Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone 5, sänker ljudet med fingret på hörlursutgången.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har märkt att om jag spelar musik på min iphone 5 och sätter fingret över hörlursutgången så sänks ljudet. tar jag sedan bort fingret så är det fortfarande lågt en kort stund för att gradvis öka till normalt ljud.

har försökt att leta lite efter detta fenomen men inte lyckats hitta någon information.

är detta en feature eller varför beter den sig så?

EDIT: ändrat från högtalare till hörlursutgång.

Senast redigerat 2013-05-28 14:48
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-28 11:37

Händer inte på min och jag förstår inte hur ska telefonen veta att du sätter fingret över högtalaren?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-28 12:42

Kul, men jag fattar inte hur man kan hitta sådana här "fel"

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-28 12:52
Ursprungligen av kenjon:

Kul, men jag fattar inte hur man kan hitta sådana här "fel"

Därför att det alltid kommer finnas personer som letar efter "fel" ?

Ursprungligen av lappen71:

Därför att det alltid kommer finnas personer som letar efter "fel" ?

haha, letade faktiskt inte fel. märkte det av en slump när jag höll telefonen på ett speciellt sätt så att jag hade fingret över högtalaren och märkte att ljudet blev lägre/sänktes. och när jag tog bort fingret så var det fortfarande lågt och hörde hur det höjdes mer och mer.

har ingen aning, men kan det vara så att den känner av att det blir för mycket tryck och då sänker ljudet för att inte skada högtalaren, för att sedan öka gradvis när den känner att det inte är motstånd längre?

• Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-28 13:58
Ursprungligen av mjewl:

… men kan det vara så att den känner av att det blir för mycket tryck och då sänker ljudet för att inte skada högtalaren …

Snarare för att inte skada trumhinnan. Min gissning.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-28 14:20

På min iPhone 4 går musiken ut i högtalaren i botten. Högtalaren uppe (vid kameran) är väl bara till för tal? Om den nu reagerar på ditt finger beror troligen på att du täcker närhetssensorn (proximity sensor) som ursprungligen(?) var till för att släcka displayen och avaktivera touchpanelen när du förde telefonen mot örat vid samtal. En defekt närhetssensor gör att du riskerar att avsiktligt riskerar att avsluta pågående samtal genom att du kommer åt läggpå-knappen med kinden.

Ursprungligen av frazze:

På min iPhone 4 går musiken ut i högtalaren i botten. Högtalaren uppe (vid kameran) är väl bara till för tal? Om den nu reagerar på ditt finger beror troligen på att du täcker närhetssensorn (proximity sensor) som ursprungligen(?) var till för att släcka displayen och avaktivera touchpanelen när du förde telefonen mot örat vid samtal. En defekt närhetssensor gör att du riskerar att avsiktligt riskerar att avsluta pågående samtal genom att du kommer åt läggpå-knappen med kinden.

nej, som jag sa så var det när jag lyssnar på musik (om du hade läst min tråd)
den högtalaren sitter vid botten, jämte hörlursuttaget.

Ursprungligen av filuren:

Snarare för att inte skada trumhinnan. Min gissning.

hur menar du nu? att man håller högtalaren mot örat?

har testat lite mer nu och får korrigera mig lite. det händer endast när jag håller fingret över hålet för hörlursutgången.
innan höll jag både för det hålet och högtalaren jämte..

så om det är någon sensor eller någon annan funktion så sitter den isåfall i hörlursutgångens hål.

• Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-28 16:02
Ursprungligen av mjewl:

hur menar du nu? att man håller högtalaren mot örat?

Ja, man vet ju aldrig vad folk har för sig nuförtiden. Folk är ju inte kloka.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-28 16:05
Ursprungligen av mjewl:

har testat lite mer nu och får korrigera mig lite. det händer endast när jag håller fingret över hålet för hörlursutgången.
innan höll jag både för det hålet och högtalaren jämte..

så om det är någon sensor eller någon annan funktion så sitter den isåfall i hörlursutgångens hål.

Händer inte heller på min.
Undrar om inte du har rökt på lite

Ursprungligen av lappen71:

Händer inte heller på min.
Undrar om inte du har rökt på lite

haha nej

hm, får väl försöka ge mig på att spela in en liten film när jag håller för och hoppas på att det blir tillräckligt bra ljud för att höra.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-28 19:47

Du håller din iPhone fel. (TM)

1
Bevaka tråden