är i full färd med att installera freenas på min gamla server och använda som nas istället för att köpa mig en egen.
jag har läst att den disk man installerar freenas på då blir låst till just systemet och inte går att använda till lagring.
kan man partitionera upp disken på en partition med t.ex 50mb och en för lagring, eller blir hela disken låst oavsett hur många partitioner det är? (dvs alla partitioner blir låsta också?)
sen då till huvudproblemet med freenas och raid samt diskarna och den viktiga datan jag inte vill bli av med.
jag vill helst använda mig av någon form av raid som gör att jag kan förlora en disk utan att bli av med allt. (t.ex RAID5 eller liknande)
för att använda mig av detta behöver jag ju minst tre (eller fyra?) diskar när jag drar igång freenas och den ska styra upp diskarna med filsystem och raid.
i dagsläget har jag exakt fyra diskar, varav en disk då är till systemet. så har alltså tre diskar för lagring (eller fyra om jag nu kan köra på partitionera upp systemdisken).
problemet är ju då att i alla fall en disk är FULL med saker som jag verkligen inte vill bli av med. och vet hur hur jag ska lagra detta under tiden jag ställer in alla diskar för nytt filsystem (ZFS, ntfs i dagsläget) och raid.
så någon som har en bra lösning för att jag ska få den raid-typ jag vill ha utan att förlora all data som ligger på den där disken.