Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan inte radera/partitionera disk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

av någon anledning så kan jag inte radera eller partitionera min disk.
felmeddelandet jag får är i stil med "kunde inte ta bort disk från skrivbordet".

jag använder mig av skivverktyget genom att starta datorn med cmd+r för att försöka radera disken.

vet att många (och förmodligen första) inlägg kommer vara i stil med "du behöver inte "formatera"!1!! det är en mac"
men tyvärr behöver jag detta då:

1. min bootcamp partition försvann när jag försökte återställa från bootcamp och det inte lyckades, så vill nu ha det till en os x partition med hela disken (120gb) istället för 80gb då resten alltså har försvunnit och hålls fortfarande upptaget av bootcamp men syns ej.

2. har ändå haft strul med macbooken innan med många "frysningar" och badbollar och andra små konstiga strul och inga andra lösningar har funkat så tänkte det kan vara lika bra att testa en radering nu när jag ändå fick problem med disken/bootcamp och se om det löser dessa problem också.

har provat att köra en test och reparation av disken men detta har inte fungerat.
i skivverktyg så är det en bit av disken upptagen men står inte av vad och kan inte på något sätt få den till os x partitionen utan att radera disken, men nu funkar alltså inte detta heller..

så någon som vet hur jag kan få min disk raderad och partitionerad igen utan att bli stoppad av det där felmeddelandet?

(har även provat att avmontera alla nätverksdiskar och sådant som har legat monterat då jag läste någonstans om att det kunde göra så att det inte gick att avmontera disken vid en radering)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-14 19:32

Jag har själv inte Boot camp men jag har för mig att man raderar den partitionen med Boot Camp-assistenten.

ber om ursäkt om jag låter otrevlig nu, men läste du mitt inlägg?

jag skrev nämligen att det inte gick att ta bort med boot camp återställningen, blev bara fel/låste sig och sedan såg det ut som den var borta, men i själva verket ligger den i bakgrunden och jävlas någonstans och håller de gb upptagna. (nämnde även att det syns i skivverktyget att det är upptaget, men står inte av vad och går inte att ta bort där heller)

verkar som att jag själv löste det nu.

så nu behöver jag egentligen bara en bekräftelse på att det ser rätt ut, och att allt det vita inte är någon form av låst del på disken till någon startpartition. (och att allt det blåa bara är upptaget utrymmet)

annars behöver jag hjälp att få allt (eller så mycket som möjligt) av det vita ledigt till den vanliga partitionen.

Ursprungligen av mjewl:

verkar som att jag själv löste det nu.

så nu behöver jag egentligen bara en bekräftelse på att det ser rätt ut, och att allt det vita inte är någon form av låst del på disken till någon startpartition. (och att allt det blåa bara är upptaget utrymmet)

annars behöver jag hjälp att få allt (eller så mycket som möjligt) av det vita ledigt till den vanliga partitionen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/30289280/Sk%C3%A4rmavbild%202013-05-14%20kl.%2021.52.46%201.png

stämmer

ok, härligt.

då var det bara att klicka på plustecknet för att lägga till en ny partition. och sedan direkt klicka på minustecknet för att ta bort den. och sedan avsluta genom att klicka på använd. så fattade os x att det var en hel partition och den glömde av bootcamp.

fortfarande lite märkligt att det inte gick att partitionera/radera i skivverktyget vid boot med cmd+r dock.

förmodar att det fortfarande inte går om jag nu skulle vilja det, men har ingen anledning att prova just nu heller så får väl bli ett senare problem om jag nu skulle vilja göra det någon gång.

1
Bevaka tråden