Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV på olika LAN

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-11 21:04

Helt plötsligt har det dykt upp ett par ATV-enheter som inte tillhör mig i min airplay-lista. Hur går det ihop sig, är inte dessa begränsade till det nätverk som de är installerade på?

Ursprungligen av lensv:

Är inte dessa begränsade till det nätverk som de är installerade på?

Jo.

Vad har du för nätverkslösning i din bostad?

Låter som något Telia har ibland i sina installationer, alla bostäder i ett (eller flera) hus ligger på ett LAN, därmed är det vidöppet bland alla grannar.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-11 21:17

Shit Keptang, är du alltid närvarande här?

Jag har fiber från Tele2 och jag har definitivt mitt egna krypterade nätverk. Frågan är om den gode grannen har lämnat sitt LAN vidöppet? Fast å andra sidan borde väl ändå inte hans/hennes enheter dyka upp automatiskt hos mig?

Ursprungligen av lensv:

Shit Keptang, är du alltid närvarande här?

Jag har fiber från Tele2 och jag har definitivt mitt egna krypterade nätverk. Frågan är om den gode grannen har lämnat sitt LAN vidöppet? Fast å andra sidan borde väl ändå inte hans/hennes enheter dyka upp automatiskt hos mig?

Så gott som..

Nä då ni är på egna nät så ska det inte synas så. Kan du se IP-adresserna på grannens enheter? Se om dessa har liknande adresser som dina har. Vad har du för router?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-11 21:38

Det är en Netgear-box från Tele2 (med inbyggd router). Mycket troligt att grannen/grannarna har likadana, men det är rätt osannolikt att de skulle ligga på "samma" subnät som jag, då jag har ändrat min gateway + nät till eget number space... Lyckas dock inte hitta deras IP-adresser :-?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-12 09:25

Wtf... Nu är även en Airport Express synlig i listan. Dessa externa enheter är visserligen utgråade (går därmed inte att ansluta till dem), men vaför syns de över huvud taget?!?

Vad är det för modell på routern?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-12 11:42

EVG2000 heter den (som sagt en Netgeardosa från Tele2).

Under LAN IP Setup ska du då kunna se vilka enheter som finns på ditt nätverk.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-12 16:39

Jodå, där syns som sig bör bara mina egna enheter, så frågan är var Airplay-listan får sitt innehåll ifrån (en ytterligare Airport Express har nu dykt upp där :-?)?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-14 07:53

Någon som har koll på hur Airplay verkligen fungerar? Kan aktiva enheter kommunicera direkt med varandra på något vis (verkar ju nästan så)?

Ursprungligen av lensv:

Någon som har koll på hur Airplay verkligen fungerar? Kan aktiva enheter kommunicera direkt med varandra på något vis (verkar ju nästan så)?

Måste vara på samma nätverk.
http://support.apple.com/kb/TS4215

Verify that all your AirPlay-enabled devices are logged on to the same home Wi-Fi network (check the home network names on your devices to confirm).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-14 10:12
Ursprungligen av keptang:

Måste vara på samma nätverk.
http://support.apple.com/kb/TS4215

Verify that all your AirPlay-enabled devices are logged on to the same home Wi-Fi network (check the home network names on your devices to confirm).

Det kanske stämmer att enheterna måste sitta på samma subnät för att man ska kunna ansluta till dem (på normalt sätt), men att externa/obehöriga enheter alls kan bli synliga i Airplay-listan är för mig ett mysterium?!?

Ja, det förstår jag inte heller.
Har inte haft tid att googla runt på det men kanske ska göra det idag..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-14 10:26

Har letat lite själv oxå. Dock utan att hitta någon vettig info... Säg gärna till om du springer på något matnyttigt

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-14 16:25

Annonserar inte alla AirPlay-kapabla enheter sig med Bonjour/Zeroconf/Rendezvous?

Ursprungligen av frazze:

Annonserar inte alla AirPlay-kapabla enheter sig med Bonjour/Zeroconf/Rendezvous?

Jo, bonjour lär det vara. Men inte utanför sitt eget nät, det vore ju helgalet.

Apples bonjour använder sig av multicast (använder gamla Class D-nät, 224.0.0.0-229.255.255.255). Felaktig konfigurerat nät tror jag ligger bakom. Felanmäl till operatören.
För lite intressant läsning kan ni kolla in hur Cisco rekommenderar att man ställer in deras utrustning för Apples bonjour: http://www.cisco.com/en/US/products/hw/wireless/ps4570/products_tech_note09186a0080bb1d7c.shtml

Ursprungligen av suddgummi:

Felaktig konfigurerat nät tror jag ligger bakom. Felanmäl till operatören.

Det lär nog vara så, kan inte se hur det annars skulle kunna ske.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-15 09:34

Frågan är hur detta i så fall skulle kunna gå till rent tekniskt? Oavsett hur grannens eller operatörens nät ser ut så är mitt eget nät NAT'at med sin egen gateway samt har en brandvägg som endast släpper in trafik på port 443. Dessutom är WLAN'et dolt och krypterat... Vad är förklaringen?

Ursprungligen av lensv:

Frågan är hur detta i så fall skulle kunna gå till rent tekniskt? Oavsett hur grannens eller operatörens nät ser ut så är mitt eget nät NAT'at med sin egen gateway samt har en brandvägg som endast släpper in trafik på port 443. Dessutom är WLAN'et dolt och krypterat... Vad är förklaringen?

Ditt WLAN har ingenting med detta att göra, det kan jag nästan garantera. Multicasten kommer antagligen in "bakvägen", alltså via internetleverantören. Antagligen är det någon som knutit ihop flera VLAN eller gjort inställningar för att Multicast ska gå via flera VLAN. Notera att VLAN inte är samma sak som WLAN.

Det finns två möjliga lösningar, så som jag ser det:
1) Felrapportera till Tele2.
2) Stäng din brandvägg för multicast utifrån.

Hur det ser ut i din router vet jag inte, men i en Netgear-manual jag hittade står det:

Citat:

Multicast pass-through for IGMP (allows multicast packets from the WAN to be forwarded to the LAN) = Disabled

Du kanske har samma inställningsmöjligheter i din router?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-15 15:10

Finns inga möjligheter att hantera Multicast i den här routern, tyvärr

..Men är det inte lite konstigt om nu en sådan här "liten grej" skulle vara orsaken? Jag menar, i så fall skulle ju vem som helst kunna öppna upp och se vilka andra Airplay-enheter som finns i omgivningen.

Om det nu dessutom är Bonjour-protokollet som multicastas borde väl dessutom ett gäng Mac'ar bli synliga i Finders nätverkslista?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-15 15:33
Ursprungligen av lensv:

Om det nu dessutom är Bonjour-protokollet som multicastas borde väl dessutom ett gäng Mac'ar bli synliga i Finders nätverkslista?

Det är inte Mac'n som annonserar utan tjänsten. Mao så kan flera tjänster på samma Mac annonsera ut på nätverket.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-15 15:45
Ursprungligen av frazze:

Det är inte Mac'n som annonserar utan tjänsten. Mao så kan flera tjänster på samma Mac annonsera ut på nätverket.

Kan nog så vara, men så länge tjänsten är igång (vilket den normalt är i OS X) gör sig väl Mac'en synlig på nätverket?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-22 09:56

Har nu talat med Tele2 och visst är det så att de har Multicast påslaget. Det behövs visst för att deras IP-TV ska fungera, så de kan inte stänga av det...

Om det nu är detta som är orsaken till att externa Bonjour-prylar dyker upp i nätverket kan man ju undra varför brandväggen i min (Tele2s) "skitrouter" inte förhindrar trafiken att släpps igenom?

Finns det några fler här som har fiber hemma från Tele2 (har ni i så fall samma problem)?

Är det verkligen en router du har fått från Tele2 hemma då? Så att det inte är en switch, eller bara en fiberomvandlare? Såna burkar skickar multicast vidare utan filtrering.

Och även om det är en router, som Tele2 tillhandahåller, så har de väl förmodligen konfigurerat den så att multicast fungerar, eftersom de har tjänster som bygger på det (IP-TV). Fast då kan man tycka att du som kund borde kunna få välja att inte ha det aktiverat. Men det kräver å andra sidan att de ska göra en speciell konfiguration åt dig, vilket de kanske vill undvika?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-22 11:25
Ursprungligen av erro67:

Är det verkligen en router du har fått från Tele2 hemma då? Så att det inte är en switch, eller bara en fiberomvandlare? Såna burkar skickar multicast vidare utan filtrering.

Och även om det är en router, som Tele2 tillhandahåller, så har de väl förmodligen konfigurerat den så att multicast fungerar, eftersom de har tjänster som bygger på det (IP-TV). Fast då kan man tycka att du som kund borde kunna få välja att inte ha det aktiverat. Men det kräver å andra sidan att de ska göra en speciell konfiguration åt dig, vilket de kanske vill undvika?

Fiberomvandlaren sitter i källaren, så det är koppar in i väggen här. EVG 2000 är en standardrouter från Netgear, men i det här fallet i Tele2-kläder. Dess brandväggs standardinställning är att all inkommande trafik är stängd. Därmed borde även IGMP/Multicast vara blockad (såvida inte den trafiken går i Layer 2 ed.)!?!

Senast redigerat 2013-05-22 11:46

Beror ju på hur reglerna är skrivna i routern. Multicast-routing sker ju t.ex. via helt andra protokoll än vanlig IP-routing, så de kan ta olika vägar och hanteras via olika regler.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-22 14:49

Japp, men om det är hårdkodat att Multicast ska släppas igenom tycker jag att det är rätt märkligt att Tele2 väljer att distribuera en så simpel produkt (ifall de nu verkligen behöver ha MC aktivt i stamnätet). Det är ju långt ifrån alla som använder deras IP-TV och att då inte ge valmöjligheten att själv välja vad som ska släppas in är ren idioti, speciellt om det är så att det öppnar upp för annan ovälkommen trafik.

Tycker fortfarande att det vore intressant att höra om andra Tele2-kunder har samma problem (så att man åtminstone kan utesluta att det inte är något annat som är orsaken)...

Man kan ju tycka att Tele2 med IGMP och snooping skulle kunna styra sin multicast så att du bara får det som du faktiskt behöver. Eller är det nån sorts Mac-multicast inne på ditt eget nät som gör att det kommer in utifrån? Typ att din ATV skickar nåt multicast som gör att routern därför öppnar ATV-multicast utifrån i tron att det är nåt du (ATV'n) vill ha?

Bevaka tråden