt)

Om någon läser detta och har tidigare versioner installerade av OSX... installera 10.8 innan ni sätter in kortet så kommer slippa det besväret jag har haft! Nu funkar kortet smärtfritt! Dax att gå och lägga sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-26 00:37
Ursprungligen av Kenneth M:

Nästan 3 timmar senare, 10.8.3 installerat och datorn boota normalt. Härligt! (installation/uppgradering av operativsystem i safemode funkade utmärkt)

Om någon läser detta och har tidigare versioner installerade av OSX... installera 10.8 innan ni sätter in kortet så kommer slippa det besväret jag har haft! Nu funkar kortet smärtfritt! Dax att gå och lägga sig...

Bra att höra det löste sig. Synd med 10.8.3 krav även om 10.8 och 10.7 är mycket snarlika.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-26 15:38

Roligt! Igår när jag inte fick igång kortet så skickade jag in ett supportärende till Sapphire. Skrev tydligt allt jag hade gjort, gick igenom loggar för att försöka hitta vad som orsaka felet etc. Skrev min Spec och OSX version, hela brevet blev väl närmare en A4 sida... och svaret jag fick va rätt olustigt!

"installera 10.8.3, drivrutinerna är inbyggda" (rak översättning från rätt kass engelska)

Känns som om dom visste att det va "lite problematiskt" att få det att funka i 10.7.5

Härligt att det löste sig så enkelt.
Jag hade OS X 10.8.3 innan jag installerade kortet, därför har jag inte uppmärksammat ngt liknande.

MVH
Xotabych

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 19:35

Körde in kortet i en MacPro 2008. Verkar fungera fint. Dock hittade den inte native-upplösningen på skärmarna automatiskt - fick ställa in dessa manuellt. Någon annan som haft det problemet?

Ursprungligen av Erik.dv:

Körde in kortet i en MacPro 2008. Verkar fungera fint. Dock hittade den inte native-upplösningen på skärmarna automatiskt - fick ställa in dessa manuellt. Någon annan som haft det problemet?

Japp, det va så också på min skärm, ställde in det manuellt. Jag trodde att orsaken var att jag kör via Display Port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 20:51
Ursprungligen av Xotabych:

Japp, det va så också på min skärm, ställde in det manuellt. Jag trodde att orsaken var att jag kör via Display Port.

Skumt, jag fick det både på en skärm via displayport och via DVI. Jag har aldrig så vitt jag kan komma ihop haft det problemet förr.

Jag får skicka en bugg-rapport.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 20:42

Jag tar tillbaka allt jag sa om att 7950-kortet är tystare än 5870-kortet. Fanns tydligen en väldigt bra anledning till varför den var tystare! Fläkten gick ALDRIG över 1040rpm!

Efter 1 veckas snack med Sapphire så skrev dom att jag skulle skicka tillbaka kortet till butiken jag köpte den från. Nått är skumt med "chippet" som hanterar krämen till fläkten. Så jag maila affären och förklara att Sapphire själva ville att jag skulle skicka tillbaka den... Butiken skrev då att dom vill ta in den för testning och att det kommer ta 2 veckor... "yay..."

Så nu är 5870-kortet tillbaka i datorn och jag skickar in 7950-kortet imorn...

En kul iakttagelse i det hela är att det här är mitt första RMA-ärende någonsin! Hanterat datorer sen mitten av 90-tal och aldrig haft några riktiga hårdvarufel tidigare. En kombo av drivrutiner och hårdvara är vanligt men ren hårdvarufel är helt nytt för mig!

Ingen annan som haft problem med fläkten på 7950-kortet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 00:13
Ursprungligen av Kenneth M:

Jag tar tillbaka allt jag sa om att 7950-kortet är tystare än 5870-kortet. Fanns tydligen en väldigt bra anledning till varför den var tystare! Fläkten gick ALDRIG över 1040rpm!

Efter 1 veckas snack med Sapphire så skrev dom att jag skulle skicka tillbaka kortet till butiken jag köpte den från. Nått är skumt med "chippet" som hanterar krämen till fläkten. Så jag maila affären och förklara att Sapphire själva ville att jag skulle skicka tillbaka den... Butiken skrev då att dom vill ta in den för testning och att det kommer ta 2 veckor... "yay..."

Så nu är 5870-kortet tillbaka i datorn och jag skickar in 7950-kortet imorn...

En kul iakttagelse i det hela är att det här är mitt första RMA-ärende någonsin! Hanterat datorer sen mitten av 90-tal och aldrig haft några riktiga hårdvarufel tidigare. En kombo av drivrutiner och hårdvara är vanligt men ren hårdvarufel är helt nytt för mig!

Ingen annan som haft problem med fläkten på 7950-kortet?

Hur identifierar man felet? Vår maskin står i ett maskinrum - det finns inte en chans i världen att jag kan höra fläkten eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-10 08:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur identifierar man felet? Vår maskin står i ett maskinrum - det finns inte en chans i världen att jag kan höra fläkten eller inte.

Blir lite knepigt då kanske. Men i mitt fall va det en kombination av uppstart (gpu-fläkten går inte upp i varv) skumt flimmer innan inlogg, istat pro. Jag kände på mig att nått va fel så jag lätt maskinen tugga på en rendering i cinema 4d i nån timma och efter det starta jag motion och testa partiklar... Min maskin med 7950 prestera sämre än det gamla kortet. Då kände jag att nått va galet. Boota windows som jag väldigt sällan gör och började installera alla program jag kände till. Afterburner, gpu-z m.fl. Fläkten på kortet vägrade gå över 1040rpm. Formatera win-partitionen och installera en ny fräsh kopia. Samma resultat. Afterburner och ccc kunde inte rubba fläkten. Editera xml-filerna funka inte heller.

Hmmm, kollade nyss i Windows mha GPU-Z. Fläkten gick upp i varv från 1063 till 1985 varv när jag satte igång ett 3D spel.

Har ni testat Tweak Utility på https://www.sapphireselectclub.com/ssc/TriXX/...
Där finns FanControl.

1
Bevaka tråden