Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tysta återkommande telefonsäljare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går inte att stoppa telefonsäljare helt, men det finns metoder för att tysta de mest störande genom färdiga listor från appar och tyst ringsignal.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 17:49

Tack för den tysta ringsignalen. Jag har sen tidigare en kontakt där jag lagt in alla försäljare som ringer/ringt. Nu slipper jag även ljudsignalen

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-10 21:13

Installerade gratisappen Varningsinfo som gör samma sak som de beskrivna!

https://itunes.apple.com/se/app/varningsinfo-...

Jag önskade att Apple kunde skapa en "black list", där användaren kan blockera oönskade samtal – inte bara telefonsäljare utan även jobbiga personer. Numren i svarta listan genererar inga ringningar eller vibrationer. Även en genväg till att lägga numret till svara listan direkt efter samtal.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag önskade att Apple kunde skapa en "black list", där användaren kan blockera oönskade samtal – inte bara telefonsäljare utan även jobbiga personer. Numren i svarta listan genererar inga ringningar eller vibrationer. Även en genväg till att lägga numret till svara listan direkt efter samtal.

Medhåll. Ett sätt att blockera SMS/MMS från nummer som inte är godkända vore trevligt också.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag önskade att Apple kunde skapa en "black list", där användaren kan blockera oönskade samtal – inte bara telefonsäljare utan även jobbiga personer. Numren i svarta listan genererar inga ringningar eller vibrationer. Även en genväg till att lägga numret till svara listan direkt efter samtal.

Ja, hela den här grejen med tyst ringsignal är ju ett stort hack egentligen. Vi är inne på version 6 av iOS och fortfarande kan man inte bara välja "ingen ringsignal", trots att det går att välja "ingen vibrering". Men men, tyst ringsignal är den bästa lösning under dagens förutsättningar.

Jag hoppas förövrigt på att iOS 7 har ett API för att komma åt inkommande samtal så att Truecaller, Vemringde, Hitta.se eller vilken tjänst man nu gillar ska få tillgång och kunna slå upp numret i realtid. Det finns förstås en integritetsfråga här, så det bör förstås vara spärrat som förval.

Värt att notera att Microsoft inte heller tillåter tillgång till inkommande samtal i sitt OS. Så det är inte bara Apple i detta fall. Antar att det finns goda skäl att inte tillåta det, men jag skulle ändå vilja ha möjligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 06:45
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hoppas förövrigt på att iOS 7 har ett API för att komma åt inkommande samtal så att Truecaller, Vemringde, Hitta.se eller vilken tjänst man nu gillar ska få tillgång och kunna slå upp numret i realtid. Det finns förstås en integritetsfråga här, så det bör förstås vara spärrat som förval.

Det här önskar jag också, Apple borde tillåta detta genom att som du skriver det är en inställning man själv aktiverar. När det gäller integritetsfrågan så ser jag inte att det skulle vara ett större problem så länge man själv kan välja att inte aktivera tjänsten. Lite trist att det funkar på Android och genom jailbreak i iOS då jag inte ser det som ett alternativ. Men jag hoppas att det kommer även för oss som inte vill köra med jailbreak.

Ursprungligen av Redaktionen:

Det går inte att stoppa telefonsäljare helt, men det finns metoder för att tysta de mest störande genom färdiga listor från appar och tyst ringsignal.

Läs hela artikeln här

Ett annat väldigt enkelt sätt att bli av med telefonsäljare är att helt enkelt registrera ditt nummer som hemligt hos din operatör. Då kommer det inte att finnas i några listor, och du slipper därmed bli uppringd.
Nackdelen är ju då givetvis att ditt nummer inte heller går att få tag i för de som du vill ska kunna hitta det via t.ex. eniro & hitta.
I mitt fall är det dock en bonus då mitt privata nummer inte kan hittas av kollegor / kunder som inte har något emot att ringa till mig trots att de vet att jag har semester... De som jag vill ska kunna kontakta mig på mitt privata nummer har jag delat ut numret till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 09:17
Ursprungligen av HåkanE:

Ett annat väldigt enkelt sätt att bli av med telefonsäljare är att helt enkelt registrera ditt nummer som hemligt hos din operatör. Då kommer det inte att finnas i några listor, och du slipper därmed bli uppringd.
Nackdelen är ju då givetvis att ditt nummer inte heller går att få tag i för de som du vill ska kunna hitta det via t.ex. eniro & hitta.
I mitt fall är det dock en bonus då mitt privata nummer inte kan hittas av kollegor / kunder som inte har något emot att ringa till mig trots att de vet att jag har semester... De som jag vill ska kunna kontakta mig på mitt privata nummer har jag delat ut numret till.

Men då syns det inte heller hos dem jag ringer till att det är jag som ringer precis som jag gillar att se när t.ex. någon i familjen eller bland mina vänner ringer mig.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-04-11 09:19
Ursprungligen av stile:

Men då syns det inte heller hos dem jag ringer till att det är jag som ringer precis som jag gillar att se när t.ex. någon i familjen eller bland mina vänner ringer mig.

Det går att få nummervisning även om det är hemligt/skyddat. Så har jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-11 09:27
Ursprungligen av Mija:

Det går att få nummervisning även om det är hemligt/skyddat. Så har jag det.

Ok, det låter bra. Kom på att jag har tagit bort mitt nummer från hitta.se och eniro.se, det kan man göra via deras webbplatser. Dock har jag inte gjort det hemligt ifall någon skulle ringa nummerupplysningen. Får bli nästa steg kanske.

Ursprungligen av HåkanE:

Ett annat väldigt enkelt sätt att bli av med telefonsäljare är att helt enkelt registrera ditt nummer som hemligt hos din operatör. Då kommer det inte att finnas i några listor, och du slipper därmed bli uppringd.
Nackdelen är ju då givetvis att ditt nummer inte heller går att få tag i för de som du vill ska kunna hitta det via t.ex. eniro & hitta.
I mitt fall är det dock en bonus då mitt privata nummer inte kan hittas av kollegor / kunder som inte har något emot att ringa till mig trots att de vet att jag har semester... De som jag vill ska kunna kontakta mig på mitt privata nummer har jag delat ut numret till.

Ah, ja det kan ju faktiskt vara ett alternativ men med de nackdelar du tar upp. Sitter jag vid en dator och ett nytt nummer ringer som jag inte sett förut brukar jag snabbt slå upp det på hitta.se och finns det inte där antar jag att det är en säljare. För min del, som egenföretagare, har jag dock inget val, mitt nummer behöver gå att hittas.

(Sidospår: En annan sak jag tänkt på allt mer är att vi nog inte längre borde ha våra postadresser som publik information, generellt sett. I en allt mer exponerad värld är hemadressen något värt att bevara som privat och vi går oftast att nå via telefonsamtal, sms och epost. Vi skickar allt färre privata brev och annat som kräver att vi vet en postadress. Ska man hälsa på något brukar man vanligtvis ha kontakt innan och då kan man få postadressen den vägen. Jag gillar öppenhet generellt men i detta fall tror jag att det är värt en funderare.)

Ursprungligen av HåkanE:

Ett annat väldigt enkelt sätt att bli av med telefonsäljare är att helt enkelt registrera ditt nummer som hemligt hos din operatör. Då kommer det inte att finnas i några listor, och du slipper därmed bli uppringd.
Nackdelen är ju då givetvis att ditt nummer inte heller går att få tag i för de som du vill ska kunna hitta det via t.ex. eniro & hitta.
I mitt fall är det dock en bonus då mitt privata nummer inte kan hittas av kollegor / kunder som inte har något emot att ringa till mig trots att de vet att jag har semester... De som jag vill ska kunna kontakta mig på mitt privata nummer har jag delat ut numret till.

Jag läste om att de vissa av dem använder en slumpgenerator och då spelar det ingen roll om numret är hemligt… jag har hemligt nummer och ändå ringer de mig… suck…

Slumpgenerator kan vara kopplat till NIX registret, så att finns numret där, så slumpas ett nytt nummer automatiskt fram istället för att ringa det numret.

1
Bevaka tråden