Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låtar i ITunes hamnar inte i ordning.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 13:46

Hej. Har ett problem. Har lagt in massa musik i ITunes och låtarna hamnar i fel ordning. Tex 7,10,15,1,6 m.m men när ja fjärrstyr ITunes från min IPad så visas låtarna i ordning på min IPad. Så om ja tex trycker på 1.a låten i min IPad så kan det vara typ sista låten i ITunes på datorn. Mycket irriterande.

i min gamla dator med gamla ITunes så hamnade låtarna i ordning.

All musik ligger på en extern hårddisk och dom ligger i ordning i mappen på hårddisken.

Det ja gjort är att ja köpt ny dator och fört över musiken till nya ITunes.

Så någon som vet vad felet är?

Eller går det o ladda ner gamla ITunes som det funkade klockrent med? Eller någon annan mediaspelare som går o styra från IPad?

Tack på förhand. Och en riktig god jul till er alla från mig.

Med vänlig hälsning, Andreas

Har du försökt att klicka på t.ex. "artist" eller "tid" ovanför låtarnas namn i iTunes för att sortera filerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-24 12:31

Lite halv komiskt. Men går man in på låtar så ligger låtarna i rätt ordning. Men går man däremot in så man ser albumet på skärmen eller artist. Då hamnar dom i o ordning..

Dom låg ju i rätt ordning under både låtar, artister och album på gamla Itunes med min gamla mac mini.

/Andreas

Ursprungligen av wilhelmsson:

Har du försökt att klicka på t.ex. "artist" eller "tid" ovanför låtarnas namn i iTunes för att sortera filerna?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-24 11:16

Att musiken ligger i ordning på hårddisken spelar absolut ingen roll för det tar iTunes ingen hänsyns till.
Det som är viktigt är att musiken är rätt taggat och som wilhelmsson säger du kanske har tryckt så sorteringen inte blir rätt.

Bästa programmet för att tagga musiken rätt är tråkigt nog ett Windows program som heter Tag And Rename.

Ursprungligen av lappen71:

Att musiken ligger i ordning på hårddisken spelar absolut ingen roll för det tar iTunes ingen hänsyns till.
Det som är viktigt är att musiken är rätt taggat och som wilhelmsson säger du kanske har tryckt så sorteringen inte blir rätt.

Bästa programmet för att tagga musiken rätt är tråkigt nog ett Windows program som heter Tag And Rename.

Sanslöst bra program det faktiskt, har kört det i över 10 år.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-05-11 18:26

Samma problem som T-Röd

Ursprungligen av T-röd:

Hej. Har ett problem. Har lagt in massa musik i ITunes och låtarna hamnar i fel ordning. Tex 7,10,15,1,6 m.m men när ja fjärrstyr ITunes från min IPad så visas låtarna i ordning på min IPad. Så om ja tex trycker på 1.a låten i min IPad så kan det vara typ sista låten i ITunes på datorn. Mycket irriterande.

i min gamla dator med gamla ITunes så hamnade låtarna i ordning.

All musik ligger på en extern hårddisk och dom ligger i ordning i mappen på hårddisken.

Det ja gjort är att ja köpt ny dator och fört över musiken till nya ITunes.

Så någon som vet vad felet är?

Eller går det o ladda ner gamla ITunes som det funkade klockrent med? Eller någon annan mediaspelare som går o styra från IPad?

Tack på förhand. Och en riktig god jul till er alla från mig.

Med vänlig hälsning, Andreas

Jag har samma problem som T-Röd beskrev i december förra året. Det gäller iTunes 11, som visar låtarna i slumpvis orning för skivor som inte lästs in med iTunes (verkar det som). För skivor där låtarna visas i rätt ordning är det inga problem att hämta ner låtnamnen igen från Grace Notes... men för vissa plattor, där låtarna visas i fel ordning säger programmet att det inte kan hämta låtnamnen för CD som inte lästs in via iTunes... Dessutom skrivs albumlistorna också ut med felaktig låtordning för dessa plattor. Rör kanske 10-15 procent av mina plattor... så det handlar inte om nån "felinställning" eller att jag tryckt på nån knapp... i album och artistvyerna finns ju inte heller nåt sätt att sortera om låtar osv i iTunes 11... skumt. Nån som har en lösning? //sonmod

1
Bevaka tråden