Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycksak till konformad hink.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fredag och hjärnsläpp.
Har en hink med bottendiameter 117 mm och toppdiameter på 135 mm. På detta skall det ligga en trycksak med höjden 110 mm och gå runt om. Hur "mallar" jag upp den i illustrator? Tusan jag är ingen matimatiker. Behöver verkligen snabb hjälp med tips och råd i detta ärende=/ Belöning av en kollektiv skål kan utlovas till den som hjälper mig;)

• Medlem
  • Växjö
  • 2013-04-12 13:51

Omkrets = diameter x pi

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-12 13:58

Botten 367,5 mm
Toppen 424,1 mm

Ursprungligen av Kottemannen:

Fredag och hjärnsläpp.
Har en hink med bottendiameter 117 mm och toppdiameter på 135 mm. På detta skall det ligga en trycksak med höjden 110 mm och gå runt om. Hur "mallar" jag upp den i illustrator? Tusan jag är ingen matimatiker. Behöver verkligen snabb hjälp med tips och råd i detta ärende=/ Belöning av en kollektiv skål kan utlovas till den som hjälper mig;)

Hur lång är hinkens sida? Ej hinkens höjd!

Ursprungligen av kenjon:

Botten 367,5 mm
Toppen 424,1 mm

Tack pojkar, ni är kanon men jag var nog otydlig;) omkretsen fick jag fram själv (om än med nöd och näppe) men själva formen på mallen det är där jag inte får ihop det. Det måste ju bli så att bottenlinjen och topplinjen skall böjas, eller?

Ursprungligen av Saffran:

Hur lång är hinkens sida? Ej hinkens höjd!

Hinkens sida, förstår nog inte

• Medlem
  • 2013-04-12 14:26

Om hinken inte är cylindrisk kan man se hinkens "vägg" som en diagonal när man ser dess siluett. Hur lång är den diagonalen? Inte "hur högt över golvet befinner sig hinkens överkant".

Om hinken är 110mm hög (mätt lodrätt från toppen, inte längs sidan) och vi använder skillnaden i radie mellan hinkens topp och botten ((135-117)/2 = 9) som bas för en rätvinklig triangel så är hypotenusan, eller hinkens lutande sida, sqrt(9^2 + 110^2) = 110.37mm.

Ursprungligen av Baron:

Om hinken inte är cylindrisk kan man se hinkens "vägg" som en diagonal när man ser dess siluett. Hur lång är den diagonalen? Inte "hur högt över golvet befinner sig hinkens överkant".

Har tyvärr inte hinken till förfogande, detta var dom uppgifter jag fick, och iof begärde;)

Har tyvärr inte hinken till förfogande, detta var dom uppgifter jag fick, och iof begärde;)

Hinken är en sk stympad kon. Det gäller att ta reda på avståndet till konens avskurna topp. Detta avstånd blir sedan centrum till hinkens utbredning. Du skall sedan rita fyra bågar från detta centrum, hinkens ovankant, hinkens underkant, etikettens ovankant och etikettens underkant.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-12 15:16
Ursprungligen av Luftvargen:

Om hinken är 110mm hög (mätt lodrätt från toppen, inte längs sidan) och vi använder skillnaden i radie mellan hinkens topp och botten ((135-117)/2 = 9) som bas för en rätvinklig triangel så är hypotenusan, eller hinkens lutande sida, sqrt(9^2 + 110^2) = 110.37mm.

Tack, men hur har detta hjälpt mig?

Tack, men hur har detta hjälpt mig?

Du måste ta reda på hinkens höjd eller sidans höjd annars går det inte att räkna ut den ostympade konens höjd!

Ursprungligen av Saffran:

Du måste ta reda på hinkens höjd eller sidans höjd annars går det inte att räkna ut den ostympade konens höjd!

Tack, jag förstod det med hjälp avlänken från Frazze. Tack för all hjälp ni givit mig e denna fråga. Vill hämed utbringa en rejäl kollektiv fredagsskål. Hipp hipp....

1
Bevaka tråden