Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operatörslåst iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en överbliven operatörslåst iPhone 3G som jag behöver komma in i. Vill egentligen bara bli av med operatörslåset så att jag kan använda den som vanligt, men att Jailbreaka den vore acceptabelt om det är den enda lösningen. Vet varken vilken operatör den är låst till, vilken version av IOS den kör eller vilken IMEI den har. Vad gör jag nu?

IMEI och iOS-version kan du hitta under: Inställningar --> Allmänt --> Om
http://support.apple.com/kb/ht4061?viewlocale...

iOS-version kan du också se om du ansluter telefonen till iTunes.

IMEI ska man också kunna få fram genom att knappa in *#06#

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

IMEI och iOS-version kan du hitta under: Inställningar --> Allmänt --> Om
http://support.apple.com/kb/ht4061?viewlocale...

iOS-version kan du också se om du ansluter telefonen till iTunes.

Tyvärr. iTunes visar ingen information alls om telefonen eftersom att operatören inte är godkänd, och telefonen själv visar bara låsskärmen...

• Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-19 17:11

Kan du inte köra den utan simkort?

Ursprungligen av Luftvargen:

...eftersom att operatören inte är godkänd...

Vad menar du med "inte godkänd"? Har du satt i ett SIM-kort som inte fungerar?

Mitt förslag är då att ta ut SIM-kortet, och gör en total återställning av telefonen.

Ursprungligen av andas:

Kan du inte köra den utan simkort?

Inte det heller. Telefonen går inte att logga in i alls, det finns bara nödsamtal som alternativ. iTunes säger bara "We're sorry, we are unable to continue with your activation at this time.".

Vad menar du med "inte godkänd"? Har du satt i ett SIM-kort som inte fungerar?

Mitt förslag är då att ta ut SIM-kortet, och gör en total återställning av telefonen.

Ja. SIM-kortet är från en annan operatör, jag har Comviq men vet inte vad telefonen vill ha och iTunes verkar inte kunna ge mig den informationen. Det är samma sak utan SIM-kort, bara andra felmeddelanden. Kortet fungerar naturligtvis i andra telefoner.

Har du provat att göra en återställning?

Har du provat att göra en återställning?

Hur gör jag det när iTunes inte låter mig komma åt telefonen alls?

Tillägg: Kan varken använda *#06# för att se IMEI eller *3001#12345#* för att aktivera field test.

Du behöver original-simmet eller Gevey/motsvarande.

Kan vara rätt svårt att få tag på till den telefonen.

Ursprungligen av keptang:

Du behöver original-simmet eller Gevey/motsvarande.

Kan vara rätt svårt att få tag på till den telefonen.

Får ta en promenad till butikerna i närheten och se om någon kan låsa upp den, annars får det väl bli att skaffa en billig Android till personen som skulle ha den här istället...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 19:12

Varför provar du inte bara att jailbreaka den?
Nollställ den först via iTunes genom DFU-läge (googla på iphone DFU mode)

Ursprungligen av tooobe:

Varför provar du inte bara att jailbreaka den?
Nollställ den först via iTunes genom DFU-läge (googla på iphone DFU mode)

Framsteg! Den återställer telefonen nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 19:22

Framsteg! Den återställer telefonen nu.

Bra, passade du på att kolla version av iOS i iTunes när du återställde? Om det är senaste för iPhone 3G så borde det vara iOS 4.2.1 och då bör du använda redsn0w har jag för mig.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?eni... är en bra guide

Senast redigerat 2013-05-19 20:21
Ursprungligen av tooobe:

Bra, passade du på att kolla version av iOS i iTunes när du återställde? Om det är senaste för iPhone 3G så borde det vara iOS 4.2.1 och då bör du använda redsn0w har jag för mig.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?eni... är en bra guide

Har lyckats jailbreaka den, däremot gick inte operatörsupplösningen något vidare. Provade installera ipad baseband via redsn0w, och sedan ultrasn0w, men den kan inte hitta några carriers nu. Får se om jag lyckas lösa det, om inte annat så har jag en iPod istället för en pappersvikt, och det är ju ett framsteg...

Senast redigerat 2013-05-20 03:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 20:53

Har lyckats jailbreaka den, däremot gick inte operatörsupplösningen något vidare. Provade installerade ipad baseband via redsn0w, och sedan ultrasn0w, men den kan inte hitta några carriers nu. Får se om jag lyckas lösa det, om inte annat så har jag en iPod istället för en pappersvikt, och det är ju ett framsteg...

Varför installerade du iPad baseband? 05.15.04 som är den senaste till iPhone 3G ska gå att låsa upp alldeles fint.
Iaf enligt denna sida: http://www.iphonehacks.com/2010/11/ultrasn0w-...

Men iPad baseband funkar väl bra iofs, förutom gps som inte funkar alls.

Ursprungligen av tooobe:

Varför installerade du iPad baseband? 05.15.04 som är den senaste till iPhone 3G ska gå att låsa upp alldeles fint.

Antog att iTunes uppdaterade det tillsammans med IOS när den återställde mjukvaran, och att det därför behövdes i jailbreaket. Om det innebär att telefonen är förstörd nu så är jag fortfarande på samma punkt som innan. Tack för hjälpen iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 21:04

Den är nog garanterat inte förstörd! iPad baseband installeras bara om du aktivt klickar i den rutan i redsn0w. Var ligger du till nu? Har du fått igång mobilen och installerat ultrasn0w? Du behöver starta om telefonen efter du gjort det. Du kan även behöva ta ur och sätta i simkortet.

Ursprungligen av tooobe:

Den är nog garanterat inte förstörd! iPad baseband installeras bara om du aktivt klickar i den rutan i redsn0w. Var ligger du till nu? Har du fått igång mobilen och installerat ultrasn0w? Du behöver starta om telefonen efter du gjort det. Du kan även behöva ta ur och sätta i simkortet.

Klickade i rutan (enligt felaktigt antagande ovan), jailbreakade, startade om telefonen och installerade ulstrasn0w enligt nästa steg i guiden ovan. Provat starta om igen och tar ur / sätta i SIM-kortet utan effekt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 21:10

Klickade i rutan (enligt felaktigt antagande ovan), jailbreakade, startade om telefonen och installerade ulstrasn0w enligt nästa steg i guiden ovan. Provat starta om igen och tar ur / sätta i SIM-kortet utan effekt.

Prova avinstallera ultrasn0w, starta om telefonen, installera det igen, starta om telefonen. Jag har haft exakt samma problem med en iPhone 3GS, men det var så länge sen att jag inte minns hur jag löste det...

Du kanske har nytta av informationen här?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-19 21:14
Ursprungligen av suddgummi:

Du kanske har nytta av informationen här?

Bra tips!
Update #1: If you’re still using ultrasn0w after going down to 05.13.04, many people have reported that re-installing Mobile Substrate and/or ultrasn0w fixes crashes and “No Signal”.

Jag återställde telefonen en gång till via iTunes och gjorde om allt från början nu när jag förstod bättre vad jag skulle titta efter. Basebandet var 05.15.04 både före och efter detta, och efter lite testande verkar det som om redsn0w 0.9.15b3 (windows) hade problem att ändra baseband på iPhone 3G 4.2.1. Exakt samma procedur fungerade i 0.9.14b2, och via den gick det att både uppgradera till 6.15.00(?) och nedgradera till 05.13.04, som fungerar i ultrasn0w.

Stort tack till @tooobe och @suddgummi för strålande hjälp.

1
Bevaka tråden