Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bråkande objektiv till Canon EOS 50D

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har alltså en EOS 50D som jag tänkte använda farsans gamla objektiv till.

Objektivet är ett "Sigma zoom 28-200mm 1:3,5-5,6 aspherical IF". Objektivet satt tidigare på en analog EOS och fungerade ypperligt. Det passar rent fysiskt på min kamera men autofokus funkar inte och när jag fokuserar manuellt protesterar kameran och säger att jag måste rengöra kontakterna eller nåt. Men vad jag kan se så är kontaktytorna rena och fina, så det borde inte vara något problem.

Någon som har en idé om vad som är fel? Är det så enkelt att det gamla objektivet inte passar på min kamera?

Jag vet att en del andra äldre EF-objektiv från Sigma lirar dåligt med modernare kamerahus (24/2.8 t ex, som jag saknar från när jag körde Nikon), så det är inte omöjligt att det är likadant med ditt.

Mjukvaran som driver autofokus i Sigmas objektiv till Canon är "reverse engineered". De har alltså ingen officiell licens från Canon för autofokusobjektiv, utan de har programmerat dem själva.

Jag kan tänka mig att det finns ett antal äldre objektiv där kompabiliteten av en eller annan anledning gått förlorad.

Det bästa hade varit om någon här har samma objektiv och de kan säga att det fungerar för dem på en modern Canon...

Det kanske går att uppgradera mjukvaran i objektivet? Prova höra med http://www.tura.se/service-support/service-ga.... Om inte annat så borde de ju veta om det är ett känt kompabilitetsproblem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-07 23:53

det finns ett antal Sigma objektiv med för gammal elektronik i objektiven som inte fungerar med dagens kameror, många går inte att uppdatera tyvärr, men ring Tura och fråga vilket redan är påpekat så får du svaret

Jag gick till en fotoexpert och enligt dom så var objektivet för gammalt. Det verkade inte finnas någon röd tråd eller princip som avslöjar om objektiven fungerar eller inte. Vissa funkar, andra inte... Mitt funkade inte.

Så nu behöver jag tips på ett bra nybörjarobjektiv som fungerar så ofta som möjligt. Förslag?

Ehm, vad menar du med ett nybörjarobjektiv?

Om du vill ha något med liknande brännviddsomfång/ljusstyrka (men med mer vidvinkel än det du har) så har såväl Canon (3990kr), Sigma (3490kr) och Tamron (1590kr) 18-200mm-varianter. Tamrons är så mycket billigare på grund av att det saknar bildstabilisering.

Ursprungligen av irrelogical:

Ehm, vad menar du med ett nybörjarobjektiv?

Haha Ja, det kan man ju undra...

Tänkte väl på en objektiv som lämpar sig för lite allt möjligt. Lagom duktig på det mesta och bra prisklass. Några tips?

1
Bevaka tråden