- keptang
- Medlem ●
HP DELL m.fl. har ju också varit tvungna att vänta in Intel.
HPs workstation som skulle krossa gamla Mac Pro i teorin var snabbare men inte så mycket och kostade betydligt mer.
12 cores kombinerad med riktigt avancerad GPU processing som ErikDv skriver om ovan är nog för många kunder mer eftertraktat än fler cores. Vill man ha mer kraft så kan man ju dessutom koppla ihop fler av nya Mac Pro.
Att satsa på att få ut mer totalprestanda från färre cores med resulterande lägre energiförbrukning är nog en riktigt smart strategi för Apple som lägger ned mycket mer på mjukvaruutveckling än alla andra datortillverkare.
Du har inte mycket koll du.
Idag har konkurrenterna redan kraftfullare paket än nya Mac Pro, när nya Mac Pro finns att köpa så är försprånget ännu större, är det så otroligt svårt att inse?
Jodå!
Idag har konkurrenterna redan kraftfullare paket än nya Mac Pro, när nya Mac Pro finns att köpa så är försprånget ännu större, är det så otroligt svårt att inse?
Nej det är det inte och jag har sjäv skrivit tidigare i tråden att det alltid kommer finnas snabbare datorer än nya Mac Pro. Men frågan är vad man får betala för dessa större mer oljudande och mer energislukande maskiner som inte kör OSX jämfört med en två eller 4 etc. av nya Mac Pro?
Jodå!
Nej det är det inte och jag har sjäv skrivit tidigare i tråden att det alltid kommer finnas snabbare datorer än nya Mac Pro. Men frågan är vad man får betala för dessa större mer oljudande och mer energislukande maskiner som inte kör OSX jämfört med en två eller 4 etc. av nya Mac Pro?
Ja, vad får man betala för en Mac Pro av 2013 års modell, det vet förmodligen du?
Ja, vad får man betala för en Mac Pro av 2013 års modell, det vet förmodligen du?
Återstår som sagt att se men troligen billigare än en HP värsting workstation som saknar en del av nya MPs standardfeatures.
Återstår som sagt att se men troligen billigare än en HP värsting workstation som saknar en del av nya MPs standardfeatures.
Så du vet alltså inte.
Men du påstår att en maskin från konkurrenterna med likvärdig prestanda kommer vara dyrare än nya Mac Pro. Intressant fantasivärld du lever i.
Eller att en konkurrerande maskin med mer prestanda låter mer, det bryr sig användarna av workstations väldigt mycket om, eller vänta, kanske inte.
Så du vet alltså inte.
Men du påstår att en maskin från konkurrenterna med likvärdig prestanda kommer vara dyrare än nya Mac Pro. Intressant fantasivärld du lever i.
Läs lite ordentligare vad jag skrivit så blir det enklare för dig och så slipper du fantisera. Jag skrev att en HP workstation med interna expansionsplatser och motsvarande prestanda som nya MP troligen kommer vara dyrare än Mac Pro. Observera troligen.
Eller att en konkurrerande maskin med mer prestanda låter mer, det bryr sig användarna av workstations väldigt mycket om, eller vänta, kanske inte.
Klart folk bryr sig om sin arbetsmiljö om man får välja att sitta vid en tyst och sval dator med bra prestanda eller en varm och väldigt högljudd dator med lite bättre prestanda så väljer så klart en majoritet den tystare och svalare. Behöver man inte sitta i närheten av den så väljer säkert de flesta den med något bättre prestanda.
Men det här med prestanda är ju inte så lätt att förstå, vissa tror ju att en dator med fler processorkärnor alltid är snabbare på allt än en dator med färre processorkärnor. Men det kan ju skilja ordentligt åt båda håll beroende på arbetsuppgift.
RAID kör du via Thunderbolt 2.
Tanken är nog OS X och program på intern PCIe SSD och sen lagring/arbetsdiskar externt. RAID för den som vill.
RAID kör du via Thunderbolt 2.
Tanken är nog OS X och program på intern PCIe SSD och sen lagring/arbetsdiskar externt. RAID för den som vill.
Det är möjligt... Men man kanske även vill ha OS X på ett raidsystem. Vad jag förstår så har burken fyra diskplatser (precis som föregångaren) och då vore det ju fint att även fortsättningsvis slippa ett externt kabinett, bara för den sakens skull.
...Vad jag förstår så har burken fyra diskplatser (precis som föregångaren...
Nej, var skulle de få plats?
Det är möjligt... Men man kanske även vill ha OS X på ett raidsystem. Vad jag förstår så har burken fyra diskplatser (precis som föregångaren) och då vore det ju fint att även fortsättningsvis slippa ett externt kabinett, bara för den sakens skull.
Det går att köra OSX på en extern RAID och du har nog blandat ihop nya MPs RAM-slots med hårddiskplatser. Nya MP har vad jag vet plats för en liten PCIe flashminnesenhet som troligen går att expandera/byta mot större och snabbare enheter så småningom.
Ja det är de nog verkligen eftersom de på sidan där de skriver om nya Mac Pro listat specar som hör till gamla Mac Pro
"Apples nya arbetshäst går att få med tolv processorkärnor via dubbla Intel Xeon-processorer som stöder flertrådsteknik, vilket innebär totalt 24 virtuella kärnor.
Mac Pro har fyra inbyggda hårddiskfack som ger lagringsutrymme på totalt 8 TB på vanliga diskar eller fyra flashdiskar på vardera 512 GB.
Standardgrafikkortet i Mac Pro är ATI Radeon HD 5770 med 1 GB videominne vilket ska ge fem gånger snabbare grafik än tidigare. Varje grafikkort har tre bildskärmsportar vilket innebär att man med dubbla grafikkort kan ansluta sex skärmar."
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.512300/...
Jag skickade ett mail till artikelförfattaren på IDG igår. Nu har de ändrat texten i den där faktarutan.
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/206...
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/com...
Om de stämmer är de inte superimponerande siffror. I genomsnitt c:a 4% snabbare än dagens värsting MacPro.
Givetvis kommer uppdaterat minne och i/o till GPU och minne göra en skillnad men mjaaaa…
Om de stämmer är de inte superimponerande siffror. I genomsnitt c:a 4% snabbare än dagens värsting Mac Pro:(
Tycker testsiffrorna är rätt imponerande med tanke på nya MPs storlek och tänk på att det os och de drivrutiner som de testade nya MP med är långt ifrån färdiga och geekbench är säkert inte optimerad för 10.9. Tänk också på att den äldre MP's processorer är dubbla och dessutom klockade högre än nya MP.
Om de stämmer är de inte superimponerande siffror. I genomsnitt c:a 4% snabbare än dagens värsting MacPro.
Givetvis kommer uppdaterat minne och i/o till GPU och minne göra en skillnad men mjaaaa…
De olika deltesterna ser bra ut men jag förstår inte summan. Varför är testen 32-bitars? Förmodligen samma relationer men varför inte 64-bitars test. Är testen en bluff? Källa?
De olika deltesterna ser bra ut men jag förstår inte summan. Varför är testen 32-bitars? Förmodligen samma relationer men varför inte 64-bitars test.
Den som har kört testet har gjort det med gratisversionen av geekbench som är 32 bitars. 64 bitar versionen ger ofta betydligt bättre resultat.
Jag tror testet är äkta men man vet ju aldrig.
Tycker testsiffrorna är rätt imponerande med tanke på nya MPs storlek och tänk på att det os och de drivrutiner som de testade nya MP med är långt ifrån färdiga och geekbench är säkert inte optimerad för 10.9. Tänk också på att den äldre MP's processorer är dubbla och dessutom klockade högre än nya MP.
Fast lite trist att top-of-the-line 2010 och 2013 är lika snabba i genomsnitt många CPU-beräkningar om testet stämmer.
Fast lite trist att top-of-the-line 2010 och 2013 är lika snabba i genomsnitt många CPU-beräkningar om testet stämmer.
Ja men med bara en processor så är ju inte det så illa pch det är ju inte säkert att det är top of the line MP:n som testats, sen som sagt drivrutiner och OS kommer det helt klart filas på en del till vilket säkert kommer ge bättre testresultat..
Lite mer spekulationer i denna länk och en skön skämtsam kommentar till varför den bara testats med 32Bitars Geekbench.
http://forums.appleinsider.com/t/158147/first...
Men det är väl rätt illa iallafall, nya maskinen kan väl bara ha en (1) CPU, så man kan knappast hoppas på en rejäl prestandaförbättring, eller missar jag något?
Rätt illa är det ju inte för prestandan beror ju på vilka processorer Apple skeppar den med och nya MP är ju inte direkt klar för leverans, en hel del kvar att finjustera i både hård och mjukvaran.
Sen är som sagt nya MP betydligt mindre än gamla MP, behöver man mer kraft så går det i de flesta fall dessutom att koppla ihop fler utan att den tar mer plats än gamla MP.
Jag tycker också att det verkar vara medioker prestanda speciellt som det "skröts" på keynoten.
Medioker prestanda? Nej! Den verkar ge mycket bra prestanda för storleken och som jag tidigare påpekat nya MP testades med ofärdigt OSX/drivrutiner och testet var inte 64-bitar.
Medioker prestanda? Nej! Den verkar ge mycket bra prestanda för storleken och som jag tidigare påpekat nya MP testades med ofärdigt OSX/drivrutiner och testet var inte 64-bitar.
Ja du säger det men som vanligt betyder det ingenting.
Liten eller inte dom lanserar den som efterföljare och presenterade den som något revolutionerande och då räcker inte att den är liten
Inte för dig. Men de flesta intresserade av detta vet att testversioner av operativsystem och ofärdiga drivrutiner inte ger maximal prestanda och när testet dessutom inte är gjort med 64.bitars Geekbench så kan man räkna med att det kommer bättre testresultat snart.
Liten eller inte dom lanserar den som efterföljare och presenterade den som något revolutionerande och då räcker inte att den är liten
En så liten och relativt tyst dator med den prestandan och formfaktorn är faktiskt revolutionerande.
Inte för dig. Men de flesta intresserade av detta vet att testversioner av operativsystem och ofärdiga drivrutiner inte ger maximal prestanda och när testet dessutom inte är gjort med 64.bitars Geekbench så kan man räkna med att det kommer bättre testresultat snart.
En så liten och relativt tyst dator med den prestandan och formfaktorn är faktiskt revolutionerande.
Säger ingenting om att den inte är revolutionerande men dom har slagit på stora trumma Apple och då ska den leva upp till förväntningarna.
Något som den verkligen inte gjort det hittills.
Säger ingenting om att den inte är revolutionerande men dom har slagit på stora trumma Apple och då ska den leva upp till förväntningarna.
Något som den verkligen inte gjort det hittills.
Hur menar du då? Nya MP är ju inte släppt än och GB testet är ju preliminärt men trots det mycket lovande. Denna minimala enprocessorförsedda dator slår alltså på de flesta punkter gamla Mac Pro trots att "gamlingen" har dubbla processor som är högre klockade.