Nej det är inte tangentbordet som kommer ihåg Detta är vad jag fann ut:
Det finns en lista med tidigare mottagare som sparas i iPhonen. Det är samma fil för både Mail-appen och Meddelande-appen (med sökvägen System Files/HomeDomain/Library/Mail/Recents)
I Mail-appen kan man sedan iOS 6 radera tidigare mottagaradresser en och en. Börja skriv i adressfältet på ett mail och skrolla nedanför förslagen från kontaktboken så syns förslag från tidigare mottagare. De har en liten blå pil till höger. Tryck där och man kan välja antingen "Skapa ny kontakt", "Lägg till i befintlig" eller "Ta bort från Senaste". I Mail i OSX finns motsvarande funktion under menyn Fönster > Tidigare mottagare.
Men i Meddelande-appen i iOS kan man inte göra några redigeringar alls av tidigare mottagare! Och det går inte heller att nå dessa telefonnummer/mailadresser från listan av senaste mottagare i Mail-appen.
En återställning av telefonen raderar naturligtvis listan. Men om man återställer från säkerhetskopia så får man tillbaka sin lista.
Återstår då att säkerhetskopiera iPhonen via iTunes, radera recents-filen i backupen och sedan återställa den modifierade backupen till iPhonen! Säkerhetskopian finns i ~/user/Library/Application Support/MobileSync/Backup men databaserna kan inte läsas eller redigeras direkt utan man behöver använda en hexeditor/databasläsare.
Jag testade programmet iBackupBot (en veckas trial) som är riktigt smidigt. Förutom att man kan botanisera fritt bland filerna i iphonens backup (det var så jag fann ut ovanstående) så har det ett förenklat läge (User information manager) med flikar för de mest önskvärda filerna. Där kan man redigera direkt i "Recent Email" och bara till exempel radera enskilda rader i recents-filen om man vill behålla resten.
Disklaimer: Jag har inte prövat att lägga tillbaks en redigerad backup på telefonen (vill inte ha problem imorgon) men ser inte någon anledning till att det skulle strula.