Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synology ♥ AppleTV

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-12 15:44
Ursprungligen av The Real Viking:

Bl.a. att strömma video direkt från min NAS till min ATV 3 utan någon dator inblandad dvs Homesharing. Vad jag vet klarar ingen NAS detta idag. Man måste gå via en Mac som har iTunes. Visst finns det Plex lösningar och liknande, men på ATV måste man jailbreaka, vilket jag inte vill, och dessutom går det inte idag att jailbreaka en ATV 3.

Ja, det hade varit fint.

Samtidigt, man har ju alltid sin Mac igång så någon större skillnad är det ju inte.

Ursprungligen av zinned:

Ja, det hade varit fint.

Samtidigt, man har ju alltid sin Mac igång så någon större skillnad är det ju inte.

Nej, det har "man" inte, du kanske har det. Men jag har det defintivt inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-12 18:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, det har "man" inte, du kanske har det. Men jag har det defintivt inte.

Ok, vissa har ett "annorlunda" användande

Enligt Synology så ska det fungera fint att köra MKV filmer i 1080P via AirPlay till en Apple TV 3.
Tycker det enligt den här tråden ser ut att vara lite olika svar på den frågan.

Så min fråga är, fungerar det som Synology säger eller gör det i praktiken inte det?
Jag har inget krav på DD eller DTS.

Det beror väl på vilken Synology NAS du har.

Olika prestanda på dem

Ursprungligen av Borttaget:

Det beror väl på vilken Synology NAS du har.

Olika prestanda på dem

Den jag funderade på är en DS212j. Är den för dålig?

Senast redigerat 2018-07-23 09:12
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-22 21:19
Ursprungligen av esteen:

Den jag funderade på är en DS212j. Är den för dålig?

Det är den billigaste så vad tror du?

Ursprungligen av lappen71:

Det är den billigaste så vad tror du?

Ja, vad tror jag! Varför tror Du jag frågar?
Det må vara den billigaste men bara för att den är billigast behöver det väl inte betyda att den inte skulle klara av det eller!?

Måste säga att det var det dummaste svar jag fått på något forum!

Så om någon annan har ett vettigt svar på frågan så får ni gärna svara...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-22 21:41
Ursprungligen av esteen:

Ja, vad tror jag! Varför tror Du jag frågar?
Det må vara den billigaste men bara för att den är billigast behöver det väl inte betyda att den inte skulle klara av det eller!?

Måste säga att det var det dummaste svar jag fått på något forum!

Så om någon annan har ett vettigt svar på frågan så får ni gärna svara...

Du fick ett vettigt svar för uttrycket du får vad du betalar för är verkligen sant.
Om du själv forskade lite skulle du se att det är skillnad i prestanda mellan dom olika modellerna Synology har.
Och är det något en NAS behöver så är det kraft om den ska klara av att utföra dom saker den kan.
Jag har en DS413j och har jag flera processer igång så märker man av att den får arbeta en del och speciellt om jag virusscannar då storknar den verkligen.

Ursprungligen av lappen71:

Du fick ett vettigt svar för uttrycket du får vad du betalar för är verkligen sant.
Om du själv forskade lite skulle du se att det är skillnad i prestanda mellan dom olika modellerna Synology har.
Och är det något en NAS behöver så är det kraft om den ska klara av att utföra dom saker den kan.
Jag har en DS413j och har jag flera processer igång så märker man av att den får arbeta en del och speciellt om jag virusscannar då storknar den verkligen.

Att det är olika prestanda har jag sett när jag jämfört men jag har inte hittat något klart svar på om den klarar av att streama till ATV utan problem.

Klarar den det, utan att en massa andra processer köra, så köper jag den.

Men krävs det en större så får jag fundera på det...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-22 22:11
Ursprungligen av esteen:

Att det är olika prestanda har jag sett när jag jämfört men jag har inte hittat något klart svar på om den klarar av att streama till ATV utan problem.

Klarar den det, utan att en massa andra processer köra, så köper jag den.

Men krävs det en större så får jag fundera på det...

Om du går in och läser på detta forum så kommer du se att det är ingen dans på rosor och att det fungerar lite si så där för många.
http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f...

Så att använda det som en primär funktion för filmvisning skulle inte jag göra alla fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 15:22
Ursprungligen av esteen:

Att det är olika prestanda har jag sett när jag jämfört men jag har inte hittat något klart svar på om den klarar av att streama till ATV utan problem.

Klarar den det, utan att en massa andra processer köra, så köper jag den.

Men krävs det en större så får jag fundera på det...

Det är inte lt lätt att svara på. Vilken upplösning har filmen, hur stor bittrate tänker du köra? Det är stooooor skillnad på en avi-film med VGAupplösning och en 50 GB Blueray-film…
Sedan är det inte bara själva streamandet, behöver NASen konvertera filmen on-the-fly?

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte lt lätt att svara på. Vilken upplösning har filmen, hur stor bittrate tänker du köra? Det är stooooor skillnad på en avi-film med VGAupplösning och en 50 GB Blueray-film…
Sedan är det inte bara själva streamandet, behöver NASen konvertera filmen on-the-fly?

Det är oftast upp till 3-4 GB stora MKV filer (Ibland upp till 8GB) som jag vill konvertera on-the-fly nu när Synology klarar Airplay med deras nya DS Video app till iPhone.

Fungerar det bättre om man konverterar filerna till mp4?

Det bästa vore ju dock om man hade en ATV2 (JB och köra XBMC) men nu sitter jag med en ATV3 och vill på något sätt kunna streama filmerna till min ATV utan att datorn är på. (Vi är inte helt överens hemma om att ha datorn på dygnet runt )

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 16:13

Ska du ha bäst prestanda är det bättre att konvertera filmerna i förväg, och inte on-the-fly.
Jag har en ATV2 om du vill byta.

Ursprungligen av kenjon:

Ska du ha bäst prestanda är det bättre att konvertera filmerna i förväg, och inte on-the-fly.
Jag har en ATV2 om du vill byta.

Eller lägga pengarna som behövs på en NAS som klarar det.
Alternativt som jag kör, Synology DS1812+Mac mini+Plex.

Men det kostar ett par slantar.

Som generellt svar när man försöker använda ATV till vad den inte är till för- köp en "riktig" media streamer istället. Lossless DTS och Blu-ray kvalitet för nästan samma peng.
Till exempel Dune eller Mede8er.

Ursprungligen av Mactastic:

Som generellt svar när man försöker använda ATV till vad den inte är till för- köp en "riktig" media streamer istället. Lossless DTS och Blu-ray kvalitet för nästan samma peng.
Till exempel Dune eller Mede8er.

Nu hör ju eg. inte det här till tråden, men ditt "generella" svar lät riktigt intressant.
Vi kör med en gammal ATV gen.1 (Jb) och eftersom vi redan kör uteslutande med Xbmc har jag länge funderat på att byta mot en "riktig" media spelare istället. Ska titta mer på dessa.

Ursprungligen av ghaster:

Nu hör ju eg. inte det här till tråden, men ditt "generella" svar lät riktigt intressant.
Vi kör med en gammal ATV gen.1 (Jb) och eftersom vi redan kör uteslutande med Xbmc har jag länge funderat på att byta mot en "riktig" media spelare istället. Ska titta mer på dessa.

Imo är ATV riktigt kompetent, dock endast ATV2 om den är jailbreakad och kör XBMC, samt att man inte värdesätter 1080p. Nöjer man sig med det så finns det inte mkt som slår den för samma peng.

Ursprungligen av ghaster:

Nu hör ju eg. inte det här till tråden, men ditt "generella" svar lät riktigt intressant.
Vi kör med en gammal ATV gen.1 (Jb) och eftersom vi redan kör uteslutande med Xbmc har jag länge funderat på att byta mot en "riktig" media spelare istället. Ska titta mer på dessa.

Jag kör dubbelt- en ATV3 där all musik, Netflix och hyrfilm rullar och en Mede8er x1000 där alla mina "riktiga" filmer körs. Skillnaden i kvalitet är riktigt stor (både i bild och ljud). För casual-konsumenten med en upp till 46" utan bra ljudanläggning tycker jag en ATV fungerar ok. Men har du projekter och ok ljudsystem så är 1080p och lossless-ljud ett måste.

Men köp inte en Mede8er utan att läsa en massa review- det är ett WIP som har sina egenheter. Men så fort man tryckt på play så är den perfekt och spelar allt man kastar på den.

ja, det är väl en "riktig" mediaspelare som gäller.
Men nu har jag en ATV3 så jag får väl sitta och hoppas på ett JB och klara mig med AirVideo m.m tills det kommer. (Om det kommer)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-04-24 11:21
Ursprungligen av The Real Viking:

En annan dröm jag har är en Apple NAS, med Quad Core ARM och plats för 6 hd/SSD. Man skall kunna ladda ner mjukvara (både betal och gratis) till den via AppStore, t.ex. Asterisk eller liknande och ha stöd för TimeMachine och Homesharing (så att den kan strömma musik & video till OS X eller iOS produkter). Två mini expansionsportar, där man kan installera 3 partens kort, t.ex. fibre channel kort eller VoIP Gateway (t.ex. från Digium).

Kanske en orealistisk dröm…

Inte allt orealistiskt har också haft drömmen ett tag. En enkel Apple Home server. Sen skulle jag vilja ha en enkel överföring med Hemmadelningen i iTunes, typ om jag rippar en CD på en dator så skulle jag vilja föra över den till nästa iTunes utan att behöva mappa upp och importera filerna i iTunes på destinationsdatorn.

Bevaka tråden