Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra filer lokalt på iPhone/iPad?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man det på bästa sätt? Gör man ens det?

Jag har en Macbook Air, en iPhone 5 och en iPad 3. Mitt problem är att jag är utan nätverk ungefär hälften av all min tid, d.v.s. varken WiFi eller mobilnät. Det är t.ex. på jobbet (där vi har förbud mot allt trådlöst), på ett flygplan, på semestern utomlands där jag inte vill få dyra mobildataräkningar o.s.v. Hur gör jag då får att ändå ha tillgång till filer lokalt på IOS-enheterna?

Musik och filmer synkar jag med iTunes så jag kan få med mig det jag behöver. OK, inga problem. Men andra sorters filer då? Säg att jag vill läsa en PDF på flyget? Eller en vanlig enkel textfil. Eller nåt annat. Hur får jag över den från datorn till IOS-prylarna? Dropbox är väl en lösning, men då måste jag väl favoritmärka varje enskild fil i IOS-enheterna för att få de lokalt lagrade? Eller finns det nån officiell Apple-lösning på detta?

Dropbox använder jag. Vad menar du med "favoritmärka"?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-10 13:57
Ursprungligen av Capeman:

Dropbox använder jag. Vad menar du med "favoritmärka"?

I Dropbox för iOS läses filerna alltid från servern om man inte "stjärnmärkt" filen, då finns en kopia lagrad för off-line åtkomst. Dropbox på desktop-OS har ju alltid en synkad kopia lokalt.

Ursprungligen av erro67:

Eller finns det nån officiell Apple-lösning på detta?

PDF-filer kan man väl också synka med iTunes för åtkomst i iBooks på iOS. Men jag föredrar Dropbox.
Men Apple borde ha en smidigare lösning för detta, och har det ju nästan, om bara AirDrop fanns för iOS
Filedrop kan bli ännu bättre, oberoende av OS!

Ja då är jag med. De få gånger jag inte har tillgång till Wi-Fi brukar jag skicka över viktiga filer från Dropbox till Documents.

Jag löser detta behov med "Goodreader". Det fixar alla vanliga typer av filer och har en mängd funktioner. Nackdelen är att man måste synca manuellt innan man t.ex. sätter sig på flyget.

Ursprungligen av Niklas99:

Jag löser detta behov med "Goodreader". Det fixar alla vanliga typer av filer och har en mängd funktioner. Nackdelen är att man måste synca manuellt innan man t.ex. sätter sig på flyget.

GoodReader och Dropbox är en bra kombination beroende på vilken typ av filer som det rör sig.

Om det är PDF'er och ett begränsat antal för specifika tillfällen brukar jag maila dem till mig själv och lägga dem i iBooks.

Jag funderade mest i allmänna, generella termer. Några enstaka filer går ju alltid att hantera på nåt special-sätt, men om det är många....

Ursprungligen av erro67:

Jag funderade mest i allmänna, generella termer. Några enstaka filer går ju alltid att hantera på nåt special-sätt, men om det är många....

Det är till just det som kombinationen av dropbox och Goodreader är så bra. Jag har flera hundra småfiler i olika mappar i dropbox som jag syncar till telefonen med Goodreader.

Men Goodreader är väl bara en PDF-läsare? Jag skulle vilja ha en lösning som funkar med alla möjliga filtyper.

Jag vet inte riktigt vad jag har för behov ännu, men jag spånar och funderar, och försöker förstå hur det här funkar (eller kan funka) i iOS-världen.

Ursprungligen av erro67:

Men Goodreader är väl bara en PDF-läsare? Jag skulle vilja ha en lösning som funkar med alla möjliga filtyper.

Jag vet inte riktigt vad jag har för behov ännu, men jag spånar och funderar, och försöker förstå hur det här funkar (eller kan funka) i iOS-världen.

Nja, Goodreader fixar Word Powerpoint bilder filmer textfiler och lite annat, inte alls bara pdf

1
Bevaka tråden