Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alltid samma avsändaradress i Mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-18 19:40

Jag har flera mail-konton, men jag vill ha en adress som default avsändaradress.
Alltså; Oavsett till vilken adress mailet är skickat, så ska mitt svar alltid använda denna default adress.

Hur gör jag?

Välj inställningar. Klicka i den adress du vill ha under fliken Skriva, inställningen Skicka nya brev från:

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-18 21:27
Ursprungligen av suddgummi:

Välj inställningar. Klicka i den adress du vill ha under fliken Skriva, inställningen Skicka nya brev från:

Nix, det har jag redan gjort och det hjälper inte. Den gör bara så att alla nya mail får den adressen som avsändare.
Jag vill att alla mail som kommer till mig, oavsett om det är adresserat till adress1(a)domain.se, adress2(a)domain.se, adress3(a)domain.se eller adress4(a)domain.se, ska få adress1(a)domain.se som avsändaradress i mina svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 22:35

Jag är inte bombsäker, men jag tror att du i så fall behöver använda Automator.

Ursprungligen av BosseBus:

Nix, det har jag redan gjort och det hjälper inte. Den gör bara så att alla nya mail får den adressen som avsändare.
Jag vill att alla mail som kommer till mig, oavsett om det är adresserat till adress1(a)domain.se, adress2(a)domain.se, adress3(a)domain.se eller adress4(a)domain.se, ska få adress1(a)domain.se som avsändaradress i mina svar.

Hmm, då missförstod jag dig. Automator är kanske det som gäller, men man kan också testa att ändra utgående SMTP-server för kontona. I dina mailinställningar tar du och ändrar "Server, utgående e-post (SMTP)" till det kontot du vill ha. Om servern är inställd så att den jämför mailets Reply-To header mot din användarinloggning brukar det ändras där och då, förutsatt att du har en inloggning till att skicka mail då.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-19 00:23
Ursprungligen av suddgummi:

Hmm, då missförstod jag dig. Automator är kanske det som gäller, men man kan också testa att ändra utgående SMTP-server för kontona. I dina mailinställningar tar du och ändrar "Server, utgående e-post (SMTP)" till det kontot du vill ha. Om servern är inställd så att den jämför mailets Reply-To header mot din användarinloggning brukar det ändras där och då, förutsatt att du har en inloggning till att skicka mail då.

Testade. Funkade inte. Jag satte SMTP på alla konton till mina uppgifter hos Binero. Lik förbaskat blir från-adressen en av mina Gmail-adresser. Den adress jag vill ha är på mitt eget domän på Binero. Men den enda gången den kommer upp som avsändaradress är om mailet från början är ställt till just den adressen.
Annars blir det alltid någon av mina Gmail-adresser, helt random verkar det, som läggs som avsändare.

I vänsterkolumnen har jag sorterat de olika kontona med det konto jag vill först, iCloud som andra och därefter mina Gmail-adresser.
Men efter ett tag så sorteras de tillbaka till den ordning de ligger i inställningar->konton. Och där kan jag inte sortera dem.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-05-19 00:45

Ändra e-postadressen under respektive konto till den du vill använda som avsändare. Då blir det som du vill ha det.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2013-05-19 00:50
Ursprungligen av stralis:

Ändra e-postadressen under respektive konto till den du vill använda som avsändare. Då blir det som du vill ha det.

Där satt den! Lysande!

Tack!

1
Bevaka tråden