- Hravnkel
- Medlem ●
- Gotland
- 2013-05-12 22:20
Jag har sedan ett bra tag tillbaka haft hastighetsproblem med min Macbook Pro (2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne). Jag har svårt att bedöma exakt när problemen startade, jag upplever dock att de har blivit värre och värre. Jag installerade för några månader sedan en SSD-disk för att jag hoppades att det skulle komma tillrätta med problemet, har dock ej hjälpt.
Problembilden är huvusakligen dessa:
* Datorn ofta tar väldigt lång tid på sig att starta upp, framförallt när skrivbordet börjar synas fram till att jag kommer åt dockan, menyer etc. Jag har inte många program som autostartar, det är bara Evernote och Dropbox.
* Vid uppstart av nytt program så stannar hela datorn ofta till, jag får badbollen och behöver vänta 10-15 sekunder innan det kommer igång och går som sirap första 15-20 sekunderna efter programmet är igång.
* Program som kräver att jag flyttar data eller hanterar mycket information (Evernote, iPhoto, Spotlight, Hjälpcenter etc) är knappt användbara längre.
* Youtube "hackar" lite var femte sekund ungefär. Inte alltför störande, dock ändå något som inte är som det borde.
Jag använder mycket få program och försöker att ha så lite som möjligt igång samtidigt, men det hjälper liksom ingenting. I förrgår tog det cirka 10 minuter att starta om datorn, två gånger efter varandra, men nu är den tillbaka i mera rimlig uppstartstid även om det fortfarande tar cirka 2-3 minuter innan datorn är användbar efter omstart.
Jag försöker monitorera processor- och hårddiskanvändande (har 67 GB ledigt, så det bör inte vara där problemet ligger), och det är väldigt sällan som någon process tar mycket resurser trots att jag har badboll och inget händer.
Jag hade problem med SystemUIServer-processen som tog för mycket kraft ( https://discussions.apple.com/thread/4192287?... ) men har följt tipsen i den länkade tråden och kom tillrätta med det. Datorn upplevdes lite snabbare efter detta, men det dröjde bara någon dag så var alla bekymmer tillbaka igen.
Cirkulerar någon malware eller liknande som gör livet surt för oss Macanvändare också nuförtiden? Eller luktar det mera hårdvarufel? Mitt batteri börjar vara trött, säger "Kontrollera batteriet", och jag har rätt kort laddtid, men problemen är lika stora oavsett om jag kör på batteri eller har sladden ikopplad.
Datorn är generellt rätt varm nuförtiden, vet ej om det har med saken att göra?
Den är ju förvisso några år gammal, men med tanke på att jag inte direkt kör några tunga applikationer överhuvudtaget så tycker jag inte att den skall vara närmast oanvändbar, framförallt inte med en ny SSD-disk i sig.
Oerhört tacksam för tips!