Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd Plex i Apple TV utan jailbreak

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Sicket meck ni har med allt detta

Själv kör matar jag iFlicks och efter 30-90 sek så har jag en fil jag slänger in i iTunes och allt är klart. Innan ni har hunnit börja med allt detta så sitter jag med en skål popkorn i famnen och njuter av det som visas på tv...allt genom Apples egna Hemmadelning

Det låter meckigt, jag trycker på Airplay-ikonen på valfri enhet och det spelas upp från min Plex Server till den Airplay-mottagare jag valt, tar väl en 10 sek.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 11:58
Ursprungligen av keptang:

Det låter meckigt, jag trycker på Airplay-ikonen på valfri enhet och det spelas upp från min Plex Server till den Airplay-mottagare jag valt, tar väl en 10 sek.

...när du väl har meckat rätt Plex, ja Samt att du via AirPlay inte har surround, om jag inte missminner mig

Ursprungligen av zinned:

...när du väl har meckat rätt Plex, ja Samt att du via AirPlay inte har surround, om jag inte missminner mig

Det gjorde jag en gång för ett par år sen, men använder bara ATV i sovrummet, så vanligt skräpsurround duger där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 12:05
Ursprungligen av keptang:

Det gjorde jag en gång för ett par år sen, men använder bara ATV i sovrummet, så vanligt skräpsurround duger där.

Det duger inte åt mig, jag nöjer mig inte med medellösningar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-22 12:07

Plexconnect vägrar plötsligt att hitta plex-servern.
Inget har uppdaterats.
Start om scriptet och plex-servern hjälper inte.
Ska testa starta om både minin som e server och apple-tv'n senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-22 12:34
Ursprungligen av zinned:

...när du väl har meckat rätt Plex, ja Samt att du via AirPlay inte har surround, om jag inte missminner mig

I den den nyaste versionen av plex media server så finns det en inställning att aktivera Dolby digital över AirPlay.

Ursprungligen av Robo-X:

I den den nyaste versionen av plex media server så finns det en inställning att aktivera Dolby digital över AirPlay.

Ja, se på tusan, det hade jag missat. Trevligt. Då blev det helt plötsligt ännu bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 12:53
Ursprungligen av Robo-X:

I den den nyaste versionen av plex media server så finns det en inställning att aktivera Dolby digital över AirPlay.

Det är ju bra för användarna. DTS då?

Ursprungligen av zinned:

Det är ju bra för användarna. DTS då?

Har Apple TV stöd för DTS?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 13:10
Ursprungligen av keptang:

Har Apple TV stöd för DTS?

Ingen aning, jag har inte kollat. Lite därför jag undrar. Man kan ju tro att den kör passthrough.

Ursprungligen av zinned:

Ingen aning, jag har inte kollat. Lite därför jag undrar. Man kan ju tro att den kör passthrough.

Nej.
http://www.apple.com/se/appletv/specs.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 13:17

Varför frågar du då?

Dock står där passthrough, man skulle ju kunna tänka sig att den kör passthrough på allt man matar den med om man kör den inställningen eller så den först kontrollerar ifall det är DD som skickas och är det inte det så bromsar den.

Ursprungligen av zinned:

Varför frågar du då?

Dock står där passthrough, man skulle ju kunna tänka sig att den kör passthrough på allt man matar den med om man kör den inställningen eller så den först kontrollerar ifall det är DD som skickas och är det inte det så bromsar den.

För att du frågar om saker som en ATV inte har stöd för, så jag ville veta vad du visste.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 14:07
Ursprungligen av keptang:

För att du frågar om saker som en ATV inte har stöd för, så jag ville veta vad du visste.

Du frågade inte om jag visste hur det låg till, du ställde frågan som att du allmänt ville veta för att du själv inte kände till svaret

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-23 16:35

Har också fått allt till att fungera utan några större problem. Dock har jag inte riktigt förstått om det fanns någon smidig lösning på att scriptet kör automatiskt vid start av datorn. Just pga lösenordsbehovet.

Sen är jag ju inte jätteglad för plex i allmänhet men det är ju det enda alternativet till ATVn just nu...

Och om jag har förstått allting rätt så körs all data trafik via min mac mini så länge DNS:en är inställd på mac minins IP-nummer?
För Netflix har en tendens till att ha längre laddningstider om DNS är inställd manuell.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-24 03:31
Ursprungligen av Kajan:

Har också fått allt till att fungera utan några större problem. Dock har jag inte riktigt förstått om det fanns någon smidig lösning på att scriptet kör automatiskt vid start av datorn. Just pga lösenordsbehovet.

Sen är jag ju inte jätteglad för plex i allmänhet men det är ju det enda alternativet till ATVn just nu...

Och om jag har förstått allting rätt så körs all data trafik via min mac mini så länge DNS:en är inställd på mac minins IP-nummer?
För Netflix har en tendens till att ha längre laddningstider om DNS är inställd manuell.

Vad gäller scriptet så kan du göra en launchctl skript som startar PlexConnect automatiskt åt dig. Utan att du behöver ange lösenord eller skapa en ny nyckelring. Om du vill snabba på nedladdningen prova att ändra i Settings.cfg filen i PlexConnect mappen och ändra DNSMaster från 8.8.8.8 till din router ip adress.

Om du har en router som du kan ändra DNS på så kan du ändra det direkt på den och strunta helt i att använda PlexConnects dns server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-21 11:20

med Plex innebär det alltså att alla videofiler kan spelas upp från datorn till Apple TVn, samt med undertexter? ungefär som om jag hade hackat en Apple TV2 med flash(black)?

ska till usa nu, och om det är så enkelt och bra så köper jag nog en där. för Plex är väl smidigt som tusan, jag jag förstått? aldrig testat det.

Ursprungligen av martenj:

med Plex innebär det alltså att alla videofiler kan spelas upp från datorn till Apple TVn, samt med undertexter? ungefär som om jag hade hackat en Apple TV2 med flash(black)?

ska till usa nu, och om det är så enkelt och bra så köper jag nog en där. för Plex är väl smidigt som tusan, jag jag förstått? aldrig testat det.

Yepp.

Jag hittade en guide på Plex forumet. Jag har satt upp Plexconnect enl guiden och alla undantag eftersom jag kör egen DNS och webbserver. Scriptet startar och hittar allt, surfar jag till trailers.apple.com får jag en tom sida vars innehåll är XML-text.
AppleTVn försöker hitta servern men går bet, så servern syns då detta:

17:38:20 XMLConverter: PlexGDM - PMS: 10.0.1.5:32400
17:38:33 WebServer: serving .xml: /
17:38:33 ATVSettings: add section 007
17:38:34 WebServer: serving .xml: /favicon.ico
----------------------------------------
Exception happened during processing of request from ('10.0.1.5', 49435)
Traceback (most recent call last):
  File "/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/SocketServer.py", line 284, in _handle_request_noblock
    self.process_request(request, client_address)
  File "/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/SocketServer.py", line 310, in process_request
    self.finish_request(request, client_address)
  File "/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/SocketServer.py", line 323, in finish_request
    self.RequestHandlerClass(request, client_address, self)
  File "/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/SocketServer.py", line 639, in __init__
    self.handle()
  File "/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/BaseHTTPServer.py", line 343, in handle
    self.handle_one_request()
  File "/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/BaseHTTPServer.py", line 331, in handle_one_request
    method()
  File "/Library/Server/Web/Data/Sites/Default/PlexConnect/WebServer.py", line 147, in do_GET
    XML = XMLConverter.XML_PMS2aTV(self.client_address, self.path, options)
  File "/Library/Server/Web/Data/Sites/Default/PlexConnect/XMLConverter.py", line 375, in XML_PMS2aTV
    PMS = XML_ReadFromURL(address, path)
  File "/Library/Server/Web/Data/Sites/Default/PlexConnect/XMLConverter.py", line 188, in XML_ReadFromURL
    XMLroot = etree.fromstring(XMLstring)
  File "<string>", line 106, in XML
ParseError: not well-formed (invalid token): line 1, column 0

Jag antar att jag kommer få mer hjälp på plexforumet men någon här kanske har råkat ut för samma sak.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-26 15:34

Måste säga att Plexconnect fungerar över all förväntan och det lutar åt att jag slutar använda XBMC och Plex på min MacMini
Har dragit mig länge för att testa Plexconnect för det har verkat vara lite för svårt för mina kunskaper.
Men med Plexify´s intåg var det bara att följa anvisningarna och allt installerades automatiskt förutom inställningarna på ATV´n.
https://forums.plex.tv/index.php/topic/85156-...

Tyvärr fungerande inte Plexify på min 10.7 server burk. Så jag installerade det manuellt.
Tyvärr saknar PlexConnect fortfarande Shared Items.

Bevaka tråden