Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone kraschar konstant

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 02:58

Har inte installerat några nya tweaks eller dylikt men ikväll helt sonika så kraschar min iPhone/springboard konstant. Har testat att avaktivera några tweaks men utan framgång.

Vad kan detta bero på och hur kan jag åtgärda det? Jailbreaka om enheten?

• Medlem
  • 2013-04-20 10:00

Börja med att fabriksåterställa iPhonen och se om det hjälper.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 10:25
Ursprungligen av MP:

Börja med att fabriksåterställa iPhonen och se om det hjälper.

Tänkte det skulle gå att felsöka och ta det som sista utväg, pilligt med att installera om alla källor och tweaks. Förstår om man installerar något nytt som orsaker kraschen men när den helt plötsligt började bete sig så blir jag konfunderad.

• Medlem
  • 2013-04-20 11:15

Om du har gjort backup via iCloud så skall du inte behöva installera om appar och ställa in konton igen. Det är bara att välja att återställa iPhnen till befintlig iCloudkopia.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 11:23
Ursprungligen av MP:

Om du har gjort backup via iCloud så skall du inte behöva installera om appar och ställa in konton igen. Det är bara att välja att återställa iPhnen till befintlig iCloudkopia.

Nej jag tänkte på jailbreak-tweaksen och källorna där, det som är pilligt att installera om. Tänkte om nån här kanske var high på att tyda en crash rapport och kunde lokalisera problemet?

Ursprungligen av CEk:

Nej jag tänkte på jailbreak-tweaksen och källorna där, det som är pilligt att installera om. Tänkte om nån här kanske var high på att tyda en crash rapport och kunde lokalisera problemet?

Du kan starta om med volym+ knappen intryckt. Då laddas inte tweaks. Gå in i Cydia och avinstallera de tweaks som du kan leva utan. Du får prova dig fram tills du hittar det som orsakar crashen. Du måste starta om normalt för att tweaks ska laddas igen. Det räcker inte med att starta om Springboard. Det är troligtvis någon uppdatering av de tweaks du har som har ställt till det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 12:56
Ursprungligen av matssoderstrom:

Du kan starta om med volym+ knappen intryckt. Då laddas inte tweaks. Gå in i Cydia och avinstallera de tweaks som du kan leva utan. Du får prova dig fram tills du hittar det som orsakar crashen. Du måste starta om normalt för att tweaks ska laddas igen. Det räcker inte med att starta om Springboard. Det är troligtvis någon uppdatering av de tweaks du har som har ställt till det.

Den beter sig väldigt märkligt nu. Jailbreaken fungerar nu, Cydia finns men däremot saknas alla Cydia-inställningar inne i Inställning-appen. Har åtminstone ett tweak som fungerar men t.ex SBSettings saknas trots att det är installerat.

Ursprungligen av CEk:

Den beter sig väldigt märkligt nu. Jailbreaken fungerar nu, Cydia finns men däremot saknas alla Cydia-inställningar inne i Inställning-appen. Har åtminstone ett tweak som fungerar men t.ex SBSettings saknas trots att det är installerat.

Om du startar om normalt så är du tillbaka i ditt tidigare läge. Om cydia-instäningarna inte syns beror det på att de tweaksen inte laddades vid uppstart vilket är meningen. Läs mera på denna länk: http://thebigboss.org/ios6-jailbreak-safety-a...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 18:28

OK, gav mig på återställning. Dock kan jag ju inte återställa i iTunes utan att uppdatera telefonen så jag valde återställningsalternativet inifrån Inställningar. Det står ett hjul och har snurrat nu i säkert 10 min, nån som vet hur lång tid en sådan återställning tar?

Kan ta sjukt lång tid (timmar, flera timmar), koppla in sladden och vänta.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 18:35
Ursprungligen av keptang:

Kan ta sjukt lång tid (timmar, flera timmar), koppla in sladden och vänta.

Damn it, var ju inte bästa tidpunkten att göra det heller. Det är väl enda sättet för mig att bli av med jailbreaket utan att uppdatera till 6.1.3 väl?

Du kunde ha kört uteslutningsmetoden, ta bort saker en efter en från Cydia.
Fast det är för sent nu.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 18:42

Du kunde ha kört uteslutningsmetoden, ta bort saker en efter en från Cydia.
Fast det är för sent nu.

Jag försökte det inatt men det hjälpte inte så tänkte blåsa rent den och jailbreaka om istället. Har för mig att man kunnat återställa utan att uppdatera i iTunes förut? Frågan är, har Apple slutat signa 6.1.2 så jag inte kan ta hem den .ipsw-filen och installera ifrån? Och frågan är, kan jag avbryta återställningen som ligger och tuggar nu?

1. Vet inte, men IPSW-filen går alltid att ladda hem ändå, bara att googla efter den.
2. Låter inte som någon bra idé att avbryta.

Jag har dock avbrutit en sådan återställning (efter den stått och tuggat i 4 timmar och jag tröttnade på att vänta) och hade inga problem efter det, telefonen var återställd.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 18:58

1. Vet inte, men IPSW-filen går alltid att ladda hem ändå, bara att googla efter den.
2. Låter inte som någon bra idé att avbryta.

Jag har dock avbrutit en sådan återställning (efter den stått och tuggat i 4 timmar och jag tröttnade på att vänta) och hade inga problem efter det, telefonen var återställd.

Ja, den har jag redan. Frågan är om den fungerar att återställa från? Alltså, den har stått i 30 minuter nu kanske. Hade verkligen behövt telefonen ikväll, trodde det skulle gå betydligt fortare. Men frågan är om man våga avbryta alltså. :/

Jag har lekt med iPhone sen 2007 (den första) och gjort allt möjigt och omöjligt, har aldrig behövt göra ett dörrstopp av en.

Man eller mus?

Vad jag läst kan du inte återställa 6.1.2 via iTunes på iPhone 5.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-20 19:15

Jag har lekt med iPhone sen 2007 (den första) och gjort allt möjigt och omöjligt, har aldrig behövt göra ett dörrstopp av en.

Man eller mus?

Vad jag läst kan du inte återställa 6.1.2 via iTunes på iPhone 5.

OK, jag läste att kör man jailbreakat så ska man absolut INTE återställa genom telefonen. Så jag körde man och satsade på en home+power. Telefonen startade om och jag kom in som vanligt i den utan att den var återställd. Jag har alltså hamnat i ett halv-jailbreakat läge. Några av tweaksen fungerar, men exempelvis SBSettings kommer inte fram hur jag än gör. Testat ta bort, ominstallerat osv men det syns ändå inte trots att Cydia visar att det är installerat. Sen har jag ett annat tweak (Barrel) som fungerar men inte finns med som installerat i Cydia. Mycket märkligt! Hur i all sin dar ska jag lösa det för att ominstallera jailbreaket?

Går det att jailbreaka igen möjligen?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-21 09:29

Går det att jailbreaka igen möjligen?

Ovanpå det befintliga jailbreaket? Tror jag testade det igår natt, frågan är om det är det som ställt till det. Det löste ju kraschproblemet i alla fall men nu är den nu som bekant konstig.

Avinstallera Cydia? Och sen jailbreaka igen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-21 12:05

Avinstallera Cydia? Och sen jailbreaka igen.

Frågan är om det hjälper. Tweaksen verkar ju ligga installerade men inte synas i Cydia - och tvärtom på vissa. Om man bara ominstallerar Cydia känns det nästan som om paketen borde ligga kvar?

Tänkte du skulle ta bort Cydia och allt som tas bort iom det. Sen göra en ny jailbreak, in med Cydia osv..

Du har ju inte så många val just nu, förutom att återställa till 6.1.3..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-21 12:16

Tänkte du skulle ta bort Cydia och allt som tas bort iom det. Sen göra en ny jailbreak, in med Cydia osv..

Du har ju inte så många val just nu, förutom att återställa till 6.1.3..

Nej, den fungerar och kraschar inte och många tweaks fungerar men många inte så frågan är om man ska låta det vara. Såg att man kan ladda hem nåt script där du kan rensa Cydias cache bl.a och avinstallera alla tweaks på en gång. Undrar om det hjälper eller om det kan ställa till det mer.

Försök få bort det och sen in med det igen, värt att testa tycker jag.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-21 12:53

Försök få bort det och sen in med det igen, värt att testa tycker jag.

Jäkligt surt om det går åt helvete bara och jag blir tvungen att köra 6.1.3 eftersom det, enligt efterforskningar, inte går att återställa den till 6.1.2 igen.

Ursprungligen av CEk:

Jäkligt surt om det går åt helvete bara och jag blir tvungen att köra 6.1.3 eftersom det, enligt efterforskningar, inte går att återställa den till 6.1.2 igen.

Yep, stämmer..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-04-24 23:31

Då var det "löst". Avinstallerade "Mobile substrate" vilket rensade alla tweaks. Efter telefonen bootat om föreslogs det att man skulle göra en hård omstart och sen installera "Mobile substrate" igen och lägga till tweaksen eftersom. Verkar fungera, dock har jag nu i Inställningar vissa Cydia-tweaks liggandes fastän de inte finns installerade i Cydia, men det kan jag leva med. SBSettings fungerar som det ska, vilket var en stor orsak till att jag ville lösa det.

1
Bevaka tråden