Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp kommande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är häpnadsväckande att man inte erbjuder en Mac Pro med dubbla CPU:er. Rent krasst ger man ju då upp pro segmentet då HP och DELL kan erbjuda dubbelt så snabba maskiner.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 00:11
Ursprungligen av Firechild:

Jag tycker det är häpnadsväckande att man inte erbjuder en Mac Pro med dubbla CPU:er. Rent krasst ger man ju då upp pro segmentet då HP och DELL kan erbjuda dubbelt så snabba maskiner.

Nja dubbla cpu:er betyder inte att datorn blir dubbelt så snabb på allt eller ens något, sen kan ju Apple finetuna sina datorer till sina program och komponenter lite bättre än HP och Dell som mest använder standardkomponenter/kretsar och andras program i sina datorer så Apple ger definitivt inte upp pro segmentet.

Men självklart kommer det alltid finnas mer kraftfulla datorer än Apples men frågan är då också hur stora de är, mycket de låter, hur lätta de är att få tag på, hur de fungerar, hur mycket energi de drar, hur de ser ut och vad de kostar. Känns som om Apple sitter på en del trumfkort när man kollar på de kriterierna.

Vill man ha mer kraft än nya MP kan leverera så kan man ju i flera fall använda sig av multipla MP..

Senast redigerat 2013-06-13 00:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 00:27
Ursprungligen av Firechild:

Jag tycker det är häpnadsväckande att man inte erbjuder en Mac Pro med dubbla CPU:er. Rent krasst ger man ju då upp pro segmentet då HP och DELL kan erbjuda dubbelt så snabba maskiner.

Ofta handlar det om pris/prestanda. Ofta köper man inte det snabbaste som finns bara för att man jobbar med maskinen. Ofta kan prestandan handla om mer än bara ren CPU-kraft.

Men visst, några få procent av marknaden ger Apple upp genom detta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 00:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Men visst, några få procent av marknaden ger Apple upp genom detta.

De procenten av marknaden har Apple troligen förlorat för rätt länge sedan ändå.

Lite festligt att läsa hur en del tror att den nya MP kommer att kosta från 20000 SEK i basutförande. Tror nog vi får vara glada om den hamnar under 35-40K... Nåja, vad är en bal på slottet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 03:41
Ursprungligen av johan_tanying:

Lite festligt att läsa hur en del tror att den nya MP kommer att kosta från 20000 SEK i basutförande. Tror nog vi får vara glada om den hamnar under 35-40K... Nåja, vad är en bal på slottet?

Tror som många andra att nya MP kommer kosta ungeför som tidigare generationers MP. Alltså från lite över 20.000 inkl. moms. Vore olikt Apple om de skulle prissätta basmodellen så högt som 35-40 K.

Så här kan man räkna ut vad en enklare version ungefärligen kommer kosta om Apple räknar ingående komponentkostnader som de gjort vid tidigare versioner av Mac Pro.

En sexkärnig Xeon kostar från 5000
2 enklare firepro grafikkort runt .4000 tillsammans
240 GB Flashminne kostar runt 4000
Låda 5000
Moderkort m.m. 3000
8 GB minne 2000

En fullt utrustad och maxad ny MP kommer dock säkert kosta en bit över 100K och troligen 200.000 med 2 st. 4K skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 08:08

Hoppas du har rätt Gordy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 08:11
Ursprungligen av Gordy:

Tror tvärtom att om nya MP'n levererar det som Apple utlovat och det till ett hyfsat pris så kommer de sälja som smör.
Den tidigare Mac Pron var mer nischad, marknaden och möjligheterna för denna är betydligt större, tror väldigt många av dessa kommer hamna på digitala biografer och hemma hos folk som har större hembioanläggningar finnns ju inte så många HTPC som är förberedda för 4K.

En viss typ av Proanvändare kanske som om de behöver mac program troligen kommer gå Hackintosh vägen, men Apple behåller nog och vinner över andra typer av pro-användare, för musiker så är ju nya MP plus 2 Thunderbolt skärmar en UAD Apollo 19" Enhet med integrerat ljudkort/dsp/mikrofonförstärkare över TB och en thunderbolt RAID HD är i princip allt man behöver (förutom instrument monitorer och mickar kablar förstås) för riktig high end produktion.

Jag tror att vi kan räkna antalet proffs som går över till Hackintosh på en hand.
Tror vi pratar om olika saker. Jag tror också att den kommer att sälja och locka till sig nya användare. Tycker bara att det är synd att det finns en massa mac-människor som varlit med länge länge som nu kommer att behöva, mot sin vilja, byta plattform.
Apple hade som sagt, kunna göra den bara 1/4 del av Mac Pro, kunnat behållt det mesta som gör Mac Pro till vad den är (var) och ändå släppt en bra dator. Innovation är fint men lämna det i era bärbara, Mac Pro behåver inte vara ett designmirakel, den behöver vara snabb och utbyggbar.

Jag tror dessutom att nya Mac Pro kommer att bli mycket dyrare än den vi har idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 08:21

@acke: Vilka användare kommer vara tvungna att byta plattform?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 08:26
Ursprungligen av Erik.dv:

@acke: Vilka användare kommer vara tvungna att byta plattform?

Har ett par ljudmänniskor och en del folk som är väldigt beroende av PCI-platser till deras kort. Men som sagt, säkert en liten liten klick användare. Apple hamnar på plus i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 08:34
Ursprungligen av acke:

Har ett par ljudmänniskor och en del folk som är väldigt beroende av PCI-platser till deras kort. Men som sagt, säkert en liten liten klick användare. Apple hamnar på plus i alla fall.

http://www.sonnettech.com/product/echoexpress...
http://www.sonnettech.com/product/echoexpress...

Problem solved. PCIe-expansionslådor för Thunderbolt finns för allt från 1 till 3 kort - även en låda som är rackmonterbar med 300W nätagg integrerat.

Vidare kommer det nog fler lösningar i stil med vad AVID lanserade förra året.

http://www.avid.com/US/products/Pro-Tools-HD-...

Nät vi ändå pratar ljud och AVID tror jag riktiga high-end lösningar förlitar sig på "satellitsystem" för olika uppgifter - ex. video playback på en maskin där en annan bara kör ljudmix. Uppsättning av dessa tordes vara smidigare med en mindre maskin då video-uppspelaren inte behöver all hårdvara mixdatorn har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 08:57

Ponera även att du ska ställa dessa nya maskiner i ett rack:

- Liggande MacPro Turbine: 16-20st
- Stående MacPro Turbine: 12-24st
- Stående MacPro 2012: 6st

Förvisso kan du på samma yta få in 84st MacMini…

Senast redigerat 2013-06-13 09:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 09:08
Ursprungligen av Erik.dv:

http://www.sonnettech.com/product/echoexpress...
http://www.sonnettech.com/product/echoexpress...

Problem solved. PCIe-expansionslådor för Thunderbolt finns för allt från 1 till 3 kort - även en låda som är rackmonterbar med 300W nätagg integrerat.

Vidare kommer det nog fler lösningar i stil med vad AVID lanserade förra året.

http://www.avid.com/US/products/Pro-Tools-HD-...

Nät vi ändå pratar ljud och AVID tror jag riktiga high-end lösningar förlitar sig på "satellitsystem" för olika uppgifter - ex. video playback på en maskin där en annan bara kör ljudmix. Uppsättning av dessa tordes vara smidigare med en mindre maskin då video-uppspelaren inte behöver all hårdvara mixdatorn har.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ponera även att du ska ställa dessa nya maskiner i ett rack:

- Liggande MacPro Turbine: 16st
- Stående MacPro Turbine: 12st
- Stående MacPro 2012: 6st

Sedan är MacPro Turbine maskinen så grund stående att du skulle kunna dubbla den stående siffran.

Förvisso kan du på samma yta få in 84st MacMini…

Sluta motbevisa mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 09:10

Haha, men jag kan hålla med om att det kanske inte är en "optimal" maskin för en ska vi säga "high-end" musiker. De hade nog hellre sett en ljudlös 2U-monterbar maskin med PCIe-platser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 09:13

Det finns en fin bild från WWDC där man ser MacPro:n bredvid ett par Thunderbolt skärmar. Är dock osäker om den får visas eller inte, faller säkert under någon developer NDA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 09:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Haha, men jag kan hålla med om att det kanske inte är en "optimal" maskin för en ska vi säga "high-end" musiker. De hade nog hellre sett en ljudlös 2U-monterbar maskin med PCIe-platser.

Ja, alltså, det mesta går att lösa. Det som lockar är väl att ha allt i samma låda. Inga sladdar som kan slinka ur, inga lådor som kan ramla i backen osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 09:20
Ursprungligen av acke:

Ja, alltså, det mesta går att lösa. Det som lockar är väl att ha allt i samma låda. Inga sladdar som kan slinka ur, inga lådor som kan ramla i backen osv.

Sant men egentligen blir det en extra sladd och en extra låda.

Detta är ett av de ovanliga fall där det är ett plus att kunna tänka innanför lådan.

Man kan tänka sig externa tillverkare av instickskort som nu börjar skissa på runda socklar med mm passning som man helt sonika kan ställa MacPron på och skapa ett något högre torn. Samma finish, eller något snyggt material som bryter av.

Man får inte missa att luften måste kunna flöda fritt dock...

Är det någon mer än jag som kommer att köpa nya Mac Pro här till hösten ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 09:56
Ursprungligen av gotfredsen:

Är det någon mer än jag som kommer att köpa nya Mac Pro här till hösten ??

Vi kommer köpa minst en till jobbet ja. Sitter på en gammal 2008 MacPro som måste ersättas. Eventuellt blir det en till som ersätter en döende xServe men i ärlighetens namn passar nästa en MacMini bättre för den uppgiften potentiellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 10:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Sant men egentligen blir det en extra sladd och en extra låda.

Men, men, men, datorn är ju cylinderformad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 10:35

Sexy match!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 11:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Haha, men jag kan hålla med om att det kanske inte är en "optimal" maskin för en ska vi säga "high-end" musiker. De hade nog hellre sett en ljudlös 2U-monterbar maskin med PCIe-platser.

För några år sedan ja, men nu så behöver man ofta inte ett enda PCIe kort för avancerad musikproduktion om man t.e.x. köper en UAD Apollo med TB anslutning.

PCIe platser är ofta betydligt viktigare för videofolk än för musiker.

Senast redigerat 2013-06-13 11:32
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 11:31

En sak som jag tror många inte tänker på är att interna kort i en dator ofta är orsak till problem beroende på kortens drivrutiner, hur korten fungerar ihop med andra kort installerade,värmeutveckling och strömförsörjning etc. I och med att Apple och deras partners nu satsar på TB istället så hoppas de nog få upp tillförlitlighet och upptid på nya MP visst kommer det säkert bli problem nu också men blir lättare att identifiera felkällor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 11:48

Optisk Thunderbolt
http://www.fcp.co/hardware-and-software/pro/8...
Med sånna blir det riktigt spännande att kunna sätta te.x. Fler Intensty Pro kort i en liten låda och korta hdmi kablar till kamerorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 12:39
Ursprungligen av Gordy:

En sak som jag tror många inte tänker på är att interna kort i en dator ofta är orsak till problem beroende på kortens drivrutiner, hur korten fungerar ihop med andra kort installerade,värmeutveckling och strömförsörjning etc. I och med att Apple och deras partners nu satsar på TB istället så hoppas de nog få upp tillförlitlighet och upptid på nya MP visst kommer det säkert bli problem nu också men blir lättare att identifiera felkällor.

Vår första ProTools maskin överhettades pga fel kombination av ljudkort och grafikkort… I know this problem!

Ursprungligen av gotfredsen:

Är det någon mer än jag som kommer att köpa nya Mac Pro här till hösten ??

Vi kommer nog sattsa på en efter årskiftet faktiskt, dock beror det på vad det är för pris och hårdvara osv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-13 13:26
Ursprungligen av acke:

Jag tror att vi kan räkna antalet proffs som går över till Hackintosh på en hand.

Betydligt fler än en handfull har redan gjort det iaf delvis.

Ursprungligen av acke:

Jag tror dessutom att nya Mac Pro kommer att bli mycket dyrare än den vi har idag.

Varför tror du det? Apples instegs Mac Pro har ju alltid varit rätt prisvärda jämfört med konkurrenternas och med nya MP så sparar Apple troligen in rätt mycket på konstruktionen genom att mindre kylning/lådmaterial krävs och genom att använda sig av en del egna lösningar som visserligen är dyrare att ta fram men i längden blir billigare och förhoppningsvis bättre än att köpa färdiga lösningar från andra.

Apple inser nog att deras användare inte är beredda att betala mer trots cool design för nya MP än vad de skulle betala för en HP workstation med motsvarande datorkraft och intern expansion. Så MP borde bli billigare än en motsvarande sådan. Men vi får väl se vad MP'n hamnar på.

Senast redigerat 2013-06-13 13:37
Ursprungligen av Gordy:

Betydligt fler än en handfull har redan gjort det iaf delvis.

Varför tror du det? Apples instegs Mac Pro har ju alltid varit rätt prisvärda jämfört med konkurrenternas och med nya MP så sparar Apple troligen in rätt mycket på konstruktionen genom att mindre kylning/lådmaterial krävs och genom att använda sig av en del egna lösningar som visserligen är dyrare att ta fram men i längden blir billigare och förhoppningsvis bättre än att köpa färdiga lösningar från andra.

Apple inser nog att deras användare inte är beredda att betala mer trots cool design för nya MP än vad de skulle betala för en HP workstation med motsvarande datorkraft och intern expansion. Så MP borde bli billigare än en motsvarande sådan. Men vi får väl se vad MP'n hamnar på.

Jag skulle bli skitglad om det är som du tror absolut

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-13 19:52
Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens Apple-event visade Apple upp kommande Mac Pro. Som Phil Schiller sa: "Can't innovate anymore my ass". Nya Mac Pro är helt omgjorde både ut- och invändigt.

Läs hela artikeln här

En mängd lämpliga hållare för väggmontage: https://www.google.com/search?q=torky+h%C3%A5...

Bevaka tråden