Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone Mini en självklarhet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://feber.se/tag/iphone+mini

När kommer iPhone Mini?

I början trodde jag inte att det skulle släppas en sådan produkt för att Apple aldrig släpper lågbudget varianter... Men å andra sidan så fanns ju redan Mac mini och sedan så kom även iPad mini. För att inte tala om alla varianter av iPod.

Så nu känns det som om det enda som saknas är iPhone Mini för att göra utbudet komplett. Eller vad tror ni?

Om du med "mini" menar en fysiskt betydligt mindre iPhone så tror jag inte det är nära förestående. Däremot är ryktena om en enklare, billigare fullstor iPhone starkare än någonsin och mycket pekar på att den släpps i år.

Det känns så himla fel alltsammans, men Apple verkar ju bli riktigt nervösa på att de tappar marknadsandelar till Android och nu när Jobs är borta kanske det kommer återgå till den gamla goa Sculley tiden då det handlar om att tjäna pengar, inte göra bra produkter.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-04-07 18:16
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

...men Apple verkar ju bli riktigt nervösa på att de tappar marknadsandelar till Android...

Vad baserar du det på?

Ursprungligen av lasselu:

Vad baserar du det på?

Nej det är förstås spekulationer, men iPad mini lanserades t.ex. för att risken att tappa till Kindle och andra plattor. Nu är ju Minin inte dålig utan en underbar produkt i kvalité och känsla men om en plast iPhone mini ser ljuset tycker jag det känns väldigt halvdant och konstigt eftersom de flesta i dessa västländer är villiga att köpa en fullstor iPhone vartannat år, kanske om Mini bara släpps i Kina, då det ändå är en enorm marknad.

Hade det kommit en billigare iPhone med samma utseende som iPhone 5 hade iPhone5 försäljningen sjunkit, antar jag!

iPhone 4s säljs fortfarande i butik, en billigare iPhone! Sen säljs även IP4 billigt hos t.ex. TRE om ni missat det Så finns allt billiga iPhones!

Kindle & Android?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Nej det är förstås spekulationer, men iPad mini lanserades t.ex. för att risken att tappa till Kindle och andra plattor. Nu är ju Minin inte dålig utan en underbar produkt i kvalité och känsla men om en plast iPhone mini ser ljuset tycker jag det känns väldigt halvdant och konstigt eftersom de flesta i dessa västländer är villiga att köpa en fullstor iPhone vartannat år, kanske om Mini bara släpps i Kina, då det ändå är en enorm marknad.

Det pratas en massa om marknadsandelar och android.. Jag tror inte att Kindle är något större hot, har ni förresten hållit i en iPad mini?

Det har jag och efter att ha använt den ett tag köpte jag en själv och för står varför de finns. Det finns massor av människor där ute som vill kunna bära med sig sin läsplatta överallt och vill kunna få ner sin mobiltelefon i jeansfickan. Och då gör varje centimeter och gram skillnad. Har ni försökt att läsa en hel e-bok med en vanlig iPad? Har ni det och även provat samma sak med en Mini så uppskattar ni nog också skillnaden.

Nej jag tror på en 3,5" iPhone Mini för oss som vill kunna ha den i jeansfickan och tycker inte att det är så konstigt. När hela marknaden kryllar av 5-7" mobiler som är i samma storlek som de allra första mobilerna som kom så tror jag att Apple gör helt rätt i att ta fram ett mindre alternativ. Om nu så blir fallet.

Jag säger inte att det med 100% säkerhet kommer att komma en 3,5" iPhone Mini men jag säger att om den kommer så kommer den att sälja minst lika bra som iPad Mini gjorde.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-08 09:01
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag säger inte att det med 100% säkerhet kommer att komma en 3,5" iPhone Mini men jag säger att om den kommer så kommer den att sälja minst lika bra som iPad Mini gjorde.

Den existerar redan.

Den heter iPhone 4/4S.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Hade det kommit en billigare iPhone med samma utseende som iPhone 5 hade iPhone5 försäljningen sjunkit, antar jag!

Apple är inte rädda för att ta den smällen om de tycker det är värt det, se bara på iPad mini som tagit mycket försäljning från vanliga iPad och faktiskt påverkat Apples resultat negativt eftersom iPad mini har (för Apple) ovanligt låga marginaler. Men iPad mini är rätt väg att gå för att det är en bra produkt och för att det på lite längre sikt (troligen) är lönsamt.

Jag säger inte att det automatiskt betyder en billigare iPhone, bara att "kannibalisering" inte hindrar Apple.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple är inte rädda för att ta den smällen om de tycker det är värt det, se bara på iPad mini som tagit mycket försäljning från vanliga iPad och faktiskt påverkat Apples resultat negativt eftersom iPad mini har (för Apple) ovanligt låga marginaler. Men iPad mini är rätt väg att gå för att det är en bra produkt och för att det på lite längre sikt (troligen) är lönsamt.

Jag säger inte att det automatiskt betyder en billigare iPhone, bara att "kannibalisering" inte hindrar Apple.

Många köper iPhone5 för att det är iPhone5, prestanda spelar inte så stor roll, de vill bara ha iPhone5. Går det att köpa en iPhone5 utan prestanda att tala om så köper säkert fler den billiga än den dyra.

Jag håller med om att iPad mini var en bra idé, samtidigt säljer iPad 2 fortfarande endel, kostar lika mycket som iPad mini (+-300kr)

Däremot så ser jag ingen anledning till varför Apple skulle utveckla en ny budget mobil, speciellt inte när det redan finns på marknaden, iPhone 4 och 4s.

Jag tror inte det finns någon ekonomisk lönsamhet i att utveckla en ny budget mobil, vill du ha en billig iPhone köp en föregångare.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag håller med om att iPad mini var en bra idé, samtidigt säljer iPad 2 fortfarande endel, kostar lika mycket som iPad mini (+-300kr)

Däremot så ser jag ingen anledning till varför Apple skulle utveckla en ny budget mobil, speciellt inte när det redan finns på marknaden, iPhone 4 och 4s.

Jag tror inte det finns någon ekonomisk lönsamhet i att utveckla en ny budget mobil, vill du ha en billig iPhone köp en föregångare.

Som sagt, jag argumenterade inte för en billigare iPhone i detta fall, utan bara att Apple inte är rädda för att sno marknadsandelar från sig själv och ta en ekonomisk smäll vilket de gjort med iPad mini.

Men med det sagt så finns det allt starkare rykten som pekar på att Apple faktiskt tar fram en billigare iPhone som inte bara är en föregående modell. Det finns rykten som är falska och det finns rykten som är sanna men ändå inte blir verklighet. Men det finns även en gräns där ryktena faktiskt är det mest troliga scenariot. När jag började rapportera om iPad mini här på 99mac förra året så var jag rätt säker på att det fanns eld bakom den röken, men det var många som tvivlade då.

Ursprungligen av Adrian B:

Som sagt, jag argumenterade inte för en billigare iPhone i detta fall, utan bara att Apple inte är rädda för att sno marknadsandelar från sig själv och ta en ekonomisk smäll vilket de gjort med iPad mini.

Det är ju det som är den stora frågan

En ny slimmad variant såklart :)

Ursprungligen av zinned:

Den existerar redan.

Den heter iPhone 4/4S.

Ha ha , jag menar en ny slimmad variant såklart. Du vet utveckling. Som med iPod. Det finns mycket "dö yta" att slipa bort på en 4:a/4S och någon millimeter på tjockleken.

Men vi får se.

1
Bevaka tråden