Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro laggar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har börjat använda Final Cut pro på min MacBook Pro (2.3 GHz Intel Core i5, 4GB minne, version 10.7.5). Problemet är att när jag spelar upp filmerna i "förhandsvisning" eller vad det nu kallas, så laggar filmen. Jättemycket. När jag trycker på paus kommer ett felmeddelande upp som säger "videoframes were dropped during playback".

Kan det verkligen vara så att min dator redan är för dålig!? Jag köpte den bara för 2 år sedan och tycker den borde klara programmet.
Kan tilläggas att filmerna spelas utan problem i iMovie.

Hur kan jag lösa detta?

Mvh
//Erik

Ge oss lite mer information...
Detta är troligen till största delen beroende på videoformatet.
Vilken version av FCP?
Vilken codec är dina klipp i?
Vilken codec använder du i timeline?

Ursprungligen av hummel:

Ge oss lite mer information...
Detta är troligen till största delen beroende på videoformatet.
Vilken version av FCP?
Vilken codec är dina klipp i?
Vilken codec använder du i timeline?

Hej
Version av FCP är den trial man kan ladda ner just nu. Dvs 10.0.8.

Helt grön på det här med filmredigering. Hur ser man codec i klippet och timeline?
Hittade detta codec på filmerna, AAC, H.264. Kan det vara det kanske? Då återstår bara timeline..

Jag har tagit materialet på en GoPro 3 Black på 960p 100fps.

Ursprungligen av Schnitzler:

Hej
Version av FCP är den trial man kan ladda ner just nu. Dvs 10.0.8.

Helt grön på det här med filmredigering. Hur ser man codec i klippet och timeline?
Hittade detta codec på filmerna, AAC, H.264. Kan det vara det kanske? Då återstår bara timeline..

Jag har tagit materialet på en GoPro 3 Black på 960p 100fps.

När du tar in materialet bör du välja "Create omptimized media" så att Final Cut får konvertera formatet till ProRes, det blir mycket enklare för datorn att spela upp det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-08 21:44

Jag skulle även säga 4GB minne är för lite för att klippa i FCPX. Programmet har en absurd cache / RAM slukarförmåga.

Problemet är löst!
För framtida personer med likande fel var det i mitt fall, precis som "niklasiNorr" trodde, att jag var tvungnen att trycka i "Create optimized media".
Och som "Erik.dv" trodde så är 4gb på gränsen till för lite. Programmet funkar, dock kan det lagga rejält när man gör många saker på samma gång.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Schnitzler:

Problemet är löst!
För framtida personer med likande fel var det i mitt fall, precis som "niklasiNorr" trodde, att jag var tvungnen att trycka i "Create optimized media".
Och som "Erik.dv" trodde så är 4gb på gränsen till för lite. Programmet funkar, dock kan det lagga rejält när man gör många saker på samma gång.

Tack för hjälpen!

Trodde??!? Du menar "visste"... ))

1
Bevaka tråden