Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga in media från annan Mac till iPhone?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 01:13

Jag har fram till nu använt en iPod för all mitt mobila musik lyssnande, men tog beslutet att börja använda min iPhone 4 istället.

Jag gjorde en total restore och såg till att ha "Manually manage music" (eller vad det heter) i kryssat så man slipper synka, men...

När jag kopplar in telefonen till min musik-Mac så går det inte att lägga in någon musik eller playlists.

Är iOS gjort så att man bara kan lägga in musik/video från den Mac man startat telefonen med??? Eller har jag missat någonting?...

Ursprungligen av TureB:

Är iOS gjort så att man bara kan lägga in musik/video från den Mac man startat telefonen med?

Javisst, så är det. Apple tycker att det är jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 01:23
Ursprungligen av Anderlind:

Javisst, så är det. Apple tycker att det är jättebra.

Så all media jag vill lägga in på min iPhone måste jag flytta över till den specifika Mac jag nollat telefonen med, och skulle jag vara på resande fot utan den Macen så kan jag då glömma att lägga in någon annan musik/video i min telefon tills jag kommer hem?

Antagligen så blir min telefon halft oanvändbar om jag skulle mista min Mac (ominstallation, hårddisk krasch, byte av Mac osv) tills att jag gör en radering av hela telfonen och låser den till en annan Mac?

Följd fråga om så är fallet, gör Android så här eller kan man lägga in media från vilken dator man vill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 01:34
Ursprungligen av TureB:

Jag har fram till nu använt en iPod för all mitt mobila musik lyssnande, men tog beslutet att börja använda min iPhone 4 istället.

Jag gjorde en total restore och såg till att ha "Manually manage music" (eller vad det heter) i kryssat så man slipper synka, men...

När jag kopplar in telefonen till min musik-Mac så går det inte att lägga in någon musik eller playlists.

Är iOS gjort så att man bara kan lägga in musik/video från den Mac man startat telefonen med??? Eller har jag missat någonting?...

Hittade faktiskt en lösning... på sätt och vis, men det känns väldigt billigt. Har använt Mac i 20 år och alltid hyllat och försvarat Apple genom åren, men med vissa saker är det svårt.

Här är en halvdan fix, men man verkar inte kunna flytta över playlists direkt utan får göra om allt igen på telefonen.

Ursprungligen av TureB:

Följd fråga om så är fallet, gör Android så här eller kan man lägga in media från vilken dator man vill?

Nej, på Androidmobiler så lägger man in musiken direkt på själva minneskortet från vilken dator som helst, så som man gjorde t.ex. med gamla mp3-spelare. Mycket lättare och smidigare än att hålla på och kladda med iTunes.

Vad gäller Android: "Det beror på".

Vissa modeller: idiotmanuellt, dvs man drar över mappar och håller tummarna att telefonen skall hitta skiten efteråt. Glöm playlists och annat (om du inte på något sätt lyckas exportera ut ituneslistor som .m3u eller så. Kanske.

Andra modeller (typ HTC): Har ett eget mer eller buggigt synkprogram. Som kanske/kanske inte fungerar med mac...

Eget exempel: Dotterns HTC kommer med installationsmjukvara för mac som poppar upp på skrivbordet som en cd-avbild. Gott så. Installerar. Allt ok. Tror till och med att det var senaste versionen efter koll hos HTC. Läser in alla itunes-playlist. Allt ok. Men sen hittar det j-a programmet inte den j-a sk-t-luren öht! Dyker inte upp på skrivbordet eller inne i synkprogrammet. Nada. Ställer in varenda usb-inställning jag kan hitta i den digra systeminställningslistan på telefonen. Pillar i de få inställningarna som finns i programmet på macen. Letar förstås på nätet och läser hur man skall ställa in usb-tjofräs inne i lurens inställningar. Fortfarande ingen lycka. Det är nämligen så att trots identisk version av Android (4.nåt) så har varje lurmodell från HTC en egen specialvariant av systemet. Och just vår modell har _inte_ dom inställningar dom _ska_ ha enligt alla nätets instruktioner. Jag är inte ensam. I forumtrådar finns det gott om folk som förklarar att dom inte heller har dom inställningsmöjligheter som beskrivs. Varpå trådskaparen (oftast nån typ av nörd med egen blogg) med en dåres envishet förklarar hur man skall ändra i just de inställningarna. Som inte finns.

Nu kan det förstås bero på att denna HTC-modell är speciell för kinamarknaden (där jag bor), men man tycker ju att någon borde ha kollat macversionen nu när den ändå skickas med. Till råga på allt har mitt bootcamp-windows ballat ur, så kan inte prova där heller. Återstår att köra på en gammal tänkpadda med xp...

Så nej, gräset är inte grönare på andra sidan. Inte ens om man räknar in att luren inte kostade mig något i reda pengar.

Själv har jag nyss bytt ut batteriet i vår gamla ipod mini, så den får nog duga till musiklyssnande ett tag till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-18 08:21
Ursprungligen av TureB:

Antagligen så blir min telefon halft oanvändbar om jag skulle mista min Mac (ominstallation, hårddisk krasch, byte av Mac osv) tills att jag gör en radering av hela telfonen och låser den till en annan Mac?

Nej, det gäller bara musik/filmer pga copyrightskäl. Annat (kontakter, kalenderposter etc) kan du flytta som du vill.
Jag tror det var en förhandlingsgrej för att få sälja låtarna styckvis, och senare DRM-fritt i iTunes, som Apple gick med på detta.
Visst suger det, men det är inte speciellt lagligt att ladda över musik från en annans dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 10:14
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det gäller bara musik/filmer pga copyrightskäl. Annat (kontakter, kalenderposter etc) kan du flytta som du vill.
Jag tror det var en förhandlingsgrej för att få sälja låtarna styckvis, och senare DRM-fritt i iTunes, som Apple gick med på detta.
Visst suger det, men det är inte speciellt lagligt att ladda över musik från en annans dator.

Här förutsätts det att det är olaglig kopiering som görs...

Först och främst har jag närmare ett tiotal Mac datorer, all musik/video på de datorerna har jag rättigheter att avnjuta, och skulle det vara så att det är en kompis/släktings dator jag vill kopiera över musik från så har jag ju rätt att göra det också, inte minst med tanke på att jag betalat en massa Copyswede avgifter hit och dit.

Skulle aldrig byta till en Android eller Windows phone, går hellre tillbaka till min SonyEricsson 810i, ställde bara frågan.

De flesta saker med iOS är jätte bra, men just detta med att man låser telefonen till EN dator när man lever i en värld då många har betydligt fler än en dator per person. Två steg framåt, ett steg tillbaka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 10:53

Jag fortsätter med några funderingar kring vad som verkar vara ett idiotiskt styrt system...

När jag kopplar en andra iPhone till samma dator som jag nollade min första telefon till och vill backa upp vad jag har på den så går det inte, det enda jag kan göra är att synka telefonen med det som är datorn, inte appar på telefonen till datorn så att jag kan nolla telefonen och lägga tillbaka apparna.

Förutsätter Apple att man bara har en dator och en telefon???

Sedan är det helt otroligt att man inte kan göra en nollning och uppdatera till sista versionen av iOS 4.x på en iPhone 3Gs utan måste gå hela vägen till senaste versionen av iOS 6.x. Man är fast med den version man råkar ha installerad eller gå till den senaste som är gjord för betydligt nyare telefoner.

Att Apple gärna undviker att folk ominstallerar med en lite sämre mellanversion förstår jag, men varför inte ha så att man kan köra den slutliga versionen av t.ex. iOS 4 på en gammal telefon så som man kan ominstallera sin MacBookm att köra 10.6.8 oavsett vad man kör på nyare datorer?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-18 12:00
Ursprungligen av TureB:

Jag fortsätter med några funderingar kring vad som verkar vara ett idiotiskt styrt system...

När jag kopplar en andra iPhone till samma dator som jag nollade min första telefon till och vill backa upp vad jag har på den så går det inte, det enda jag kan göra är att synka telefonen med det som är datorn, inte appar på telefonen till datorn så att jag kan nolla telefonen och lägga tillbaka apparna.

Förutsätter Apple att man bara har en dator och en telefon???

Det går visst att synka över dina köpta appar från den telefonen.

I iTunes gå till Arkiv-Enheter-Överför Inköp.

Istället för att kategoriskt skrika "Det går inte för Apple är korkade" så kan man Googla och ta reda på

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-18 12:23

Man är inte alls låst till en dator, en iPhone. Den enda begränsningen är att musik/filmer inte går att kopiera över. Allt annat ska inte vara några problem. Apparna man har köpt är bara låst till ditt AppleID, inte till en telefon eller dator.
Jag har tappat räkningen på hur många i-enheter vi har synkade här hemma, runt 10 stycken, utan problem. Och givetvis har de olika appar, musik etc.
För att hålla isär Kontaktlistan och Kalendern bör man dock vara inloggad som egen användare på datorn.
Jag tycker inte alls det är ett idiotiskt system, även om jag skulle vilja kunna kopiera musiken också. Men jag förstår att det är pga copyright….

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 12:46
Ursprungligen av kenjon:

Man är inte alls låst till en dator, en iPhone. Den enda begränsningen är att musik/filmer inte går att kopiera över. Allt annat ska inte vara några problem. Apparna man har köpt är bara låst till ditt AppleID, inte till en telefon eller dator.
Jag har tappat räkningen på hur många i-enheter vi har synkade här hemma, runt 10 stycken, utan problem. Och givetvis har de olika appar, musik etc.
För att hålla isär Kontaktlistan och Kalendern bör man dock vara inloggad som egen användare på datorn.
Jag tycker inte alls det är ett idiotiskt system, även om jag skulle vilja kunna kopiera musiken också. Men jag förstår att det är pga copyright….

Visst, fast du kan inte synka in musiken från två datorer på en iPhone/iPad/iPod, det är den begränsningen som känns sådär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 12:46

Jo, kanske stämmer att jag inte grävt tillräckligt, men det beror kanske också på att allt annat är så intuitivt i jämförelse...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 14:53

Jag har en relaterad följdfråga...

Jag har nu backat upp min iPad med massor av appar på (inga problem med mer än en device) men om jag vill flytta någon app från datorn till en iOS device så tvingas jag skriva över ALLT som finns på den devicen, jag kan inte bara lägga över en app.
Någonstans så har man missat vad gäller sättet att hantera saker på ett naturligt sätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 15:01
Ursprungligen av TureB:

Jag har en relaterad följdfråga...

Jag har nu backat upp min iPad med massor av appar på (inga problem med mer än en device) men om jag vill flytta någon app från datorn till en iOS device så tvingas jag skriva över ALLT som finns på den devicen, jag kan inte bara lägga över en app.
Någonstans så har man missat vad gäller sättet att hantera saker på ett naturligt sätt...

Som sagt, detta har att göra med att den är synkad till en annan dator och inte den du är på.

Men appar, då är det ju bara använda samma Apple-ID och ladda hem det på nytt, kostar inget då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 15:03
Ursprungligen av Trineo:

Som sagt, detta har att göra med att den är synkad till en annan dator och inte den du är på.

Men appar, då är det ju bara använda samma Apple-ID och ladda hem det på nytt, kostar inget då.

Problemet uppstår då vissa appar försvunnit från iTunes och kan inte laddas hem igen...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-18 15:46
Ursprungligen av Trineo:

Visst, fast du kan inte synka in musiken från två datorer på en iPhone/iPad/iPod, det är den begränsningen som känns sådär.

Och det skulle komma som en överraskning 2013 när det varit så sen iTunes lanserades 2003!!!

Vill du inte ha den begränsningen är det väldigt lätt åtgärdat....använd en annan spelare än iOS inbyggda.
Du använder fortfarande iTunes för att organisera musiken men du för över musiken till en annan spelare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 15:47

Som jag förstått det så handlar det inte om att telefonen är låst till en dator utan till ett iTunes-bibliotek.

Själv har jag mitt iTunes-bibliotek på en extern disk och har lyckats synka min iPhone med två olika datorer som jag kopplat in samma iTunes-bibliotek i (endast en dator i taget).

Så visst kan du ha många datorer, men om du har fler än ett iTunes-bibliotek får du strul

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-18 15:48
Ursprungligen av TureB:

Problemet uppstår då vissa appar försvunnit från iTunes och kan inte laddas hem igen...

Ja har du betalt för appen med ett Apple-ID är det självklart att du inte kan använda den på en annan enhet med annat Apple-ID.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 16:24
Ursprungligen av lappen71:

Ja har du betalt för appen med ett Apple-ID är det självklart att du inte kan använda den på en annan enhet med annat Apple-ID.

Samma Apple ID !! Möjligtvis har jag dragit lite snabba slutsatser men jag är inte korkad...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-18 16:38
Ursprungligen av TureB:

Jag har en relaterad följdfråga...

Jag har nu backat upp min iPad med massor av appar på (inga problem med mer än en device) men om jag vill flytta någon app från datorn till en iOS device så tvingas jag skriva över ALLT som finns på den devicen, jag kan inte bara lägga över en app.
Någonstans så har man missat vad gäller sättet att hantera saker på ett naturligt sätt...

Ursprungligen av TureB:

Samma Apple ID !! Möjligtvis har jag dragit lite snabba slutsatser men jag är inte korkad...

En sak är säker du förklarar väldigt luddigt så det är svårt att ge ett korrekt svar

Du har dator (nr1) som det finns en app som du vill synka till din iPad men eftersom du synkar den med dator (nr2) så går det inte utan att radera hela iPad:en. Är det så du har det att du har två datorer?
Lösningen då är att kopiera appen från iTunes biblioteket på dator (nr1) till ett USB-minne och importera till dator (nr2) och sen synka in den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 20:04
Ursprungligen av lappen71:

En sak är säker du förklarar väldigt luddigt så det är svårt att ge ett korrekt svar

Du har dator (nr1) som det finns en app som du vill synka till din iPad men eftersom du synkar den med dator (nr2) så går det inte utan att radera hela iPad:en. Är det så du har det att du har två datorer?
Lösningen då är att kopiera appen från iTunes biblioteket på dator (nr1) till ett USB-minne och importera till dator (nr2) och sen synka in den.

Du har helt rätt.

I kort så har jag tänkt flytta över hela familjens iPhone och iPad till en och samma Mac, i detta fallet en extern hårddisk som man kan starta upp från oavsett vilket dator, med andra ord samma "Mac" till alla iOS enheter.

Jag börjar med att backa upp de appar som finns på en iOS enhet (de som är köpta/hämtade med mitt Apple ID) men för att sedan lägga över dem på en iOS enhet så insisterar den att radera allt annat jag redan har på den enheten, jag kan inte lägga över en enstaka app och låta allt annat vara kvar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-18 20:15

Du gör det väldigt krångligt för dig genom att "backa upp" dina i-enheter på det sättet.
Det enklaste är att kopiera din appar manuellt från dom olika iTunes bibliotek du har till ett iTunes bibliotek genom att importera dom.
Sen vet jag inte ens om det går att ha en extern hdd med ett bibliotek till flera datorer som du flyttar emellan.
För vad händer om du gör en förändring på den ena datorn och sen flyttar hdd till en annan dator då vet den inte vilka förändringar du gjort på biblioteket.

Det absolut enklaste är att kopiera alla appar från alla olika datorer du har till en extern hdd.
Importera dessa till ett bibliotek,din primära dator,ansluta dina olika i-enheter och synka över dom program du vill ha.
Spara dom appar som inte finns att ladda ner från iTunes längre på en extern hdd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-18 22:24
Ursprungligen av lappen71:

Du gör det väldigt krångligt för dig genom att "backa upp" dina i-enheter på det sättet.
Det enklaste är att kopiera din appar manuellt från dom olika iTunes bibliotek du har till ett iTunes bibliotek genom att importera dom.
Sen vet jag inte ens om det går att ha en extern hdd med ett bibliotek till flera datorer som du flyttar emellan.
För vad händer om du gör en förändring på den ena datorn och sen flyttar hdd till en annan dator då vet den inte vilka förändringar du gjort på biblioteket.

Det absolut enklaste är att kopiera alla appar från alla olika datorer du har till en extern hdd.
Importera dessa till ett bibliotek,din primära dator,ansluta dina olika i-enheter och synka över dom program du vill ha.
Spara dom appar som inte finns att ladda ner från iTunes längre på en extern hdd.

Jag använder den externa hårddisken att starta från, så det är egentligen samma Mac fast i olika datorer, eftersom det är ju systemet som är Macen och inte komponenterna i datorn.

Jag måste nog sätta mej in i detta med hur man hanterar appar utan att synka, för själva synkningen är ju katastrofal som den alltid vill skriva över allt som redan finns på enheten.

Tack för alla svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 09:35
Ursprungligen av lappen71:

Du gör det väldigt krångligt för dig genom att "backa upp" dina i-enheter på det sättet.
Det enklaste är att kopiera din appar manuellt från dom olika iTunes bibliotek du har till ett iTunes bibliotek genom att importera dom.
Sen vet jag inte ens om det går att ha en extern hdd med ett bibliotek till flera datorer som du flyttar emellan.
För vad händer om du gör en förändring på den ena datorn och sen flyttar hdd till en annan dator då vet den inte vilka förändringar du gjort på biblioteket.

Det absolut enklaste är att kopiera alla appar från alla olika datorer du har till en extern hdd.
Importera dessa till ett bibliotek,din primära dator,ansluta dina olika i-enheter och synka över dom program du vill ha.
Spara dom appar som inte finns att ladda ner från iTunes längre på en extern hdd.

Inga problem så länge man tar mappstrukturen så högt upp att man får med .xml-filen också och sen pekar alla Itunes till den mappen, har gjort så själv.

Däremot kan inte flera datorer köra Itunes samtidigt med den lösningen.

1
Bevaka tråden