Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay fungerar inte riktigt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en early 2011 MacBook Pro 13" med 10.8.3.

Jag får inte upp airplay symbolen i menyraden och tittar jag i bildskärmsinställningar så säger den att ingen airplayenhet kan hittas.
Detta trots att det finns en AppleTv som jag streamar till obehindrat från iPad.

Om jag spelar ett litet klipp i iTunes så kan jag därifrån streama även från datorn. Men då är jag ju alltså bunden att spela via iTunes.

Några idéer?

Ursprungligen av MickeMalm:

Har en early 2011 MacBook Pro 13" med 10.8.3.

Jag får inte upp airplay symbolen i menyraden och tittar jag i bildskärmsinställningar så säger den att ingen airplayenhet kan hittas.
Detta trots att det finns en AppleTv som jag streamar till obehindrat från iPad.

Om jag spelar ett litet klipp i iTunes så kan jag därifrån streama även från datorn. Men då är jag ju alltså bunden att spela via iTunes.

Några idéer?

Det är så AirPlay fungerar. Testa AirParrot.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-01 21:47
Ursprungligen av MickeMalm:

Har en early 2011 MacBook Pro 13" med 10.8.3.

Jag får inte upp airplay symbolen i menyraden och tittar jag i bildskärmsinställningar så säger den att ingen airplayenhet kan hittas.
Detta trots att det finns en AppleTv som jag streamar till obehindrat från iPad.

Om jag spelar ett litet klipp i iTunes så kan jag därifrån streama även från datorn. Men då är jag ju alltså bunden att spela via iTunes.

Några idéer?

Har du aktivera "Visa skärmdubleringsalternativ i menyraden när de är tillgängliga" för att ikonen ska synas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-02 00:38

Finns väl ett visst minimikrav på stöd i hårdvaran för att spegla?

Ursprungligen av frazze:

Finns väl ett visst minimikrav på stöd i hårdvaran för att spegla?

Japp, fast TS maskin ska klara av det, http://support.apple.com/kb/ht5404.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-02 08:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är så AirPlay fungerar. Testa AirParrot.

Nej Airplay fungerar inte så. Jag spelade upp film via VLC senast igår.

Ursprungligen av andas:

Nej Airplay fungerar inte så. Jag spelade upp film via VLC senast igår.

Då har väl VLC stöd för AirPlay eller så använde du dig av skärmdelning? Mirroring och Airplay är väl två skilda ting?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-02 19:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då har väl VLC stöd för AirPlay eller så använde du dig av skärmdelning? Mirroring och Airplay är väl två skilda ting?

Det heter så vitt jag vet AirPlay Mirroring. Snarlikt som AirPlay. Dock är generellt native "video AirPlay" från iTunes bättre än Mirroring av hela systemet. Det senare fungerar tämligen kasst av min erfarenhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-02 19:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Det heter så vitt jag vet AirPlay Mirroring. Snarlikt som AirPlay. Dock är generellt native "video AirPlay" från iTunes bättre än Mirroring av hela systemet. Det senare fungerar tämligen kasst av min erfarenhet.

Att göra det från en iPhone/iPad tycker jag fungerar riktigt bra däremot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-02 19:48
Ursprungligen av lappen71:

Att göra det från en iPhone/iPad tycker jag fungerar riktigt bra däremot.

Inte mirror-funktionen generellt av min erfarenhet. Lagg och ryck och du kan inte spegla native 1920x1080. Vidare är det allt för ofta video AirPlay inte fungerar på iOS vilket är sjukt frustrerande.

Har man inte behov av rörlig bild och kan leva med en 4x3 pillarbox är det ganska smidigt däremot.

Till trådskaparen har jag däremot inga tips.

Senast redigerat 2013-05-02 20:06
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-02 19:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte mirror-funktionen generellt.. Lag och ryck och du kan inte spegla native 1920x1080. Vidare är det allt för ofta video AirPlay inte fungerar på iOS vilket är sjukt frustrerande.

Har man inte behov av rörlig bild och kan leva med en 4x3 pillarbox är det ganska smidigt däremot.

Till trådskaparen har jag däremot inga tips.

Som sagt inget jag har upplevt utan vid bildvisning och korta filmsnuttar har det fungerat bra.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-03 10:46

Jag pratade om mirroring precis som tidigare nämts och antog att TS även syftade på det. Jag håller dock med om att funktionen lämnar en del övrigt att önska. Det hänger sig då och då, men framförallt är det inte vidare Mac:igt att starta. För att få ljud att fungera med bild gör jag så här:

1. Gå in i systeminställningar - Ljud och slå på Apple TV ut.
2. Starta VLC
3. Slå på Airplay mirroring.

1
Bevaka tråden