Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering, vilket program ska jag välja

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ganska ny på Mac. Har precis fått en MacBook Air som jag ska ha i jobbet. Min tanke är att skapa instruktionsfilmer till mina elever då jag arbetar som slöjdlärare. Filmerna ska vara filmade på mig när jag genomför olika moment och jag vill kunna infoga text på ett enkelt sätt och som blir lätt överskådligt för mina elever att titta på.

Tanken är att dessa filmer ska kunna plockas upp i de fyra "Paddor" som jag har i slöjdsalen.

Vidare har jag en tanke på att eleverna ska kunna "bläddra" igenom olika instruktioner och arbetsbeskrivningar i program som Book-Creator. Eller finns det bättre program som gör det proffsigare och bättre. Tanken är att de ska kunna "bläddra" från sida till sida...

Om jag har filmer som är filmade med en kamera som sparar direkt på en DVD. Finns det något bra program som kan omvandla DVD-filen till något annat format som jag kan "peta" in i något videoredigerings program?

Filmerna jag ska skapa och bilderna jag ska ta kommer jag att göra med MacBook eller med en iPad.

iMovie och iBooks Author är väl de två program som känns naturligast.

iMovie kommer med din MacBook Air och iBooks Author är gratis att ladda ner från Mac App store. iBooks Author är gjort för iPad och du kan skapa interaktiva böcker som innehåller animeringar, interaktiva filmer, vanliga filmer, "powerpoint" presentationer (heter Keynote på Mac), testfrågor i slutet av ett kapitel och annat skoj. Perfekt för lärare/skolan. Det är även så att om du jobbar i iBooks Author och har en iPad inkopplad till datorn, så kan du se boken på iPaden medan du jobbar med det.

Ursprungligen av AndreeMarkefors: