- alf0ns
- Medlem ●
- 2013-06-02 21:29
Hej Hej!
Första inlägget här! Men har tjyvläst en fasligt massa genom åren!
Hur som helst. Idag började Macbooken för första gången på 4 år strula.
Datorn är en Early 2009
Mac OSX 10.8.3
2,26 GHz Inter Core 2 Duo
8Gb ram
NVIDIA GeForce 9400M
OCZ Vortex 4 SSD 128Gb
Allt är uppdaterat förutom SSD.
I morse skulle jag öppna upp datorn och börja skriva på en uppsats när den inte vaknar. Jag stänger som regel väldigt sällan av den utan stänger endast locket. Den vaknar inte och jag tänker, oj då...väntar lite och ser vad som händer. Öppnar, stänger trycker lite, händer inget alls.
Håller inne power-knappen i några sekunder, släpper, väntar ett par sekunder och startar den igen. Den börjar plinga och det kommer upp en ruta som säger att allt inte stängdes av som det skulle. OK...inga konstigheter egentligen. Jag trycker på "återställ"(eller vad det stod) och det börjar boota upp...i ungefär 3 sekunder sen där allt och det blir svar. Men den lilla vita lampan blinkar som när den är i viloläge.
Jag testar att återställa SMC, gjorde det enligt Apples hemsida. Men det gjorde ingen skillnad alls.
Samma sak igen.
Jag tänkte då att det kanske hade att göra med SSDn. Jag plockar ut den och sätter i den gamla disken. Men samma sak igen. Jag testade då att byta RAM till de gamla. Men det gjorde inte heller någon skillnad. Samma sak igen...Jingel...3-4 sekunder senare blir allt bara svart.
Jag började då misstänka överhettning, även om jag inte arbetat med någonting när den inte vaknade upp. Jag plockade av baksidan och blåste och fick ut en del damm. Plockade även bort fläkten för att göra rent den. Men det var inte så mycket damm där som jag trodde...Plockade ihop allt och lät den stå ett tag för att kyla ner sig. Men det gjorde inte heller skillnad.
Prövade då att starta upp den utan baksida...då funkade den hur bra som helst. Precis som vanligt. Jag pallade upp den på ett par pennor så att inget låg emot skrivbordet och satt och skrev i flera timmar utan problem. Jag började misstänka att den självläkt och monterade på baksidan utan skruvar i. Då fick jag svartskärm efter ungefär 10minuter och samma sak igen. Den ville inte starta om baksidan var på. Tog jag av den funkade det. Men inte på.
Efter fler timmar med baksidan av så monterade jag på den och nu har datorn fungerat med baksidan på i kankse 2-3h. Men den känns aningen varmare än vanligt. Kan ju lika gärna vara inbillning men när jag jämför med sambons mac(2011) så känner jag att hennes är betydligt svalare än min.
Testade också att reseta PRAM enligt apples instruktioner, men problemet kvarstår.
Temperaturen på batteriet är: 31 celcius.
CPU: 67c.
Dessutom har skärmen börjat se ut såhär:
Jag gjorde allt vitt så det skulle synas bättre.
Tänkte kolla med er först innan jag tar den till macforum för att be de kolla på den.
Vad har ni för tankar? Kan det vara logicboardet som har gått åt skogen, grafikkortet? eller batteriet?