Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac byter datorn mot en Ipad Mini

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 11:36

Ett stort problem med denna typen av övning är att alla förutsätter man behöver ett extremt tangentbord. Det gör maskinen ganska jätte mycket klumpigare. Som en kollega sa:

"Har man inte misslyckats om det är vad man behöver?"

Jag är benägen att hålla med. Lika benägen är jag att hålla med om kravet av tangentbord vid längre användning av iPad.

Märklig nog har jag inga som helst problem att skriva smärre uppsatser på iPhone.

Testade ett sådant där Logitech-tangentbord till Ipad och liksom Ida gjorde förskjutningen av raden där A och caps lock sitter att det blev vissa problem. Det är en sak att man försöker krympa ett tangentbord så mycket som möjligt, men det är inte okej att flytta grundläggande tangenters placering, tycker jag. Så se till att testa detta tangentbord ordentligt innan om ni är intresserade.

Ursprungligen av chrme109:

Kolla in Mikes recension av https://www.youtube.com/watch?v=5Xca3c8kK3w av Logitech Ultrathin Keyboard för iPad Mini.

Kan rekommendera kanalen DetroitBorg där Mike testar en massa it-produkter med tyngdpunkten på Apple: https://www.youtube.com/user/DetroitBORG/vide...

Yeah, den är bra, och det var den jag hade kollat på tidigare.

Just nu är det bra pris på the Ultrathin på Macoteket högst på Prisjakts lista: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1658425 - så det blev en så'n. Ska bli kul att se hur det funkar i verkligheten. Kollade upp den in-real-life tidigare just för att se hur händerna passar. Och har man inte så stora händer så är det inga problem alls, och klart bättre än det virtuella.

Arbetsställningen är ett problem, i och med att huvudet hålls i ett ändläge där muskulaturen måste bära hela tyngden av huvudet. Det är i och för sig redan så med alla laptops, men ännu värre med iPad eftersom man måste tippa ned huvudet ännu mer.

Med det sagt går det alldeles utmärkt att ha iPad som enda dator, hade det upplägget under många riktigt långa praktikperioder när jag pluggade. Avsaknaden av fysiskt tangentbord är en nackdel, men jag tycker man missar att det är så mycket enklare att dels bära med sig iPaden till fler ställen, och dels att man (eller, åtminstone jag) är mer benägen att hiva upp en iPad om man har någon minuts dödtid. Så även om jag bara skriver hälften så fort på iPaden, så har jag ändå producerat ungefär lika mycket text på den som på min vanliga dator.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-05 22:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett stort problem med denna typen av övning är att alla förutsätter man behöver ett extremt tangentbord. Det gör maskinen ganska jätte mycket klumpigare. Som en kollega sa:

"Har man inte misslyckats om det är vad man behöver?"

Jag är benägen att hålla med. Lika benägen är jag att hålla med om kravet av tangentbord vid längre användning av iPad.

Märklig nog har jag inga som helst problem att skriva smärre uppsatser på iPhone.

Jag tycker inte det är ett misslyckande, folk är olika…. en del vill ha ett fysiskt tangentbord (ibland i alla fall), majoriteten vill inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-06 01:08
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker inte det är ett misslyckande, folk är olika…. en del vill ha ett fysiskt tangentbord (ibland i alla fall), majoriteten vill inte.

Problemet är att majoriteten av användare kommer skriva enormt mycket mer effektivt med ett tangentbord. Därav är produkten som en ersättare till dator för någon som skriver mycket aningen misslyckad.

Jag har själv en iPad och iPhone men de är övergripande konsumtionsenheter. Jag har ytterst svårt att se dem ersätta en dator fullt ut. Komplettera - absolut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-06 14:03

I min bekantskapskrets skriver majoriteten av användarna inte mycket alls. Men det kanske bara är jag….

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-06 14:07
Ursprungligen av kenjon:

I min bekantskapskrets skriver majoriteten av användarna inte mycket alls. Men det kanske bara är jag….

Inte på jobbet heller?

Jag tror få klagar på konsumtion på en iPad - produktion däremot är en annan femma.

Är det bara en vanesak eller går det att skriva fort på en iPad? På en iPhone kan man bevisligen bli hyfsat snabb på det men där är formfaktorn mycket bättre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-06 14:10

Jag tror knappt någon jag känner kör iPad på jobbet. De har nog mer praktiska jobb. Jag (och många av dem) jobbar i sjukvården, och jag tror iPad kommer för sköterskor för rondarbete, men där är vi inte än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-06 14:26
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror knappt någon jag känner kör iPad på jobbet. De har nog mer praktiska jobb. Jag (och många av dem) jobbar i sjukvården, och jag tror iPad kommer för sköterskor för rondarbete, men där är vi inte än.

För detta arbetet - i vissa fall - kan en iPad vara enormt effektiv. Men att skriva journal ex lär gå mångfaldigt snabbare med tangentbord.

Förvisso vore tal till text som fungerade felfritt optimalt i många lägen.

Mina omvårdnadsjournaler skulle jag inte vilja skriva på iPad - i alla fall inte långa anamneser och epikriser. Däremot läsa dem! Och ha på läkemedelsvagnarna. Och föra in diagnostiska värden etc. Där hade de varit sjukt smidiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-06 20:16
Ursprungligen av Capeman:

Mina omvårdnadsjournaler skulle jag inte vilja skriva på iPad - i alla fall inte långa anamneser och epikriser. Däremot läsa dem! Och ha på läkemedelsvagnarna. Och föra in diagnostiska värden etc. Där hade de varit sjukt smidiga.

Det är här du kliver in, reformerar och förbättrar framtidens sjukvård.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-06-16 14:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har själv en iPad och iPhone men de är övergripande konsumtionsenheter. Jag har ytterst svårt att se dem ersätta en dator fullt ut. Komplettera - absolut.

Blir ju rätt knas med iPad och Logitech Ultrathin Keyboard Cover för producenter, väger nästan exakt lika mycket som MacBook Air 11, och blir även något tjockare. Med iPad mini kommer vikten med tgb ner till drygt 500 g.

DetroitBORG är underhållande och har välsmort munläder men det är ju inte mycket till recensioner, mer väldans ingående och proffsigt framförda presentationer.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-06-16 15:02
Ursprungligen av Zop:

Jag använder Apple Wireless Keyboard tillsammans med Origami Workstation, som fungerar som både fodral till tangentbordet och iPad-ställ.

Trevligt fodral, länken verkar ha ändrat på sig:
http://goincase.com/shop/incase-origami-works...

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-06-16 16:12
Ursprungligen av jas:

Trevligt fodral, länken verkar ha ändrat på sig:
http://goincase.com/shop/incase-origami-works...

Ja det är ett riktigt trevligt fodral, jag hade ett tangentord över så jag köpte ett sådant för någon månad sedan direkt från Apple (http://store.apple.com/se/product/H6353ZM/A/i...). Det är ju inte alltid man släpar med sig tangentbordet, så jag gillar den iden bättre än att ha tangentbordet integrerat i fodralet, då slipper man byta fodral när man inte vill ha tangentbordet med sig.

Bevaka tråden