Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd Plex i Apple TV utan jailbreak

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det går att relativt enkelt komma åt Plex från Apple TV helt utan jailbreak, genom "kidnappa" Apples egen app för trailrar. Vi har testat och det fungerar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-05-30 09:43

Plex media server på en Windows burk

Ursprungligen av Redaktionen:

Det går att relativt enkelt komma åt Plex från Apple TV helt utan jailbreak, genom "kidnappa" Apples egen app för trailrar. Vi har testat och det fungerar.

Läs hela artikeln här

Intressant. Även om de flesta maskinerna här hemma är Apple så finns min plex server på en Windows Home Server. Kan man lösa detta ändå?

Ursprungligen av hifhif:

Intressant. Även om de flesta maskinerna här hemma är Apple så finns min plex server på en Windows Home Server. Kan man lösa detta ändå?

Skripten är inte bara till för Mac, i diskussionerna i Plex forum så nämns både Linux och Windows också, så det är nog möjligt. Du behöver förstås Python (vilket finns inbyggt i OS X men jag vet inte hur det är med Windows).

Det är också möjligt, men jag har inte testat det, att skripten kan köras på en Mac och hitta andra Plex-servrar på nätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-30 10:53

Det funkar kalas för mej också
Men det verkar som om Terminalen måste ligga aktiv hela tiden, annars avslutas scriptet…?
Det betyder väl också att jag behöver köra scriptet varje gång jag startar om datorn. Hur gör jag för att starta det automatiskt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 10:58

Låter fantastiskt, ska testa när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2013-05-30 11:21
Ursprungligen av kenjon:

Det funkar kalas för mej också
Men det verkar som om Terminalen måste ligga aktiv hela tiden, annars avslutas scriptet…?
Det betyder väl också att jag behöver köra scriptet varje gång jag startar om datorn. Hur gör jag för att starta det automatiskt?

Kör scriptet i screen istället så borde det fungera alldeles utmärkt att stänga ner terminalen. "screen ./PlexConnet.py"

Du borde även kunna använda dig utav programmet Lingon för att köra scriptet när datorn startas
http://www.peterborgapps.com/lingon/

Ursprungligen av kenjon:

Det funkar kalas för mej också
Men det verkar som om Terminalen måste ligga aktiv hela tiden, annars avslutas scriptet…?
Det betyder väl också att jag behöver köra scriptet varje gång jag startar om datorn. Hur gör jag för att starta det automatiskt?

Ja, terminalen måste vara aktiv om det används som i guiden. eqlzr har lite förslag på hur man löser det ovan, har inte testat själv.

Tänker mig man borde kunna göra det som ett Apple Script och spara som program med Automator och välja som startobjekt. Eller ännu bättre, göra en "launchctl" som beskrivs här, det ska vara det bästa sättet att köra skript vid inloggningen. Vet dock inte hur det fungerar med sudo, det kräver ju att man anger lösenord...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2013-05-30 11:58

Det finns ett enklare sätt som jag kör på. Installera Plex på iPad eller iPhone och kör det via AirPlay till Apple TV, det funkar klockrent. Funkar med de flesta streamingtjänsterna oxå.

Ursprungligen av FlinMan:

Det finns ett enklare sätt som jag kör på. Installera Plex på iPad eller iPhone och kör det via AirPlay till Apple TV, det funkar klockrent. Funkar med de flesta streamingtjänsterna oxå.

Ja, det alternativet finns förstås alltid och fungerar bra.

Det är dock smidigt att ha så mycket som möjligt direkt i Apple TV tycker jag. Jag kan t.ex. köra SVT Play från iPad men det är en pryl till att fippla med, en till pryl som blir blockerad och sedermera måste laddas. Så jag skulle mycket hellre se en riktigt SVT Play-app i Apple TV:n direkt. Samma gäller med Plex, jag föredrar att ha allting direkt tillgängligt i Apple TV:n och jag vill inte suga ur batterierna ur min iPhone för att se.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 12:42
Ursprungligen av FlinMan:

Det finns ett enklare sätt som jag kör på. Installera Plex på iPad eller iPhone och kör det via AirPlay till Apple TV, det funkar klockrent. Funkar med de flesta streamingtjänsterna oxå.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det alternativet finns förstås alltid och fungerar bra.

Det är dock smidigt att ha så mycket som möjligt direkt i Apple TV tycker jag. Jag kan t.ex. köra SVT Play från iPad men det är en pryl till att fippla med, en till pryl som blir blockerad och sedermera måste laddas. Så jag skulle mycket hellre se en riktigt SVT Play-app i Apple TV:n direkt. Samma gäller med Plex, jag föredrar att ha allting direkt tillgängligt i Apple TV:n och jag vill inte suga ur batterierna ur min iPhone för att se.

Nackdelen med airplay är att man inte får surround.
Fungerar det med den här lösningen?

Ursprungligen av Json_81:

Nackdelen med airplay är att man inte får surround.
Fungerar det med den här lösningen?

Ja, det verkar så.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 21:58

Får det inte att fungera, scriptet klagar på att någonting använder port 80 och stänger av sig.
Jag har stängt av i stort sett allting nu och testat med lsof -i :80 men blir inte klokare på vad det är som låser porten.

Ursprungligen av Json_81:

Får det inte att fungera, scriptet klagar på att någonting använder port 80 och stänger av sig.
Jag har stängt av i stort sett allting nu och testat med lsof -i :80 men blir inte klokare på vad det är som låser porten.

Uppenbarligen är det någonting igång hos dig som använder den porten. Som jag förstått det så måste skripten använda port 80 eftersom det är på den porten som Apple TV:n kommer att skicka sin förfrågan, det går inte att komma runt det tror jag. Så du behöver hitta vad på din dator som redan kör en webbserver på den porten.

Ursprungligen av kenjon:

Men det verkar som om Terminalen måste ligga aktiv hela tiden, annars avslutas scriptet…?
Det betyder väl också att jag behöver köra scriptet varje gång jag startar om datorn. Hur gör jag för att starta det automatiskt?

Hittade lite mer om det i forumet, när de väl kommit så långt som att släppa detta i en numrerad version (0.1 osv) så kommer de att göra ett program av det för att slippa problemet:

Citat:

The application is currently designed to shutdown as soon as you hit any buttons when the window is focused (it says this when it starts up).
We have not yet released v0.1 (soon though) so anyone running this is running an ALPHA version from source code!
There are ways to get round having to keep an open window running (if you really cannot just minimise it) e.g.:

- on OSX using methods like the above, using automator or using the Platypus application to create a wrapper
- on Windows creating a bat file then converting it to an exe running as ghost

Feel free to use these methods if you know what you are doing or are prepared to research them, just be aware that we will not support them (you will need to revert back to the standard setup for that).

When we do point releases, e.g. v0.1, we will look to release as applications to remove this issue.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 23:25
Ursprungligen av Adrian B:

Uppenbarligen är det någonting igång hos dig som använder den porten. Som jag förstått det så måste skripten använda port 80 eftersom det är på den porten som Apple TV:n kommer att skicka sin förfrågan, det går inte att komma runt det tror jag. Så du behöver hitta vad på din dator som redan kör en webbserver på den porten.

Osäker på vad det var, men efter lite googlande så lyckades jag döda processerna iaf och nu fungerade det.

Ursprungligen av Json_81:

Nackdelen med airplay är att man inte får surround.
Fungerar det med den här lösningen?

Fungerar inte 5.1 om man betalar för plexpass eller är det en begränsning i airplay?

Ursprungligen av pizzapappa:

Fungerar inte 5.1 om man betalar för plexpass eller är det en begränsning i airplay?

Airplay har stöd för 5.1, men vad jag förstått så "downsamplas" det beroende på källan.
På din AppleTV ändra > Settings > Audio & Video > Dolby Digital Out - Change from "Auto" to "On".

Plexpass eller inte tror jag inte göra någon skillnad.
Har Plexpass själv men har inte provat (har min ATV3 i sovrummet,inget behov av 5.1 där).

Är det något du vill jag ska testa med Plex så gör jag gärna det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-01 11:39

Jag får inte scriptet att funka med Lingon…. någon som kan det och vet hur man sätter upp det?
Jag har angett användaren till root, satt kör till:
/usr/bin/python /Applications/PlexConnect-XML_templates/PlexConnect.py
och Working directory till:
/Users/ladmin
Även testat med:
/Applications/PlexConnect-XML_templates

Det funkar om jag kör det i Terminalen med sudo.

Upptäckte igår kväll att airplay aldrig ville starta på AppleTVn från min iPhone. Kan det ha något med scriptet att göra?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2013-06-01 17:20
Ursprungligen av pizzapappa:

Upptäckte igår kväll att airplay aldrig ville starta på AppleTVn från min iPhone. Kan det ha något med scriptet att göra?

Nej, det här lilla hacket påverkar bara domänen trailers.apple.com och borde inte sabba Airplayandet.

  • Medlem
  • 2013-06-01 19:12

Läs hela artikeln här[/quote]

Verkar ju hur grymt som helst men jag får inte det till att funka, har navigerat till mappen man laddar hem från länken men när jag kör scriptet händer inte smack!

sudo: ./PlexConnet.py: command not found

Vad gör jag fel? Är inte världsmästare på terminalen!

Ursprungligen av bavan:

sudo: ./PlexConnet.py: command not found

Vad gör jag fel? Är inte världsmästare på terminalen!

Förmodligen har du inte navigerat till rätt mapp. Enklast är att skriva cd och sen dra mappen från Finder till Terminalen för att få rätt sökväg, kolla in min fina animerade gif i den här artikeln som visar hur

Ursprungligen av eqlzr:

Nej, det här lilla hacket påverkar bara domänen trailers.apple.com och borde inte sabba Airplayandet.

Dock ska man tänka på att om man avslutar skriptet eller stänger datorn där det körs så fungerar ingenting (som gäller nätet) på Apple TV:n längre eftersom den är inställd på datorns IP-nummer som DNS. Det åtgärdas enkelt genom att åter välja "Automatisk" som DNS i Apple TV:n inställningar.

  • Medlem
  • 2013-06-01 20:26
Ursprungligen av Adrian B:

Förmodligen har du inte navigerat till rätt mapp. Enklast är att skriva cd och sen dra mappen från Finder till Terminalen för att få rätt sökväg, kolla in min fina animerade gif i den här artikeln som visar hur

Grymt!! Troligtvis problemet

  • Medlem
  • 2013-06-01 22:40
Ursprungligen av Adrian B:

Förmodligen har du inte navigerat till rätt mapp. Enklast är att skriva cd och sen dra mappen från Finder till Terminalen för att få rätt sökväg, kolla in min fina animerade gif i den här artikeln som visar hur

I guiden står där sudo ./PlexConnet.py Stavfel, edit copy funkar inte alltid

Ursprungligen av kenjon:

Jag får inte scriptet att funka med Lingon…. någon som kan det och vet hur man sätter upp det?
Jag har angett användaren till root, satt kör till:
/usr/bin/python /Applications/PlexConnect-XML_templates/PlexConnect.py
och Working directory till:
/Users/ladmin
Även testat med:
/Applications/PlexConnect-XML_templates

Det funkar om jag kör det i Terminalen med sudo.

Scriptet kan tyvärr inte köras utan en aktiv terminal då utvecklarna av ngn anledning valt att avsluta om stdout inte är en konsol.

Det man kan göra är att använda tmux. Ska se om jag kan knåpa ihop ett skript som startar tmux med ett fönster för PlexConnect. Det skriptet kan man sedan köra vid boot med launchd.

Skapat ett VÄLDIGT simpelt script för PlexConnect och tmux som kan användas tillsammans med init på Linux - och därmed också köras på Mac OS med t ex launchd.

Förutsättningar för att köra scriptet är att tmux finns installerat. För att installera tmux gör följande:

  1. Installera XCode via App Store

  2. Öppna XCode och gå till Preferences > Downloads och installera Command Line Tools

  3. Installera homebrew genom att köra kommandot längst ner på följande länk och följ instruktionerna: http://mxcl.github.io/homebrew/

  4. Installera tmux genom att skriva "brew install tmux" i terminalen.

Scriptet finns sedan här: https://gist.github.com/hansfilipelo/ae201251...

Börja med att ändra raden:

PLEXCONNECT=/usr/bin/PlexConnect/PlexConnect.py 

.. till sökvägen där du har PlexConnect.py

Användning:

/sökväg/till/script/scriptnamn start
  • Medlem
  • 2013-06-02 07:52

Funkar väldigt bra! Dock funkar inte undertexter så det blir att fortsätta köra från paddorna i Plexappen!

Kan väl tillägga att den här nyheten fick mig att beställa en Apple TV. Den levereras imorgon

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-02 10:12
Ursprungligen av bavan:

Funkar väldigt bra! Dock funkar inte undertexter så det blir att fortsätta köra från paddorna i Plexappen!

Hm, det borde de ju göra.
Får testa igen.

Bevaka tråden